Part 9

1.3K 104 17
                                    

∆ • Di Sungai Mak Cun Bedak Puteh • ∆

Situasi Namjoon, Hoseok, Taehyung

HOSEOK terbongkok melihat ikan yang melalui celah kakinya tanpa melengahkan masa dia perlahan-lahan maju untuk menerkam mangsanya.

Slup

"Yeahhh dapat lagiii aku dapat aku dapat!?" teriak Hoseok girang sambil mengusap kepala ikan yang entah nama apa ikan tu ia pun tak tau, tapi ikan tu elok je diam bila Hoseok peluknya dengan berpusing-pusing. Taehyung dan Namjoon mencebik.

"Aku pun dapat lah, tapi aku saja je tanak tunjuk terer aku ni." ucap Namjoon dengan Taehyung, mengangkat ikan yang didapat lalu digoyang-goyang dengan muka takleh blanya itu. Hoseok pula yang cebik lalu menerpa ke arah mereka berdua.

"Tapi.. Nama ikan ni apa ye?" soal Taehyung, memandang ikan yang sedikit kembung dalam pegangannya itu. Hoseok dan Namjoon menjungkit bahu.

"Entah lah. Tapi sepuluh ekor dah cukup ke? Kitakan ramai." Namjoon mengira ikan yang ada dalam baldi merah itu.

"Dah cukup dah tu, nek siti mesti ada buat laut banyak lagi." Taehyung membelai ikan dalam pelukannya. Hoseok melihat itu terus dijentik dahi Taehyung.

"Aww! Sakitlah!" marah Taehyung dengan mulut dicebik kesal.

"Yang kau pergi peluk ikan tu macam kawan kau dah kenapa? Tengok dia takleh nafas dah tu, nafas dia dah hujung ikan-ikan dah tu."

Taehyung speechless dan dimasukkan ikan tersebut dalam baldi.

"Dah memang dia ikan pun kan."

Namjoon geleng kepala melihat. Start gaduh dah.

"Hah berapa ekor korang dapat ikan hensem?" mok cun menyoal, mereka bertiga menoleh dengan senyum ramah.

"Puluh ekor je dapat, mok cun." jawab Namjoon.

"Ikan apa dapat?" mok cun menjenguk dalam baldi.

"Entah tak tau lerr." ucap mereka meleret. Mok cun tergelak.

"Mok cun ikan ni namanya apa?" soal Taehyung menunjuk ikan yang dia dapat.

"Tu ikan kembung cu, yang tu ikan keli dan ikan bawal."

Hoseok, Taehyung dan Namjoon ber'oh' riang dengan kepala terangguk-angguk dengan penjelasan dari Mok Cun.

"Oo ikan tu namanya Emma Maembong rupenye." Taehyung tersengih lalu dia mencuit ikan tersebut. Hoseok sepak kaki Taehyung sadis.

"Bwo ?!" bentak Taehyung memandang Hoseok tajam.

"Yang hang pi samokan ikan kembong dengan Emma Maembong await? Idola aku punya lah gojess suka hati ko je! Dasar Taehyung mail lambong!" kata Hoseok menjeling Taehyung.

Taehyung bercekak pinggang.

"Jangan sama kan aku dengan mail lambong tu lah, aku lagi hensem tau? Kalah Aiman Tino mu tau?" Taehyung melibas rambut pendek dengan jelingan mata menggoda pada mereka berdua termaksud Mok Cun yang sudah berfangirling. Hoseok dan Namjoon buat mimik muka nak muntah.

"Wuish, kalau aku letak kau tepi Alien tak ada bezanya lah." sindir Hoseok. Taehyung sudah mengangkat kaki bersedia untuk melayangkan tendangan pada Hoseok.

"Sudah lah kita balik dah nak senja ni." kata Namjoon tegas meleraikan pergaduhan kecil antara Hoseok dengan Taehyung. Mok Cun hanya tergelak kecil melihat terlatah mereka.

Hoseok dan Taehyung berhenti bergaduh bila mendengar suara tegas dari Namjoon tapi still lagi menjeling-jeling sesama sendiri.

"Mok Cun kitorang balik dulu ye takut nek siti cari pula kami ni, kami pergi dulu selamat berbuka puasa." Namjoon membungkuk hormat diikuti Hoseok dan Taehyung. Tangannya mengangkat baldi merah yang penuh dengan ikan hasil tangkapan mereka bertiga.

Mok Cun tersenyum manis dan kepala diangguk.

Mereka bertiga berlalu pergi dengan dua makhluk yang menolak satu sama lain dibelakang Namjoon.

Mok Cun tersenyum dengan kepala digelengkan.

"Ade-ade je."

.

.

.

.

.

*********
TBC👋 chapt yang pendek?😫 idea author kelaut 😞. Maaf ler kalu hampa oeh? 👉👈. Author still kurang berpengalaman dalam bidang mengarang ni 😌. Walaupun sudah banyak Story author buat kan? 😂. Tapi tulah, entah tak au nak cakap hmm.. 😢 tapi tak apa author akan usaha selebih baik ye? 😂. Oklah daaa readers-nim. Ramadhan dah nak habis dahhh (T⌓T).

Abangtan Beraya ! (BTS FF S1) [C]√Where stories live. Discover now