H1 - mijn 16e verjaardag

357 4 1
                                    

Ik scroll door mijn cijferlijst die voornamelijk bestaat uit rode getallen. Ik haat school, alles draait altijd om school. Elke dag 8uur verspild aan school en als ik dan thuis kom kan ik m'n hele avond ook verpesten aan het leren voor toetsen en maken van huiswer. Zelfs in het weekend is school alles waar het km draait. Ik droomde meestal tijdens de lessen, ik was slecht in het concentreren in dingen die me niet interesseren. Ik roer door mijn ontbijt met cruseli, en kijk wat op mijn telefoon. Het was vandaag mijn 16e verjaardag en vanochtend had er bij mijn bed een groot cadeau gestaan, het was een hele gave Nikon Camera geweest. Er had ook een briefje bij gelegen met de tekst:

'gefeliciteerd lieverd,

Mama en papa zijn er nu even niet bij, ga maar iets leuks doen vandaag. Waneer zou je je verjaardag willen vieren? Mama heeft over 3 weken op de zondag ochtend nog wel een plaats vrij!

Kusjes'

Ik had het briefje per direct weggegooid en mijn camera in elkaar gezet en in mijn tas met ingepakte spullen gestopt. Sinds ik vorige week zondag een klein leren boekje op de markt had gevonden denk ik er steeds opnieuw aan om weg te gaan. Het boekje ging over nu of nooit, en het gaf allemaal opties om keuzes te maken en beslissingen over jouw leven, met nadruk op 'jouw leven'. Het was erg inspirerend geweest en ik had eigenlijk niks wat me tegen hield... Behalve m'n angst. Zelfs geld was geen probleem, zoals m'n oma altijd zei: 'wie hard werken hebben veel geld maar geen tijd om het uit te geven, en wie veel tijd hebben, hebben geen geld om iets te gaan doen.' Mijn ouders waren het eerste geval, ik had zojuist 10,000 euro overgemaakt naar mijn eigen bankrekening en ik had er al 5000 euro op gespaard. Mijn tas was ook al gepakt, niemand zou me echt missen, alleen een klein deel van mij vertelde me gewoon dat dit geen goed idee was. ik stond op en liep naar de computer toe, vandaag om 2 uur vertrekt een vlucht naar Palawan. Palawan was paradijs, de vlucht koste maar 659,- en dan was ik weg, zo makkelijk was het echt. En sinds vandaag was ik 16 en dus ook geen kind meer, ik heb het recht om zomaar met het vliegtuig zonder ouders weg te gaan. Ik scrolde een beetje op en neer op de pagina, ik was maar een klik verwijderd van wat ik wou...

Ik klikte op 'bestel tickets'.

WanderWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu