Sudah 2 minggu Alisya koma. Hari ni Sir Faliq, Amirul, Syafiq, Eliza, Erina, Lina, Zara dan Farah melawat Alisya.
Mereka menolak pintu dengan perlahan. Eliza dan Erina terus berlari memeluk Alisya. "We Lisya, bila kau nak bangun. Dah 2 minggu kot kau koma. Kitaorang rindu kau. Lina dengan Zara pon nak mintak maaf ngn kau."
"We Lisya aku ngn Zara nak mintak maaf kat kau. Please bangun we." Pohon Lina.
Flashback...
"Ergh... Liza, Rina.. Lina nak buat pengakuan..." takut-takut Lina berkata.
"Apa?!"
"Se..se..sebenarnya... sebenarnya.. sebenarnya.."
"Sebanarnya apa?!"
Akibat terserentak, Lina terus berkata dengan laju...
"Lina kawan dengan korang atas arahan Zara. Dia nak Alisya sakit hati."
Melihat reaksi Eliza dan Erina terkaku, dia menutup mulutnya.
"You what!?"
"Aku...Aku nak mintak maaf kat korang. Kau tahu kan aku ngn Zara sepupu. Aku terpaksa ikut dia." Kata Liana sambil menunduk.
Eliza dan Erina berpandangan seketika. "Fine. Kitaorang maaf kan kau. Tapi dengan satu syarat."
"Apa dia?" Muka Lina berseri-seri.
"Mintak maaf kat Alisya. Kalau Alisya maaf kan kau. Maknanya kitaorang pun maafkan kau."
"Ok. Aku akan mintak maaf kat dia."
End Flashback
"Mak ayah Lisya tak datang ke Sir?" Tanya Farah kepada Sir Faliq. Hairan juga dia, anak sakit tak kan ibu bapa tak datang....
"Errr.... mak ayah dia busy.. dia amanahkan saya untuk jaga Alisya." Tutur Sir Faliq.
"Sian Alisya.." Erina mengelus rambut Alisya.
"Jom balik. Dah lewat petang ni." Ajak Sir Faliq.
Mereka akur... 'Goodbye Alisya.' Bisik hati mereka semua..
Hari berikutnya, selepas habis waktu sekolah, Sir Faliq mengajak mereka u untuk melawat Alisya.
Saat mereka melangkah masuk ke wad VVIP, mereka terpegun.
Bilik itu berubah sepenuhnya. Seperti tiada siapa yang pernah ada di bilik itu.
Ketika seorang nurse lalu, Lina menahan nurse itu.
"Excuse me. Mana pesakit wad ni?"
"Oh, Cik Alisya sudah discharge pagi tadi. Tepat jam 11:00 tadi." Terang nurse itu.
Mereka semua terdiam. Termasuk Sir Faliq.
"Kenapa pihak sekolah tidak tahu apa-apa. Sepatutnya pihak sekolah yang akan membuat keputusan." Tegas Sir Faliq.
"Sorry Sir Faliq. Cik Alisya discharge pun atas arahan ibu bapa dia. Lagipun waktu tu Cik Alisya sudah sedar. Keadaan dia pun semakin baik." Jelas nurse itu.
Sir Faliq menepuk dahi. Waduh, gi mana boleh lupa. Banyak makan semut agaknya.
"Erm kalau macam tu tak pelah. Thanks nurse..."
"Aida. My name Aida"
"Anyway, thanks nurse Aida." Sir Faliq tersenyum manis.
Nurse Aida mengangguk dan berlalu pergi.
Syafiq sudah mengeluh. "Mari kita balik. Tak de guna pun kalau kita duduk kat sini."
Kesokan harinya, Cikgu Is mengedarkan keputusan peperiksaan akhir tahun.
"Anyway sebelum saya edarkan keputusan peperiksaan akhir tahun, siapa yang tak datang?" Soal Cikgu Is.
Syafiq mengangkat tangan. "Alisya cikgu. Dia tak hadir."
"Oh.. Alisya pindah." Jawab Cikgu Is.
Seisi kelas tercengan. Cikgu Is pelik dengan riaksi anak muridnya.
"Kenapa? Alisya tak bagitau kamu ke?"
Bagai sudah berpakat, semua menggeleng dengan serentak kecuali Amirul.
"Alisya, Alisya. Kamu memang suka berahsia kan." Gumam Cikgu Is.
"Sudah mari kita lihat keputusan kamu. Top 5." Cikgu Is berkata.
"Tempat kelima, Erina Safrina. Tempat keempat Eliza Safrina. Tempat ketiga Tengku Syafiq Haris. Tempat kedua Amirul Fikri.
Tempat pertama Alisya kairana.""Yang dapat tempat Top 20 kekal kelas 6 Kristal 1."
Eliza mengangkat tangan. "Cikgu, Alisya pindah kat mana?"
"Maaf. Saya tak boleh bagitau." Tutur Cikgu Is.
Hari terakhir sekolah.
Geng Senoir. Itulah nama group bagi Amirul, Syafiq, Eliza, Erina, Zara, Liana dan Farah. Kalau Alisya join mesti dia jadi penolong.
'Alisya, we miss you lot.' Bisik hati Geng Senoir. Mereka melangkah keluar dari kawasan sekolah.
'Goodbye Alisya Kairana. I hope we meet again." Luah Geng Senoir.
2 haribulan 2 tahun 2018
Genap 4 bulan Alisya 'hilang'. Geng Senior termenung.
Ketua pengwas mestilah Amirul. Kini penolong saja yang ditukar. Dari Alisya Kairana kepada Farah Qistiena.
Sir Faliq masuk ke kelas 6 kristal 1. Dia memberitahu sesuatu perkara.
"Guys, please behave your self. Kita ada tetamu. Tetamu yang sangat penting. Beliau juga merupakan pengasas Victoria Holdings, Victoria School, Victoria High School, Victoria Universiti and Victoria Hospital. Berikan tepukan kepada Tan Sri Tengku Armand Ikhwan. Beliau bawak anak dia eh dan isteri dia. Puan Sri Tengku Amira Farhana."
Semua bertepuk tangan. Mereka berhenti seketika. Ahli kelas 6 Kristal 1 memandang Amirul.
"What?! Pahal korang pandang aku?" Amirul menggaru kepala.
"Nama Tengku tu sama dengan nama ayah kau lah." Seperti berpakat, mereka berkata serentak.
Tengku Armand melangkah masuk ke kelas 6 Kristal 1. Dia memberikan senyuman kepada warga kelas itu.
Kelihatan dua orang jejaka seperti dikenali mereka.
"Fasi Hazriq dan Fasi Haziq?!" Mereka terkejut.
(Just for image baju Amsyar dan Amzar.)
Tiba-tiba suara budak perempuan kedengaran. Suara itu seperti kebiasaan didengar.
"Abang, sampai hati abang tinggal Sya kat sini." Rengek budak perempuan itu. Budak perempuan itu pakai hoodie.
Amirul bangun dari duduknya. Dia berlari ke arah budak perempuan itu lalu memeluknya.
"Miss you lot my sister." Kata Amirul dalam bisikkan.
YOU ARE READING
The Secret Story [Complete]
Short StoryAlisya Kairana, seorang gadis hati batu dan dingin. Diberi gelaran Ice Princess. Sangat terkenal di sekolahnya mengalahkan Zara Liana yang berbintikan Dato. Semakin hari, Alisya semakin popular. Dalam bidang akedemik, kokurikulum sukan dan macam-mac...