•BAB 3•

48 11 0
                                    

Katrina menggeliat kecil tatkala tidurnya diganggu, dia menguap luas tanpa membuka matanya. Beberapa saat kemudian, matanya terkebil-kebil ingin dibuka. Kesusahannya membuka mata seolah-olah sedang mengalami kesusahan mendaki bukit. Susah nak capai puncak.

Spontan dia terduduk di atas katil, ketika itu tangannya sudah menggosok sepasang mata yang telah pun terbuka. Sekali lagi dia menguap, kali ini lebih luas. Pagi yang indah, indahlah sangat.

Jam loceng berbunyi lagi. Katrina mengeluh sambil menggaru belakang kepalanya. Bantal peluk terus dihayun ke arah jam yang terletak elok di tepi katilnya. Akibat hayunan yang agak kuat, jam tersebut tercampak tinggi sehingga jatuh mencecah lantai. Inilah dia dinamakan kuasa rahsia anak dara.

Katrina tersengih sendirian. "10 marks for me" dia menepuk tangan bangga.

"Kak Kattttt! Ummi suruh bangunnn!" tatkala itu terdengar hentakan yang kuat di pintu biliknya. Katrina membuat muka menyampah. Ni lagi satu penggera, kang aku hayun tangan tak pasal-pasal diam setahun.

"I'm coming!" Katrina terus berlari ke bilik mandi setelah mencapai tualanya. Kenapalah rumah ni tak ada lantai automatik, senang sikit kerja aku nak pergi mandi.

Manakala ketika itu Sofea sudah mencebik menyampah di luar bilik kakaknya. Selalu kena dera buat kerja tak berbayar. Kena kejut gorilla tu bangun.

Kemudian kakinya melangkah lagi ke sebuah bilik. Dia memandang pintu bilik itu lama sebelum menendangnya kuat. Amik kau, sabar je aku. Masalahnya sekarang ni pintu tu tak terbukak tapi kaki aku yang sakit. Tulah buat sesuatu tak fikir dulu, otak mana otak.

"Along Harithhh! Bangunlah cepat!" jerit Sofea dari luar bilik. Tangannya diketuk berkali-kali sekuat hati di pintu bilik. Sakitnya hati aku, kejut tak bangun pun. Habis seluruh anggota badan aku sakit.

"Along! Along! Along!" setiap kali dia mengetuk, setiap kali itulah dia memanggil abangnya.

"Woi! Pehal kau!" satu suara menyergahnya dari belakang. Serentak itulah Sofea memusing badannya.

Oh My Lolipop, Romeo karat dah bangun.

"Hehe, good morning bro" sapa Sofea sambil tersengih.

"Kau kenapa ketuk pintu aku macam nak berperang? Nak aku tembak kau?" Harith melangkah ke arah Sofea sambil mengelap rambutnya. Adiknya itu direnung tajam.

Sofea mengemam bibirnya, gerun. Sekali dia tembak aku, terpusing kepala. Belum sempat dia membalas, satu mencelah.

"Eee, apa bishing ni! Ummi ruh angun pat lah!" seorang kanak perempuan terkedek-kedek jalan ke arah mereka. Dia memukul Harith menggunakan tangan kecilnya.

Harith tersengih. Ni yang geram ni. "Bubuuu! Kenapa tomey sangat niii!" Harith terus mendukung adik perempuannya, geram betul. Comel sangat. Kecik-kecik dah pandai nak marah orang. Tak padan dengan pendek dia. Tuala kecil yang digunakan untuk mengelap rambutnya terus dibaling ke arah Sofea. Dari ekor mata, dia dapat melihat adiknya itu menjeling dan mengumam perlahan. Kutuk akulah tu.

"Bubu dah bangun ke?! Alahh!" Sofea mengentak kaki. Ingatkan adiknya yang seorang ini belum bangun lagi, kalau tidak daripada tadi dia akan bermain dengannya. Patah seribu!.

"Pehal dowh korang, memekak" Katrina keluar dari biliknya sambil mengikat rambut. Dia tersenyum memandang budak kecil yang berada di dalam dukungan Harith.

Penghuni baru yang mereka adik beradik tidak jangka akan hadir dalam hidup mereka. Walaupun perbezaan umur yang agak jauh di antara mereka, tetapi mereka amat bahagia dengan kehadirannya. Satu-satunya adik perempuan mereka yang bongsu, Orked Syaryanie. Baru berumur 2 tahun tetapi telatahnya seolah-olah berumur belasan tahun. Dah pandai nak tegas-tegas dengan orang.

"Biy, Awak Jodoh Highest Ranking Saya."Where stories live. Discover now