Minggu ni minggu exam untuk exam akhir tahun. Semua pengang buku. Kalau tak buku jatuh kat loji pun tak sedar.
Pengawas bertugas macam biasa. Jaga pagar. Ada yang merungut. Kata nak baca bukulah. Padahal nak gi main.
Alisya dan Amirul menjeling kearah mulut yang bising itu. Terus senyap.
Ramai jugak yang datang lambat. Kata je nak exam.
"Bagi nama dan kelas." Alisya meminta.
Sejak kebelakangan ni, Alisya makin tegas. Amirul pun sama. Pernah lah 2 3 kali Amirul tengking budak.
"Bagi nama dan kelas!" Ulang Alisya dalam nada yang tinggi.
Budak lelaki itu merengus. "Tengku Syazwan Haykarl. 3 Bronze 1."
"Kan senang. Tak de lah aku tengking kau." Alisya membebel. Dia memberi isyarat kepada Syafiq dan Farah. Mereka berdua mengangguk.
"Syazwan mari sini." Panggil Farah.
"12×5?" Soal Syafiq.
"60." Jawab Syazwan.
"Ok adik boleh masuk kelas." Farah melepaskan budak itu pergi.
"Jom masuk kelas. Kita ada exam lagi 7 minit. Aku rasa budak tu last kot." Ajak Farah.
Amirul dan Alisya mendahului mereka.
"Kenapa dengan Amirul. Dingin je dengan Alisya." Soal Syafiq kepada Farah dalam keadaan berbisik.
"Ntah. Alisya pun sama je aku tengok." Jawab Farah.
Semasa mereka masuk ke kelas, Sir Faliq hendak mengedarkan kertas periksa.
"Sorry Sir. We late." Ucap Alisya bagi mengetuai anak-anak buah.
Kau ada anak buah? Ngn siapa kau kahwin? Syafiq or Amirul?- author.
Author mintak pelempang aku kan? Lagi pun apa kena mengena anak buah dengan aku dah kahwin!- Alisya.
Sorry. - author.
"It's ok Alisya. I understand. Cepat duduk saya nak edarkan kertas periksa." Kata Sir Faliq.
S
K
I
P
Lepas Seminggu.
"Ah yey. Akhirnya merdeka!!" Jerit Monitor 5 Silver 1
Alisya tergeleng. Dia keluar kelas.
"Oi Syafiq. Aku nak keluar gi pejabat. Ada hal. Inform kat Hafizi tu." Jerit Alisya.
Syafiq mengangguk. Amirul bangun. Dia memandang Syafiq. Syafiq mengangguk.
Kaki Amirul menghala ke pejabat. Mengekori Alisya.
Eliza, Erina dan Lina baru pulang dari pejabat terdengar perbualan antara Alisya dan Amirul.
"Perlu ke pergi?" Soal Amirul. Berat hatinya nak melepaskan Alisya pergi.
"Nak tak nak aku kena pergi jugak Amirul. Ini arahan pengetua." Jawab Alisya.
"Kitakan boleh bincang balik." Desak Amirul.
"Dah la Mirul. Aku sendiri yang mintak. Jangan halang aku." Bentak Alisya.
Alisya terus berjalan melulu. Tanpa dia sedar, dia terlanggar Erina.
"Kau dengar apa aku cakap dengan Amirul?" Alisya merenung Erina.
Erina mengangguk. Alisya masuk ke pejabat. Eliza, Erina dan Lina berlalu pergi.
S
K
I
P
Alisya keluar ke pejabat. Dia nampak Zara, Eliza, Erina dan Lina bergaduh. Dia malas nak layan. Tetapi niatnya terbantut. Dia ternampak sebuah kereta meluncur laju ke arah mereka.
Alisya berlari laju. Dengan sekuat hati dia menolak tubuh rakan-rakannya.
BUM!!
Bunyi hentakan itu menyedarkan Zara dan lain-lain.
Mereka mengelilingi Alisya.
"Alisya, wake up Alisya." Lina memanggil Alisya.
Erina membuat panggilan hospital.
Kebetulan Syafiq dan Amirul lalu. Dia nampak rampai orang di tengah padang sekolah.
"Semua pergi masuk..... kelas." Suara Amirul mengendur.
"Sya, Sya wake up. We aku nak mintak maaf kat kau pasal tadi. Jangan tinggal kan aku." Rintih Amirul.
Beberapa minit kemudian bantuan tiba. Alisya di kejarkan ke Victori Hospital.
"Kau orang ni bo**h kan? Ah bit*h." Carut Syafiq.
Mereka berempat hanya menelan air liur.
YOU ARE READING
The Secret Story [Complete]
Short StoryAlisya Kairana, seorang gadis hati batu dan dingin. Diberi gelaran Ice Princess. Sangat terkenal di sekolahnya mengalahkan Zara Liana yang berbintikan Dato. Semakin hari, Alisya semakin popular. Dalam bidang akedemik, kokurikulum sukan dan macam-mac...