Part 5

359 26 1
                                    

  PART 5

Kusung betul hati sa time tu. Balik2 sa teringat c Andy.
Brabis sa nangis. Teda sa tidur balik.
Pukul 7am gitu, sa terdingar mama sa cakap2 d fon.
"Hello bo, koungo ko noh pasal zi Andy? Ih zi Olu pun sumakit. Au motu mongoi karaja baino. Ohh.. emm ba. " (Hello bo, ada ko dingar pasal c Andy? Olu pun sakit skrang. Tidak kin dia p karaja arini tu.)
Mama sa kol Obo plak gtau sa ndak p karaja arini.
Trus sa dingar lagi mama sa kol mami mo2 (aunty sebelah rumah, biras sma mama)
Mama sa minta tulung mami mo2 guna panel company laki dia tuk check apa sakit sa ni (Miskin ba kami dulu. Bapa sa keja sna Miri time tu tuk kasi makan kami. Tinggal poh mama sa yang jaga kami d rumah)
Mami mo2 blang ok, petang2 gitu la 1 kali trus amik c lomomo sma nia dari skul.
Petang tu, sampai ja sana klinik trus tu doctor pun check la sa.
Check punya check trus tu doctor cakap sa ni kana demam besa ja. Tonsil bangkak suda pasal kana hujan kin. Dia bagi sa ubat2 besa ja tuk demam.
Pastu kami suma balik la rumah.
Ok2 suda sa rasa badan sa lepas jumpa doctor tu tapi skali masuk ja kawasan rumah..
Nah start suda lagi sa rasa badan sa macam terbakar ni.
Punya panasss tul sa rasa. Macam berapi ba...
Petang jam 6pm gitu, sa dingar bunyi dunsai. Tung tung tung tung.....
Nangis lagi sa balik sampai brabis sa pujuk2 mama sa mau pigi sana tinguk c Andy. Tapi mama sa cakap sa ndak bole pigi kalo sakit. Kena suruh tunggu sihat ckit dlu.
Brabis sa nangis saja berpkir apa suda kana sama kami ni.
Tba2 mami mo2 datang. Dia suruh kol mamatua (nenek sa, mama bapa sa) minta tulung sma Father JM check sa. Mana tau yang tidak bagus punya barang yang kacau dia blang sma mama sa.
Trus mama sa pigi la fon mamatua "Ma, mokituhung gia ih Fr. JM. Ih bontolu boh. Tumingan sumakit mantad koniab. Ih kauvang dau zi Andy nakapanau noh. Ka zi Olu, ih montua zi Cy mokituhung mombolosi ih stor huud hamin dau boh. Kosi poh vagu dogo nung kivaa noh banda au vasi mongoi mangasou zi Olu." (Ma, tulung gia minta tulung sma Fr JM. C bontolu ba, tba2 sakit dari semalam. Kawan dia c Andy teda suda. Blang c Olu, mentua c Cy minta tulung kasi bersih tu stor d rumah dia. Sa takut2 lagi kalo ada benda yang tidak bagus p kacau Olu)
Adalah lebih kurang 30 minit lepas tu trus sa dingar tu fon bunyi. Mamatua yang kol.
"Napa lambat kamu fon minta tulung ni. Macam kuat betul yang kacau Olu ni. Tu Fr. JM cakap dia tulung kasi tapuk dulu Olu. Jangan kuar2 dari kawasan rumah dalam masa 1 minggu. Kalo terkuar ckit pun tidak bole. Banyak barang yang tidak bagus d stor tu. Sa cuba tawar mau bagi beras pun diorang tidak mau. Sa cakap bagi kerbau pun diorang tidak mau. Diorang mau juga Olu."
Punya bergagar jantung sa dingar tu. Tidak la sa bole p tinguk Andy ni.
Fr. JM pun tulung bless la semangat sa. Dia kasi pagar lagi sekeliling tu rumah supaya tu benda ndak bole cari sa.
Pastu sa kol diorang Ah Vui sma Ken suruh datang p rumah. Diorang cakap bisuk pagi la diorang datang, tidak kena benar jalan malam kunun. Heran sa tba2. Slalu ok ja pun diorang jalan malam.
Bisuk dia c Ah Vui sma Ken pun datang p rumah. Tu pun tengahari suda ni.
Suma sa tinguk muka sedih. C Ah Vui macam len2 sa tinguk. C ken ok ckit, diam ja dia.
"Ada la kamu p tinguk c Andy?" sa tanya diorang.
"Ada" blang diorang.
"Tapi kan, len muka dia tau. Dia senyum. Poin buka lagi mata dia tu. Kin dia tunggu ko p tinguk dia ni. Leher dia kan macam ada bekas2 hitam." blang c Ah Vui. Nokolomou mato sa dingar.
"Ndak lama sa p tinguk dia. Dadi sa suruh plang." blang c Ken.
"Camna ni. C Fr. JM cakap kuat yang kacau sa ni. Jangan2 tu benda pun ada p kacau Andy oh. Last sa terjumpa dia mmg dia len2 suda ba. Pandai panjang tu lidah kuar, mata pun tba2 merah ni. " sag tau diorang.
C Ah Vui balik2 gusuk badan dia. Trus dia urut2 lagi blakang badan dia. Macam yang dia kesakitan betul ni. C Ken pun diam2 ja. Ndak banyak dia cakap ni kali.
Trus tba2 c Ken berdiri cakap "Ba, sa balik dulu la Lu. Bapa sa cakap ndak bole lama2 kuar,"
Heran sa. Belum pun petang betul ba kena suruh plang suda. Napa Ken ni. Slalu banyak dia cakap.
C Ah Vui pun berdiri mau ikut plang "Sa pun balik dulu la Lu. Macam ndak bagus sa rasa ni. Ni blakang sa sakit tul."
Sa pun bye2 diorang. Sa dalam bilik ja. Ndak brani sa mau kuar.
Tba2 pukul 7 lebih gitu, mama sa dapat kol dari adik dia, auntie Olivia.
"Song, koiho ko ih tanak nu. Diorang p bunuh anak tu gompi, ANAK RAJA yang tinggal d istana tu!!"  

GARA2 RM10Where stories live. Discover now