Bab 3

389 13 0
                                    

"Ma, pa, kitorang pergi dulu" tangan Puan Sukainah dan Encik Hazriel disalam Harridz diikuti dengan Ainnur.

"Duduk baik-baik kat sana. Kalau ada masa singgah-singgahlah kat sini. Mama harap Ain bertahanlah dengan perangai Ridz tu. Kekurangan kasih sayang. Tu yang jadi macam tu" Ain menganggukkan kepalanya.

"Ma, mana ada Ridz macam tu!"

Ya Allah, manjanya dia dengan mama. Tak sangka dia manja macam ni. Sikit lagi nak berterabur iman.

"Kami pergi dulu. Assalamualaikum"

Akhirnya kereta milik Harridz laju membelah jalan meninggalkan kediaman orang tuanya.

"Awak, nanti singgah mana-mana tak?"

"Tak. Terus balik rumah"

Ainnur mengetip bibirnya. Muka Harridz dipandang sambil jari telunjuk diketuk antara sama lain.

"Hmm, singgah rumah sewa saya sekejap boleh?" tanya Ainnur gugup.

"Buat apa?"

"Hmm, nak ambil barang sikit. Lusa saya kena pindah keluar"

"Barang-barang awak banyak tak dalam rumah tu? Kalau sikit, kemas semua then bawa balik rumah kita"

"Emm, barang saya memang tak banyak sebab mostly barang-barang and perabut tuan rumah tu dah sediakan"

"Okay, kita kemas semua barang. Kat mana rumah sewa awak?"

"Kat-"

***

"Masuklah. Nak air tak?" Ainnur membuka pintu rumahnya seluas-luasnya lalu mempelawa suaminya itu masuk.

"Boleh jugak"

"Duduklah dulu" Ainnur segera menuju ke dapur apabila melihat Harridz dapat menyuaikan dirinya dengan keadaan rumahnya yang tidak seberapa.

Setelah selesai membancuh air dan menyediakannya bersama beberapa potong kek red velvet yang sempat dibuatnya bersama Puan Sukainah sebelum berangkat pulang, Ainnur membawa langkah ke biliknya untuk mengemas.

***

"Ya Allah, penatnya"

Setelah hampir 3 jam mengemas, akhirnya semua barang-barang miliknya selesai dikemas dan hanya perlu memunggahnya ke dalam kereta.

Ainnur melangkah ke ruang tamu untuk melihat keadaan Harridz memandangkan hari sudah petang.

"Harridz, saya dah siap kemas barang. Jomlah balik" Ainnur cuba mengejutkan Harridz dengan menepuk-nepuk perlahan lengan milik Harridz.

"Hmm?" Harridz menggosok-gosok matanya sebelum memandang sekeliling.

"Jomlah balik. Saya dah siap kemas"

"Jap" Harridz menggeliat dan membetulkan urat sarafnya.

Tidur kat sofa memang melenguhkan. Antara sofa dan lantai, lantai lagi okey. Tapi, janganlah tidur kat atas lantai tanpa melapik tilam nipis. Nanti sakit belakang.

Ainnur mula mengangkat barang-barang miliknya sambil dibantu oleh Harridz yang merupakan suami mithali.

Setelah itu, mereka ke rumah pemilik rumah sewa Ainnur untuk menyerahkan kunci.

"Sorry eh awak" ucap Ainnur perlahan. Ketika itu mereka dalam perjalanan pulang ke rumah.

"Sorry? Kenapa?"

"Hmm, sebab tinggal awak macam tu je kat ruang tamu. Awak mesti lapar, kan?" jari telunjuk diketuk antara sama lain.

"Oh, tak apa"

Dua saat menyepi.

"Tapi Harridz lapar. Kita singgah beli makan dulu eh?"

"Burger?" ujar Ainnur perlahan.

Dah lama tak makan burger. Rindu.

"Apa Ainnur cakap tadi" sengaja Harridz bertanya lagi walaupun telinganya jelas menangkap bicara Ainnur tadi.

"Ha? Tak ada apa-apa"

Takkan nak ajak Harridz makan burger je kot. Mesti dia lapar.

Beberapa minit kemudian Harridz memberhentikan keretanya di tepi jalan.

"Ain tunggu sini, Harridz pergi beli makanan jap"

Ainnur hanya mengangguk-anggukkan kepalanya.

Kepalanya memandang susuk tubuh Harridz yang semakin mengecil dari pandangannya itu.

Eh? Gerai burger? Harridz dengar ke apa yang aku cakap tadi? Monolog Ainnur.

"Apa-apa je lah. Boleh jugak aku makan burger"

"Sorry lambat sikit. Tadi-" kata-kata Harridz terhenti saat melihat sekujur tubuh milik Ainnur sedang lentok di tempat duduk sebelah pemandu.

"Haih, dah tidur?" bisik Harridz perlahan.

Harridz meletakkan burger yang baru dibelinya di tempat duduk belakang lalu melaraskan tempat duduk Ainnur agar lebih selesa.

Setelah itu, dia memulakan pemanduan untuk pulang ke rumah setelah membaca basmallah.






























***

Thanks for voting.

Sayonara,
↪Aisy

ISTERI DIAWhere stories live. Discover now