Hari pertunangan
Aku disiapkan oleh mak andam yang ditempah oleh . Seperti yang aku cakap minggu lepas , aku tak port langsung mengenai persiapan pertunangku , semua mama yang siapkan . Dari baju hantaran pelamin. Semua nya . Complete.
Suara orang ramai di bawah mula kedengaran dibawah menandakan bahawa rombongan telah pun sampai.
Pintu bilik dikuak oleh mama .
"Akak jom turun ".
Aku turun kebawah ke diiringi oleh adik-adikku . Ketika turun tangga semua mata melihatku . Nervous nya lahaii . Aku duduk di tempat yang telah dihias cantik.
Aunty Mas datang menghampiriku diiringi oleh anak perempuannya yang membawa dulang diisikan dengan sebentuk cincin.
"Cantiknya sangat bakal menantu ibu ni . Sejuk mata memandang ".Aku senyum terpaksa dan tunduk menyalam tangan aunty mas . Sejuk bhaii tangan. Gementar .
Setelah selesai acara menyarung cincin , aku memanjangkan leher untuk melihat 'encik tunang ' .
Tiba-tiba anak perempuan aunty mas menegurku " akak cari siapa ? Cari abang eh ? Abang tak dapat datang sebab tiba-tiba ada urgent kes yang selesaikan . Tapi ada abang kirim salam dekat akak ".
Aku tersenyum pahit . Melepas tak dapat tengok siapa tunanganku itu.
Skip
Aku keluar melepak dengan kawan baikku , Zu.
"Beb , aku nak bagitahu sesuatu ni ".
Zu mangangkat kepala " apa ?".
"Aku dah tunang ". Kataku sambil menunjuk cincin yang tersemat di jari.
"What . Are you kidding me makcik ? " terkejut bukan main nasib baik tak tersembur air yang aku minum tu .
"Betul laa . Tak nampak ni cincin ? ".
"Wah cantik nya cincin hang ni . Amacam handsome tak encik tunang hang ? " tanya zu .
"Aku tak tengok pun lagi siapa dia . Dia tak dapat datang ".
Zu hanya membentuk mulut O sambil meneruskan makanan yang terhidang di depa matanya .
"Haaa sat , aku nak tanya bila langsung hari perkahwinannya nanti bole aku ambik cuti siap-siap ". Tanya zu
"Entah , aku tak tahu . Aku lupa nak tanya mama aku . Nanti aku bagitau hang lain . Hang wajib ada hari tu nanti ".
YOU ARE READING
Pakcik Inspektor POLIS ! Suami AKU ??
ContoHandsome nya pakcik . 》 Highest ranking # 4 in short story (8/3/2018) 》 Highest ranking # 3 in short story (5/4/2018)