Kapitel 6: Rådsmöte

69 4 2
                                    

Blickar utbyts och tystnaden ligger tung som en dimma över rummet. Alla väntar på de sista anländande. Längst ut på ena kanten av långbordet sitter Zeus i den största stolen av dem alla. På andra sidan sitter hans fru Hera. Långsidorna är fyllda av gudar, stora och små- alla som behagat att komma. Rådsmöten är obligatoriska för de tolv olympierna, men smågudarna tittar in då de får, och rådsmöten är ett av de tillfällena. Möten tar plats i den stora samlingssalen som endast består av ett gigantiskt bord med minst trettio platser och diverse växter och andra dekorationer på väggarna.

Athena sitter med huvudet högt bredvid Artemis och Hebe. Hon vägrade stanna kvar i rummet under ett rådsmöte, och hon vill inte blotta sin sårbarhet för Ares så hon biter ihop och sträcker på sig. 

Afrodite har strategiskt placerat sig tre stolar bort från sin make Hefaistos. De har nyligen haft ett bråk, påkallat av Afrodites många älskare. Athena föraktar henne. Hon har aldrig tyckt vidare om kärlekens och skönhetens gudinna. Athena anser själv att kärlek är överskattat, och att ha en gudinna för detta bara är onödigt. Att Afrodite sedan tar det till den högsta nivån gör det heller inte lättare för Athena att tycka om henne. Afrodite har alltid stigit ner till jorden för att träffa sina många älskare. Hon är vackrare än någon gud, och hon har dessutom en gördel som gör att vem som helst kan förälska sig i henne. Athena tittar föraktfullt på där hon sitter och pratar glatt med Ares, en av hennes älskare bland gudarna. Bredvid Artemis sitter Hestia och Demeter och småpratar. Demeter är inte egentligen en av Olympens tolv gudar, hon gav sin plats till Hefaistos under tvång, men hon syns ofta på berget tillsammans med sin goda väninna Hestia.

Bredvid dem sitter Dionysos för sig själv. Dionysos är vinets gud och har vanligtvis alltid med sig sina anhängare som är satyrer, en ond varelse med överkropp av en människa och med ben av en get, också en slags halvgalna kvinnor som i sällskap av guden kallas menader. Dionysos är högt prisad bland grekerna för att han är vinets gud- berusningens gud, och även fruktbarhetens gud liksom Demeter. 

Athena tittar ut över den stora salen. Lite längre bort från henne sitter Herakles och Oidipus och pratar. Dessa är hjältar, eller kungar, av Grekland, som Zeus tillåtit att stiga upp på Olympos för att bli gudar efter deras död. Oidipus blev en skyddsgud, och Herakles gifte sig med Hebe. 

Två av Olympiengudarna är inte närvarande. Alla väntar på Apollon och Hermes. Ingen utom Poseidon och möjligen Zeus, vet om vad detta möte handlar om. Rådsmöten som kräver alla de tolv olympiska gudarna är ovanliga, och brukar ofta handla om stora kriser. 

Plötsligt skjuts den stora dörren in till salen bryskt upp av Apollon med Hermes efter sig. De sätter sig på de två tomma stolarna och mötet kan börja.

"De tolv Olympiska gudarna. Afrodite, Ares, Artemis, Apollon, Athena, Dionysos, Hefaistos, Hera, Hermes, Hestia och Poseidon, tack för att ni kan närvara idag. I rummet har vi även 15 andra gudar som gjort sig besväret att komma, även ni ska ha ett tack. Jag, Zeus, förklarar mötet inlett. Poseidon vill du berätta vad detta handlar om?"

Zeus dånande röst fyller salen. Hermes sjunker ner i sin stol, osäkert. Han har just dödat Minotauros, och antagligen är Poseidon vred på honom. Hermes har svårt att tro att Poseidon skulle kalla till ett rådmöte för denna sakens skull, men han vet inte vad den mäktiga guden kan få för nycker. 

Bortsett från nervositeten över vad som kan hända här i salen är hans hjärna bara fylld av tankar på Ariadne. Hon ville följa med honom upp till Olympen. Hermes behöver tillåtelse av Zeus för att odödliggöra en människa, men det är ett kommande problem. För tillfället vet han bara att hans älskade vill lämna allt som är hennes för att gå och leva en evighet med honom. 

OLYMPOSDonde viven las historias. Descúbrelo ahora