TSS: Bab 14

7K 347 4
                                    

Warning, ada perkataan mencarut.

"Gosh. Semua ni giler." Syafiq sudah meroyan.

Yang lain tertunduk pasrah.

Doktor keluar dari emergency room.

"Doktor Izzue. How about my friend?" Tanya Amirul.

"Tengku Alisya dalam keadaan kritikal." Doktor Izzue membelek laporan kesihatan Alisya.

"Sorry Doctor Izzue. Can you repeat what you said." Pinta Syafiq.

Sebab first, doktor tu kata Alisya kritikal. Sebab lagi satu, doktor tu panggil Alisya dengan panggilan Tengku.

Amirul menjeling. "Huh. Now, what we can do?"

Doktor Izzue menelan air liur kesat.

"Alisya kehilangan darah yang banyak. Darah jenis 'o'. Pihak hospital kekurangan darah jenis 'o'." Jelas Doktor Izzue.

"Saya nak dermakan darah saya." Amirul bangkit. Memang dalam kalangan rakan-rakannya, dia dan Alisya saja yang berdarah 'o'.

"Tapi Encik Amirul tak cukup umur." Doktor Izzue cuba menghalang.

"Do I care?" Amirul masih berkeras.

Doktor Izzue mengeluh. "Baiklah jika itu keputusan Encik, sila ikut nurse tu ke bilik pendermaan darah."

Syafiq merengus. "Dammi (sial in italian)"

Eliza dan Erina berkata serentak. "Kurutta. (Gila in japaness.)"

Lina dan Zara berpandangan. "Stupid."

Dalam beberapa minit kemudian, Amirul keluar dari bilik pemindahan darah.

"So how now?" Soal Zara. Dia bersalah sangat ke atas apa yang berlaku.

Dia jahat tapi, Alisya selamatkan dia.

"Doktor sedang buat permindahan darah kat Alisya." Terang Amirul. Dia keletihan.

Syafiq memandang Amirul. Dia terlihat Amirul menutup matanya. Dia tidak sedap hati.

"Amirul, Amirul. Amirul we bangun we." Kejut Syafiq.

Yang lain membantu Syafiq mengejutkan Amirul. "Nurse, Nurse. Tolong kawan saya ni nurse. Kami dah kejut banyak kali tapi, dia tak nak bangun."

"Benarkan saya membuat pemeriksaan." Nurse itu meminta izin.

Dia membawa Amirul ke suatu bilik.

Dia dibawa ke bilik VVIP. Lagipun sekolah yang tanggung kosnya.

Nurse tadi pun keluar. "Encik Amirul just pengsan. Sebab buat pendermaan darah."

Syafiq mengangguk. Tulah Amirul, dah tahu kau tu bawah umur, gatal lagi nak derma darah.

Kemudian Doktor Izzue keluar. Dia     melaporkan tentang keadaan Alisya.
"Cik Alisya dalam zon koma selepas permindahan darah tadi."

"Koma?!" Eliza dan Erina sudah terkulai.

Doktor Izzue mengangguk. "Sebab hentakkan yang kuat di kepala.Kini dia ditempatkan di Wad VVIP."

"Bila dia boleh bangun?" Syafiq sudah resah.

"Ikut pada keadaan Cik Alisya. Tapi saya tahu dia kuat." Doktor Izzue berkata.

"Kalau sampai setahun lebih dia koma?" Tanya Lina.

"Urmm. Kalau keluarga dia mengizinkan, saya akan mencabut alat bantuan pernafasan." Terang Doktor Izzue.

Semua terdiam.

"Boleh kami lawat dia?" Zara sudah menangis.

Doktor Izzue mengangguk. "Boleh, tapi jangan bising sangat."

Mereka melangkah masuk ke wad VVIP itu. Mereka tergamam melihat keadaan Alisya.

Berbalut di kepala, wayar disana sini kat badan.

"We Lisya aku mintak maaf. Sebab aku, kau jadi macam ni. Aku mintak maaf sebab selama ni aku buat macam-macam kat kau. Tapi kau dah selamatkan aku." Zara memandang sayu Alisya.

Tiba-tiba Syafiq bangun dari duduknya. Dia melulu ke arah Zara. Dia mencekik Zara. Eliza, Erina dan Lina cuba menghalang Syafiq. Farah yang baru membuka pintu terus berlari ke arah Zara.

"Syafiq, Syafiq. Stop we. Jangan macam ni. Kalau dia mati, macam mane? Kau tak sayang Lisya ke? Kalau kau jadi pembunuh, kau rasa Lisya nak kawan kau ke?" Farah mencuba berhentikan Syafiq.

Perlahan-lahan cekikan terlepas. Zara tercungap-cungap mengambil nafas. Syafiq meraup mukanya.

"So...sorry Zara. A..aku tak sengaja. We s...sorry tau Za..Zara." Syafiq meminta maaf dengan tergagap-gagap.

Suasana sangat sunyi. Krik, krik, krik, krik.

Farah memcahkan kesunyian itu.
"Jom lah balik. Esok kitakan sekolah. Lepas habis sekolah, kita lawat diaorang balik."

Yang lain menangguk. Sebelum mereka keluar, mereka memandang sayu ke arah Amirul dan Alisya.

The Secret Story [Complete]Where stories live. Discover now