Keputusan periksa!! Mati nak!! Cikgu Iskandar yang bagi. Nasib cikgu tu cool. Kalau tak mahu mampus anak orang dikerjakan. Merapu apa author ni. Back to story.
"Stand up class." Monitor 5 Silver 1 memberi arahan. Yang lain baru tergedik-gedik nak bangun.
"Good morning Cikgu Iskandar." Didahului Monitor
"Good morning Cikgu Iskandar."
"Good morning guys. Alisya, Amirul, Eliza and Erina. Zara with Syafiq. Come here. Yang lain boleh duduk." Panggil Cikgu Is.
"We bukan ke kalau cikgu panggil gi depan mean keputusan dia down." Bisik budak yang duduk di belakang Alisya.
"Tapi Alisya dan Amirul pelajar cemerlang kan?" Kata lagi pelajar itu.
Alisya menjeling ke arah pelajar itu.
Dia mengeluh lalu, ke depan dengan muka yang selamba. Diikuti Amirul. Muka cool. Pelajar perempuan semua cair. Melainkan Alisya.
"Ambil keputusan kamu. Buka bila saya bagi arahan." Cikgu Is mengagihkan keputusan peperiksaan bulanan yang ke dua.
"Bukak sekarang. Macam biasa sila beratur ye." Semua mengeluh mendengar arahan Cikgu Is.
Dimulai dengan Alisya, Amirul, Eliza, Erina dan akhir sekali Syafiq.
"Alisya, kamu dapat nombor berapa. Sebut kuat-kuat ye." Sinis betul suara Cikgu Is.
"Nombor 1." Malas bebenor suara Alisya sewaktu itu.
"Aku nombor 2." Amirul berkata.
"Aku nombor 3." Eliza menyambung.
"Aku nombor 4." Erina berkata.
"Aku nombor 5." Suara Syafiq masa itu memang poyo.
Semua terkedu. Tak percaya. Bukan Cikgu Is panggil yang teruk ke depan ke? Semua menepuk tangan.
"Saja je cikgu buat macam ni. Lain dari lain. Anyway. Tahniah to Alisya, Amirul, Eliza, Erina and Syafiq. Alisya kekalkan untuk akhir tahun ye. Kamu semua periksa dapat nombor 1 kan?" Cikgu Is menyoal.
Alisya hanya mengangguk.
"Baiklah kamu semua boleh duduk. Zara meh sini jap." Cikgu Is memanggil.
Zara mengangkat kepala. "Apa dia cikgu."
Cikgu Is mengeluh lalu memberi keputusan peperiksaan.
"29 daripada 30. Apa ni Zara. Kamu salah sorang pelajar harapan sekolah. Akhir tahun ni saya nak kamu tingkatkan usaha. Faham?" Tegur Cikgu Is.
"Faham cikgu." Zara menjawab.
Mereka pun menyambung sesi pembelajaran.
Selepas sesi pembelajaran, Zara muncul di meja Alisya.
"BUM!!"Hentakan Zara menyebabkan hampir kesemua memandang ke arah mereka.
"Yes. May I help you miss?" Alisya berkata.
"Kau suka lah kan tengok aku kena marah dengan Cikgu Is!" Tuduh Zara kepada Alisya.
"Huh. Tu je ke. Whatever." Malas Alisya melayan perangai Zara.
"Zara. Jangan nak main tuduh ye. Kau ada bukti ke?" Syafiq mencelah.
"Suka hati aku lah. Yang kau sibuk pahal." Bidas Zara.
"Kawan aku means aku punya hal jugak. And kau boleh kena saman sebab kurang ajar dengan pengawas. Tahu tak Zara Liana Dato Syahmi." Balas Syafiq.
"Apa hak kau nak saman aku Tengku Syafiq haris Tengku Haziq?" Jawab Zara.
"Both of you two stop. Zara and Syafiq. Disiplin room now." Arah Alisya.
"But Alisya, why me?" Tanya Syafiq.
"I said now!" Jerkah Alisya.
Syafiq mengeluh.
YOU ARE READING
The Secret Story [Complete]
Short StoryAlisya Kairana, seorang gadis hati batu dan dingin. Diberi gelaran Ice Princess. Sangat terkenal di sekolahnya mengalahkan Zara Liana yang berbintikan Dato. Semakin hari, Alisya semakin popular. Dalam bidang akedemik, kokurikulum sukan dan macam-mac...