Yuki-Onna (Hóasszony)

1.5K 107 6
                                    

Yuki-onna, vagy hóasszony, a japán hitvilág népes családjának egy érdekes alakja, egy yokai (szellem). A néphit szerint Újév napján érkezik és február első napján távozik ismét.

Megjelenését többféleképpen írták már le, de többnyire egy magas, törékeny alkatú, gyönyörű lány. Haja bokájáig ér, hófehér, ritkábban hollófekete. Ruhája fehér kimonó. Egyes leírások szerint a bőre oly erősen sápadt fehér, hogy a nő szinte áttetszőnek tűnik. Néha lebegve jár a hó felett, mint a láb nélküli kísértetek, de képes hóvá, vagy köddé válni, ha fenyegetve érzi magát.

Személyisége az elmondások alapján erősen megosztott. Néha figyelmezteti az embereket előre, ha hóvihar jön, máskor tévútra csalja a vándorokat a havas hegyekben, akik aztán reménytelenül megfagynak. Állítólag figyelmezteti a kisgyerekeket, hogy ne játsszanak egyedül odakinn. Ha egy gyermek nem hallgat rá, akkor elrabolja.

Viszonylag fiatal yokai. Először egy, a Muromachi-korból (1333-1573) származó írásban tűnik fel. Alakja eleinte gonosz, de idővel változni kezd. Napjainkra egyre emberibb vonásokkal ruházták fel. 

Áldozatait különböző módon öli meg. Van, hogy elég neki a látvány, ahogy a hóviharban eltévedtek meghalnak, máskor csókkal szívja ki az életenergiájukat. Van, hogy az otthonukban tör rájuk, de csak akkor, ha behívják. Van azonban gyengesége is. Ha egy fiatal férfi megtetszik neki, őt életben hagyja, de az nem beszélhet róla senkinek. Sőt az is előfordulhat, hogy beleszeret a férfiba, akivel aztán családot alapítanak, ám ha kiderül róla, hogy nem ember, akkor elhagyja a családját. 

Azonban ne felejtsük, hogy a ma ismert yokai-ok, kamik, szellemek és társaik szinte mind a japán őshitben, a shintoban gyökereznek, így a yuki-onna is. Ő a téli fagy, a hideg és persze a hó metaforája, egyszerre mutatja a szépségét és a veszélyességét. Eredetileg nem ölt embereket, csak meg-megjelent. Később, a századok elteltével változott meg a kép róla és vált először gyilkossá, majd romantikus figurává. Azt a formáját, amit a filmekből ismerünk, a 19. században kapta, Lafcadio Hearn* történetváltozatának hatására. Kevésbé ismert változata a tsurara-onna, vagy jégcsap asszony, akivel alakja az idők folyamán összemosódott. Az szintén kevésbé ismert, hogy nem csak fiatal nőként létezik yuki-onna, hanem gyermeklánytól idős asszonyig vannak variációi. 


Történetek a Hóasszonyról:

1. Egy régi legenda az Edo-korból, a Sōgi Shokoku Monogatari –ból, kb. 1690-ből. A szerző egy Sogi nevű szerzetes volt, aki azt állította, hogy találkozott egy hóasszonnyal egy havas reggelen, amikor kiment a kertjébe. Leírása alapján a nő sápadtfehér bőrű, 20 év körüli és kb. 3,30 méter magas volt. Haja és ruhája olyan fehér volt, mint a hó. Mikor a férfi beszélni kezdett hozzá, a yuki-onna eltűnt.

2. Egy másik, Oguni-ból – Yamagata prefektúra -, származó történetben a yuki-onna tulajdonképpen egy holdbeli hercegnő, aki nagyon unatkozott. Kíváncsi volt, vajon milyen lehet a Földön, ezért leszállt a hópelyhekkel együtt, és itt is ragadt, mert arra nem gondolt, hogy juthat majd vissza.

