Part 14

998 73 9
                                    

+ 9.07 p.m +

[Di Halaman Rumah Tok Rahim, Nek Siti dan Sarah]

HALAMAN rumah Tok Rahim sedikit riuh dengan suara bebudak dan budak besar pun ada siapa lagi kalau bukan Abangtan kita? 😂 yang main bunga api.

"Sarah tolong ambilkan lighter kat abang hobie jap." pinta Jungkook pada sarah yang mengekorinya sejak tadi. Sarah pandang Jungkook lama yang tengah memeriksa bunga api berdas seratus ditanah lalu angguk.

"Ok oppa rabbit." sarah berlari terkedek-kedek menerpa Hoseok bersama Jimin yang memasang pelita dikeliling halaman rumah. Jungkook senyum lalu geleng lucu.

"Seokjin hyung kesana sikit hah ok dah." kata Taehyung pada Seokjin yang berdiri atas tangga besi untuk memasang lampu bling-bling. Seokjin turun dari tangga.

"Tae pergi buka suis." arah Seokjin. Taehyung menurut dia menekan butang suis di dinding. Lalu lampu kelip-kelip itu terpasang mengeluarkan cahaya warna ceria.

Yang lain melihat itu terpegun.

"Wahhh kyeopta!" jerit ahli bts girang dengan mulut terbuka luas membentuk O.

Nek Siti dan Tok Rahim keluar dari dalam rumah sambil membawa dulang yang berisi sedikit ketupat serta air ribena.

"Hah kamu semua meh minum air ni dan sarah.."

Pin pin pin.

Sebuah kereta bmw kaler merah masuk diperkarangan rumah tok rahim dan berhenti di hadapan tempat Yoongi dengan Namjoon bakar lemang lalu orang didalam keluar. BTS memandang berkerut except pasangan tua dan sarah.

Sarah melompat terus dia pencut pada gerangan itu.

"Mama! Papa!" jerit sarah. Orang yang dipanggil papa dan mama tersebut tersenyum lalu mendepakan tangan. Sarah loncat kedakapan mamanya.

"Rindu mama!" sarah peluk erat mamanya yang bernama Puan Zara itu . Suaminya Encik Rafiq tergelak kecil.

"Papa tak rindu? Sedihnyaa." rajuk encik Rafiq. Puan Zara gelak kecil dan mengusap kepala sarah.

"Rindu gak indu dua-dua!" sarah menarik baju Encik Rafiq agak mendekat lalu dipeluknya erat orang tuanya itu.

Tok Rahim dengan Nek Siti senyum lalu memandang pemuda korea yang blank.

"Apa mereka tu orang tuanya sarah tok?" soal Seokjin yang berdiri tak jauh dari tok rahim dengan Nek Siti menjamu. Tok Rahim angguk.

"Yup!"

Beberapa minit kemudian..

"Ingat dah lupa jalan balik sini." kata nek siti sedikit memerli. Encik Rafiq dan Puan Zara tersengih lalu melabuhkan punggung.

"Ish mak ni mestilah ingat, jangan lah perli terasa tau." jawab Puan Zara bernada rajuk. Tok Rahim dan Nek Siti smirk lalu senyum.

"Tu ke tetamu korea yang mak cakap tu?" soal Encik Rafiq pula memandang tujuh pemuda korea yang kini bermain bunga api dengan anak jiran termasuk juga sarah.

Pasangan tua itu mengangguk.

"Yup diorang lah."

Encik Rafiq dan Puan Zara meng'oh'kan sahaja.

"Apa sarah nakal duk kat sini?"tanya Puan Zara.

" alah biasa lah budak kalau tak nakal bukan budak namanya. Tapi sejak diorang datang tak sunyi sikitlah si sarah tu. Asyik berkepit je dengan abang hensem nya tu."

"Yelah diakan anak tunggal kami, mesti lah dia teringin nak rasa macam mana ada abang kan?"

Tok Rahim, Nek Siti dan Puan Zara mengangguk dengan pernyataan Encik Rafiq.

"Betul tu!"

"Diorang balik bila?"

Mendengar perkataan itu Tok Rahim dan Nek Siti murung dengan senyuman hampa.

"Raya kedua diorang balik."

Encik Rafiq dan Puan Zara memandang raut wajah sayu tok rahim dengan nek siti yang memandang ke pemuda korea itu.

Mereka berdua berpandangan. Encik Rafiq dan Puan Zara tersenyum penuh makna.

"Mak, abah kami ada surprise esok harap mak dengan abah like it." kata Puan Zara ceria.

"Mende?" tok rahim dan nek siti tayang wajah bingung menatap menantu serta anak mereka.

Encik Rafiq dan Puan Zara senyum saja tak menjawab.

"Secret!"

=SKIP=

"Letak sini hyung luas sikir!" kata Jimin berjalan terhinjut-hinjut kerana sakit kaki akibat jatuh dari pokok jambu petang tadi atas perbuatan nakal Taehyung, Jungkook dan sarah.

"Baiklah!!"

Namjoon meletak bunga api ditanah. Bebudak semua mengelilingi mereka untuk melihat apa.

"Ok adik-adik semua abang minta korang jauh sikit bunga api ni akan di pasang sekejap lagi." Seokjin bersuara dengan tangan di tepuk.

"Baik abang." si cilik semua itu berundur tiga langkah.

"Dah boleh nyalakan ke?" tanya Jungkook memandang ke arah Namjoon sekilas.

"Nyalakan dah boleh tu." celah Hoseok pantas sebelum Namjoon bersuara.

"Betul ni?" Hyung Line angguk kecil dengan pertanyaan Golden Maknae mereka.

"Pasang bang!"

"Cepat lah bang nak tengok ni."

Jerit budak-budak tersebut.

"Baik-baik bersabar." kata Taehyung senyum.

Jungkook duduk bercangkung lighter dipetik lalu dihala pada sumbu bunga api. Lantas dia bangkit dari bercangkung.

Semua menatap ke atas dan..

Shuurrrt

Pok pok pok!

"Woahh!? Daebak!" jerit ahli BTS dengan mata bling-bling.

"Cantikkk lahhh!" budak-budak yang melihat riuh.

Namjoon yang tengah syok tengok bunga api terganggu dengan getaran telefon nya. Ia mengambil telefon Iphonenya dalam poket lalu melihat si pemanggil. Ia menjawab.

"Yeoboseyo?"

"......"

"Jingjja?!" teriakan Namjoon mengejutkan member lain lalu memandang Namjoon bingung.

"....."

"Arrasseo nanti saya beritahu yang lain." Namjoon tersenyum cerah.

"Nae keuno!" panggilan dimatikan. Dipandang anak buahnya yang memandang nya minta penjelasan.

"Siapa call tadi?"

Pertanyaan Seokjin hanya di jawab dengan senyuman dari Namjoon.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

*************
TBC 👋 hampa sorry . abaikan typo 😂. Selamat hari rayaa readers-nim 😆.

Abangtan Beraya ! (BTS FF S1) [C]√Where stories live. Discover now