Bab 6

10.7K 318 4
                                    

Tengah aku khusyuk membaca novel di ruang tamu . Adik lelakiku datang menyapa .

"Akakku sayang lagi cantik menawan ? Jom teman pi pasar malam nak dak ? " soal adik lelakiku .

"Tak rajin laa . Pi la ajak orang lain , akak nak baca novel ni ."

"Alaa jom laa , bukan selalu pun dapat pergi . Tumpang aku cuti ni , nanti dah balik U tak dapat nak pergi dah ". Pujuk adikku.

"Elehhh buat macam dekat hang belajar tu takde pasar malam . Pii laa ajak orang lain . Tak rajin nak drive kereta tau dak ? ". Helahku.

"Takpa kali ni biar aku drive , hang dok tepi janji teman aku pii ja ".

"Ish laa dia ni . Suka paksa sungguh . Sama macam abang hang . Haishh . Yala-yala aku pii .   Cepat siap lambat aku cancel tamau pii dah ".

"Orait . Aku siap cepat".

Haih . Tersengih-senguh aku tengok adikku pii siap . Dia laa yang paling rapat dengan aku pun . Sebab dulu dia pernah excident dan aku kena jaga dia dekat hospital . Tapi yang tak bole blah nya semua nak ikut aku . Dulu aku dapat form 6 , dia pun dapat . Aku duk sebulan ja dia pun dia duk sebulan jugak . Sekarang ni belajar dekat U pun tempat yang sama jugak. Haihh . .

Otw pasar malam

"Weii dik . Dah kenapa orang asyik bagi lampu ja tuu . Ada polis ka depan tu ". Soalku.

"Mungkin la kot . Pakai seatbell cepat ".

Apabila sampai persimpangan jalan , memang betul polis membuat roadblock . Nasib baik pakai seatbell . Kalau free-free kena saman.
Sampai saja di tempat pemeriksaan tersebut , salah seorang anggota polis datang untuk memeriksa kenderaan kami.

Irfan pov

Dari jauh lagi aku macam nak kenal je kereta tuu . Macam kereta minah yang aku jumpa tempoh hari .

Bole la aku kacau dia lagi nih . Aku menghampiri kereta minah tersebut.

Ameena pov

Ni bukan ka pakcik yang aku jumpa dekat shopping complex hari tu . Alahaii dia buat apa dekat sini . Ish laa . Kalau tahu tadi aku tak ikut pun takpa .

End pov

Adik aku menurunkan cermin kereta untuk tujuan pemeriksaan polis . Tiba-tiba pakcik polis a.k.a inspektor irfan menyoal adik aku.

"Nak pergi mana ni ? Sapa di sebelah ni ? " soalnya.

'Ehhh sibuk la dia , biar la orang nak pergi mana pun . Bukan kacau hidup hang pun' bicara ku dalam hati .

Adikku menjawab " ouhh kami nak pii pasar malam depan tu . Minah sebelah akak saya . Kenapa encik ? ".

"Ouhh takde apa . Saja tanya . Ok dah bole jalan . Hati-hati drive . Kirim salam orang sebelah tuu ".

Di pertengahan jalan aku memandangku sambil berkata " akak kenal ehh dengan polis tadi ".

"Takde laa kenal sangat , pernah 'ter'jumpa dia hari tu masa keluar ".

"Ouhh patut laa . . Dia macam suka akak je tu . Hahahahaha . Usik adikku.

Pakcik Inspektor  POLIS !   Suami AKU ??Where stories live. Discover now