3. Niigata-ban, egy öreg, és a felesége fogadót üzemeltettek a hegyi út mentén. Egy havas éjjelen egy szépséges fiatal hölgy tért be hozzájuk, aki egyedül utazott. Megmelegedett a tűznél, és együtt vacsorázott a fogadóssal, és a nejével.. Édes, elbűvölő teremtés volt, hihetetlen szépséggel megáldva. Éjféltájt, mikor az ádáz idő odakint a leginkább tombolt, felállt, és távozni készült. A fogadós könyörgött neki, hogy ne menjen ki, és megfogta a kezét, hogy marasztalja. Az hideg volt, akár a jég, és ettől az egyetlen érintéstől elszállt a férfi testéből minden melegség, heves reszketés vett rajta erőt. Ahogy próbálta a házban tartani, hirtelen a nő egész teste jeges párává vált, és egyszerűen kiszállt a kéményen át az éjszakába.

4. Egy következő történet Minokichi-ről, a szorgos inasról szól, aki egy heves hóviharba került a gazdájával. Egy hegyi kunyhóban kerestek menedéket. Miközben aludtak, megjelent egy hóasszony, és jeges lélegzetével megölte a gazdát, ám mikor látta, hogy a szolga, fiatal és jóképű, megkímélte, ám megígértette vele, hogy soha senkinek nem fog beszélni a találkozásukról, majd eltűnt. A következő télen a fiatalember egy gyönyörű fiatal nővel találkozott szülőfalujában, akit Yūki-nak hívtak. Hamarosan összeházasodtak és a nő tíz szép gyermekkel ajándékozta meg, akiknek feltűnően fehér volt a bőre. Minokichi egy este elmesélte a feleségének, hogy mennyire emlékezteti a hóasszonyra, akivel évekkel azelőtt találkozott. Yūki dühös lett. Felvette eredeti alakját és közölte a férjével, hogy megszegte az ígéretét és csak a gyermekek miatt nem öli meg őt, és ha a gyerekekkel bármi történne, azt keservesen megbánja, azzal a yuki-onna eltűnt.

Hogy vannak-e még hóasszonyok a Földön, ki tudja, de azért nem árt meg, ha a havas túrákon nem térnek le az útról, legalábbis Újév napja és február 1 között! 


*Réges régen, élt két favágó, Minokichi és Mosaku. Minokichi fiatal volt, Mosaku pedig nagyon öreg. Egy téli napon, hóvihar miatt nem tudtak hazamenni. Szerencséjükre a hegyekben találtak egy kunyhót és úgy döntöttek hogy az éjszakát ott töltik. Ezen a különös estén Mosaku felébredt, és egy gyönyörű fehér ruhás lányt látott meg. A lány rálehelt az öreg Mosakura és ő halálra fagyott. Majd a lány Minokichi felé közeledett, hogy megölje, de egy ideg csak bámulta őt, majd megszólalt: 

„ Gondoltam megöllek téged, úgy ahogy az öregembert is, de nem teszem meg, mert te fiatal vagy és szép. Nem mondhatod el senkinek a történteket. Ha mégis mesélsz valakinek rólam, akkor megöllek téged." 

Néhány évvel később Minokichi találkozott egy gyönyörű lánnyal, akit Ojukinak hívtak(juki = hó), és elvette feleségül. Ojuki remek feleség volt. Sok gyermekük született, és boldogan éltek éveken át. Rejtélyes módon a nőn nem látszódtak meg az évek múlásai. Egyik este, mikor a gyerekek elaludtak Minokichi Ojukihoz szólt. 

„Mikor rád nézek, mindig eszembe jut azt a rejtélyes incidens ami velem történt. Mikor még fiatal voltam, találkoztam egy gyönyörű fiatal lánnyal, aki hasonlított rád. Nem tudom, hogy álmodtam-e, vagy ő volt Yuki-onna."

Miután befejezte a történetét Ojuki hirtelen felállt és azt mondta: 

,, Az a nő akivel találkoztál, én voltam! Megmondtam neked, ha elmeséled bárkinek a történteket, akkor megöllek téged. Azonban nem tudlak megölni a gyermekeink miatt. Gondoskodj a gyermekeinkről..." 

Majd elolvadt és eltűnt. Senki nem látta őt többé.


Természetfeletti Lények, Állatok (BEFEJEZETT)Where stories live. Discover now