• 2.30 p.m •
🔸Ruang Dapur🔸"NEK masak banyak-banyak ni buat apa?" soal Seokjin dengan mata melilau melihat lauk-pauk yang sudah tersusun rapi dimeja panjang disudut dapur. Pelbagai lauk yang dimasak tak lupa juga kuih-muih.
Nek siti yang sedang membuat onde-onde menoleh Seokjin.
"Nak jual dipasar ramadhan nanti." jawab nek siti sambil mengepal onde-onde lalu dimasuk ke dalam periuk yang sudah mendidih. Seokjin mengangguk.
"Nak ikut boleh?" soal Seokjin lagi berdiri di sebelah nek siti sambil melihat apa yang dibuat.
"Boleh aje, korang semua nek siti ajak." jawab nek siti tersenyum.
"Mana yang lain?"
"Diorang tidur nek."
Nek siti angguk.
"Tok rahim mana nek?" tanya Seokjin.
"Tok pergi beli barang jual.''
" oww! "
"Hah kamu pergi lah bangun kan yang lain suruh mereka mandi, pukul 3.30 nanti nak gerak dah." ujar nek siti sambil tangannya mengangkat onde-onde yang sudah terampung ke atas kelapa santan lalu digolek.
"Ok nek rojer!" Seokjin buat tapik spring pada nek siti dan berlari keluar dari dapur untuk menuju ke bilik bagi menjalankan tugasnya. Nek siti hanya tersenyum manis dengan gelagat Seokjin.
. Skip .
• 4.06 p.m •
🍛 Di Bazar Ramadhan 🍗- At Gerai Hensem Redland 😎 -
🔥Situasi JiHope🔥
JIMIN meletak lauk mentah seperti ayam, ikan dan daging ke atas pembakar. Hoseok pula mengibas arang untuk menyemarakkan lagi api.
"Fayaaaahh!?" jerit Hoseok sambil mengipas abu arang kuat.
"Dah lah tu hyung api dah besar tu!" tegur Jimin sedikit terbatuk akibat asap yang dikipas oleh Hoseok yang mulai menghentikan perbuatan nya.
"Hehe sori sori, aku ambil pengepit jap eh?" ujar Hoseok lalu berlari anak ke van untuk mengambil pengepit.
Jimin hanya menggelengkan kepala dan dikipas ayam yang dibakar itu perlahan.
🍗 Situasi YoonKook & JinV 🍮
"Kuih-kuih!! Mari beli mari beli! Pak cik! Mak cik! Abang! Akak! murah murah dari abang terhot dipasaran!" teriak Jungkook nyaring membuat pembeli yang lalu serta merta break dan berjalan ke Gerai Hensem Redland itu. Disebelah tempat Seokjin dan Taehyung berada menoleh tak puas hati.
"Adik hensem kuih ni berapa?" tanya makcik yang bertudung ungu menunjuk kuih putri mandi yang sudah dibungkus.
"2 ringgit makcik kalau makcik ambil 3 lima ringgit sahaja." kata Yoongi santai sambil mengipas lalat. Mak cik itu mengangguk.
"Bagi 3 lah adik hensem." pinta makcik itu tersenyum manis. Jungkook segera memplastikkan kuih yang diminta.
"Tae kita kena tewaskan mereka!" bisik Seokjin pada Taehyung yang mengipas lalat.
"Jap eh! Ehem! Lauk-lauk mari beli lauk macam,-macam ada! Ikan bakar ada! Sotong sumbat ade! Petai belacan ade! Ikan jerung masak merah pun ade! Nasi banjir ada! Hah mari mari mari! Siapa yang beli abang hensem berdua ni bagi diskon (?) 5 percen!" jerit Taehyung tak nak kalah dengan pasang YoonKook itu. Yoongi dan Jungkook pokerface melihat Taehyung.
"Lagi Tae lagi!" arah Seokjin seenaknya. Taehyung hanya menurut saja.
Nek siti dan Tok rahim tersenyum melihat gelagat mereka sambil menggelengkan kepala.
.
.
.
***********
TBC👋 typo abaikan 😂. Jual jual haha 😂
YOU ARE READING
Abangtan Beraya ! (BTS FF S1) [C]√
ספרות חובבים"Mengisahkan sekumpulan idol korea BTS yang akan menyambut bulan ramadhan Al-Mubarak untuk pertama kali di bumi Malaysia." Start : 29/5/2017 End : 28/6/2017 Status : Complete!