ISSD 4

11.4K 239 3
                                    

           

Efran POV

"Ayah nak Hanis kahwin dengan Efran..... "

Hah, kahwin dengan ank uncle , oh my gosh , oh please,

Daddy, apa rancangan daddy selamani? Apa tujuan daddy bawak Ef lunch harini? I though it just gonna be short lunch with your bestmate and berkenalan each other. Dad, i'm only 26 this year and baru saja graduted from medical school. I never had freedom time study dulu , please give me some space to enjoy my single life. Ef, baru saja balik Malaysia.

"Efran , takkan kahwin.....

Hanis POV

Apa ? Kahwin? Hanis baru saja 17 tahun ayah. SPM pun belum. Hanis dah ada rancangan dalam hidup. Hanis ada plan sendiri. hANIS NAK ENJOY MY SINGLE LIFE JUGAK. hANIS TAK SETUJU DENGAN RANCANGAN AYAH AND UNCLE . I'M SO SORRY. at least, you guys give some time to think. bukan dengan cara terdesak macam ni.

"I'm sure Efran pun tak setuju........................................."

Riak wajah Hanis selepas mendapat berita tersebut berubah dari gembira bertukar ke sedih dan pilu. Efran pula berdiam diri sahaja, akibat terkejut dari berita pertunangan mereka.

Bilik makan menjadi sunyi sepi beberapa minit, sehingga suara tanggisan perempuan menangis kecil. Hanis. Hanis sedang menangis dengan esaknya tanpa ingatkan bakal keluarga mentuanya di depan mereka.  "Bangulah Puan Ashminda dari kerusi, lalu menyapa Hanis untuk menenangkan diri Hanis. "Hanis , don't cry, Aunty,Uncle ada kat sini , Ayah pun ada. Hanis tak perlu rasa takut and terbeban. Hanis dah besar. Dah jangan nagis........... "Hanis takut .. sob sob sob

Hanis POV

Aku tiba tiba menitikan air mata suci aku ni akhirnya. Dah lama aku tak menangis selak macam ni . Dengan menangis , aku takdapat selesai problem ni. So aku stop menangis dan meminta beberapa minit untuk berfikir dengan lebih mendalam. Sebab, this is for ayah's sake. Sebab nak selamatkan syarikat ayah dan arwah ibu.

En Hafidz mula risau sebab Hanis menangis tanpa tidak disangka. Lama jugak dia merajuk. Mujurlah Puan Ashminda ada , tolong pujukan.

Efran, ayah tahu , Ef akan terima pertunangan ini. Lagipun Ef tiada jawatan di syarikat Lee Holdings. Ef hanya invest dalam syarikat daddy then buka hopital swasta.

Efran, uncle hafidz punya syarikat bukan hanya bahagian bussiness ada. Syarikat Aintsoft ada sebuah Hospital Private . Selepas jawatan uncle diturunkan kepada Efran, 100% hospital Aintsoft menjadi hak milik Efran. sebab uncle percayakan Efran...

Puan Ahsminda POV

Baby, mummy believe in you. U can do it . I knew you can. Please think about it again. We dont have much time. Even your daddy wants to save his shares in uncle Hafidz company. You just need to say yes. After both of you tunang and kahwin , you can start new life. Tak semestinya arranged married tak happy tak boleh jatuh cinta baby.

Efran terkelu dan terkedu dengan perangcangan tersebut. Efran berdiamkan diri dan hanya berfikir selama yang mungkin. Dia juga rkelihatan resah keluar masuk dari bilik makan untuk membuat panggilan . Akhirnya Efran bersuara .

Efran POV

Untuk daddy,mummy and uncle Hafidz. Supaya mereka tak terluka and their friendship kekal. I'll try. Aku kene buat keputusan. Takkanlah aku nak ceraikan si Hanis selepas kahwin ??? Aku tak sejahil macam tu. Huh okay everything will be fine. Segala keputusan aku buat tak pernah salah . Panggilan dari kawan aku pun kata perkara yang sama. Daddy and mummy tahu kelemahan aku so thats why mereka buat begini.

Okay guys , listen... I'm doing this just because daddy mummy and uncle request. Tak semestinya Ef akan jatuh cinta and sayang dalam masa yang singkat ni. And yes. Efran akn tunang and kahwin dengan Hanis.

Hanis POV

Hanis, takthu ayah . Aku mula menangis semula . Ayah cuba memujuk aku dan membari masa lagi untuk berfikir.  ...........................................................................................................................................................................................hmmmmmmmmmmmhmmhmhm................................................................................... Okay, demi ayah , Hanis tunaikan. Tapi dengan bersyarat.

1) Hanis nak sambung belajar sampai Hanis capai impian Hanis walaupun kene melintasi Lautan Antartika.

2) Hanis nak pergi, tiada siapa boleh bantah.

3)Hanis nak kerja lps habis belajar.

4) Hanis, takkan bagithu tentang status Hanis.

5)Hanis takkan pakai cincin tunang ke sekolah or keluar berjalan.

Alhamdulilah, ucap En Hafidz, En Lee dan Puan Ashminda.

Majlis Pertunangan akan mula dari seminggu dari sekarang. Both of you better get ready immediately. " kata En Lee

Don't worry kids, just do what we tell you.  Hall, food , pelamin, catering, hotel, transpot for the wedding kami dah prepared. You just need to fit the dress and tuxedo for the wedding and baju kurung moden and baju melayu for the engagement day. The guest for the wedding will be so ramai. Jangan malukan kami wahai anak anak muda ," kata Puan Ashminda.

Selepas selesai perbincangan, Efran dan uncle dan aunty berundur diri. Juga En Hafidz dan Hanis. Jam menunjukkan 3 petang. Terlalu lama kami berlima berada di bilik makan. Efran menyapuk, "lunch on me today, and see you next time future wife, "                                                            Here is my card, take it and save my numbers. Text me ,  time and venue we will meet soon. I'm a busy person so please better on time or this plan akan cancel. understand,?

Semua pulang ke rumah selepas perjumpaan sebentar takdi.. Hanis berkurung dalam bilik. Efran lepak dengan sahabat baik dia.

Isteri Student Suami DoktorWhere stories live. Discover now