Part 4

373 25 3
                                    

  PART 4

Betul2 sa terkejut dia cakap macam tu.
Smpai sa terdiam berpkir kejap, trus sa cakap sama dia "Ahh mulau bah kau ni. Sangkabasan saja mau cakap, kalo butul2 sa tahan ihh nanti peberet kau ba, ayam katam bulan kan. Hahaha.." sambil sa ketawa.
Trus c Andy palan2 angkat kepala dia. Mata dia pun sa nampak tidak suda merah.
Trus dia pun senyum sama sa sambil cakap "Budu!!"
Van kami pun sampai la d rumah dia dulu pastu baru turn sa turun sana jambatan besi ja trus jalan noh kaki balik rumah.
Malam tu start suda ginawo sa lain2 saja rasa.
Tba2 panas betul badan sa smpai susah betul mau tido.
Nah macam2 bunyi suda sa dingar. Anjing pun bising saja menyalak sepanjang malam tu.
Sa rasa sakit betul tu kaki sa macam yang tiba2 jadi berat ni, susah betul mau bergerak. Badan sa pun macam kena bakar ja sa rasa.
Sa teriak la panggil mama sa "Mak... mak... makkkkkkkk........"
"Badan sa cam terbakar!! Makkkk.... napa ni! Adoiiii..... Panasss panasss... Makkk.. mana ko." sambil sa nangis2 panggil mama sa.
Cepat2 mama sa masuk bilik dingar sa teriak panggil dia.
"Aduuuiiiii... napa ko ni! Merah juga badan ko ni."
Mama sa pigang kepala sa trus dia cakap "Adoii sajuk juga badan ko ni. Sikijap. Sa p amik kain basah sma selimut dulu."
Sa masi lagi rasa panas tapi mama sa cakap badan sa sajuk plak. Heran tul.
Tiba2 sa dingar ada bunyi sana tingkap. Sebelah bilik sa ni ada pokok besar, pokok Kulambu.
Time tu sa dingar "Kyiiii... kyiiii... kyiiii... hihihi. Di cni plak ko. Hihihi. Oiiiii... dutia ih tanak."
Punya sumaad sa time tu trus sa teriak ba panggil mama sa "Makkkkk... ada orang sana luar. Dia cakap dutia dutia ih tanak. Makkk.."
Punya capat sa dingar mama sa lari. Trus dia p amik tu holy water kasi rinjis2 tempat sa baring sama keliling bilik.
Mama sa pun sapu2 tangan dia. Dia pun rasa sumaad juga.
Tba2 dia cakap "Apa kamu buat lagi ni. Len butul ni kali sa rasa. Bagus ko cakap kama apa kamu buat ni kali."
Takut2 sa mau cakap sama mama sa tapi sa gtau juga dia "Alah kami bakar kayu2 stor sana rumah mentua c Cy ja pun tadi."
Pastu punya mama sa marah "Bakar apa??? Odoiiii kamu sembarangan bakar apa ni. Ko ingat bole ka sebarangan bakar2 barang yang lama2."sampai nokolomou ba mato dia marah sa.
Sa masi lagi menahan sakit time tu.
Trus mama sa keluar dari bilik p cari tu kayu entah apa suda nama dia tu.. nohivan suda sa nama tu kayu. Kayu yang mau kena katuk2 dlu d hujung pastu bakar .
Asal mama sa kuar dari bilik, ada saja bunyi yg datang.
Ni kali paling clear sa dingar suara palan halus bunyi dia panggil sa "Oluuuuuuu... oluuuuuuu..."
Trus bunyi katawa lagi sa dingar "Kikikiki.."
Ngam2 d bawah kulung tempat katil sa baring tu bunyi ba.
Trus bunyi kena katuk dari bawah kulung lagi sa dingar.
Punya sa brabis teriak panggil mama sa "Makkkkk... tulung. Halau tu orang sana bawah kulung rumah. Diorang kacau2 sa."
Sampai mama sa capat2 ba p tinguk sana bawah kulung trus dia suruh lagi tu anjing bubut kalo2 ada orang.
Pastu mama sa naik trus dia duduk d sebelah katil sa sambil lap badan sia pakai air sejuk.
Tapi masi juga sa rasa panas.
Sa tinguk tu jam pukul 10.50pm suda, tu dinding kan macam mau rebah saja sa nampak.
Last2 sa tertidur.
Tepat jam 2.30am, sa terbangun.
Sa prasan teda suda mama sa d sebelah sa.
Ni kali len punya bunyi suda sa dingar.
Macam bunyi munyit ba sa dingar dari sana pokok.
Sa kasi berani ja diri p cubuk di jendela. Sa buka sikit tu langsir tuk cubuk.
Punya sa terkejut nampak banyak munyit pakai baju besi pastu ada sayap d belakang lagi ba.
Tu munyit2 kasi goyang tu dahan sambil lompat2 gembira jumpa sa.
Punya terkejut sa punya semangat smpai sa terlimpang ba.
Bila sa teringat balik apa yang sa nampak tadi trus sa pun diam ja.
Tba2 start suda sa rasa badan cam terbakar.
"Aduhhhhh.. panassss..." mingkulatai ba sa rasa kepanasan d bilik.
Pastu sa dingar ada suara. Sa tau suara sepa tu. Suara c Andy ni.
Sa dingar Andy panggil sa dari bawah puzut . Sayu tul suara dia ni.
"Oluuuuuuu ...tulungggg sa. Diorang makan saaaa niiiii. Oluuuuu."
Punya la sa takutttt. Trus sa panggil ba mama sa "Makkkkk."
Tiba2 mama sa naik p bilik sa nangis2 sambil pigang fon (time tu Atur).
Dia pass tu fon kasi sa suruh sa cakap.
Ngam2 pukul 3.00am time tu.
C Vid kazen sa yang kol. Dia ada ikut pigi hospital tinguk Andy.
Heran sa kijap napa Andy d hospital.
Sambil c Vid nangis dia cakap "Oluuuuuuu... huhu... si Andy tiada sudaaaa."
Terlepas ba tu fon dari tangan sa.
Punya sa brabis nangis. Mama sa p paluk sa trus.
Time nangis2 tu trus sa teringat balik tu suara tadi.
Jadi bingung sa tba2.
Suara c Andy yang sa dingar tadi dia minta tulung trus dia cakap lagi dia kena mkn suda tu apa???? Trus macam sa mau pingsan.  

GARA2 RM10Where stories live. Discover now