MASA berlalu pantas. Sudah tiga minggu Raizil menjadi guru ganti merangkap guru kelas 5 Prinsip Akaun. Dia mampu mengajar subjek matematik tambahan dengan baik tanpa sebarang kompelin daripada mana-mana pelajar.
Tambahan lagi, kelas 5 Prinsip Akaun antara kelas elit dalam sekolah itu. Para pelajarnya tidak banyak ragam jika hendak dibandingkan dengan pelajar-pelajar kelas belakang.
"Aurora?" Nama Aurora akan dipanggil setiap kali Raizil menjengah masuk ke dalam kelas.
Aurora terkebil-kebil buat beberapa saat tatkala melihat wajah tampan gurunya itu.
"Aurora?" ulangnya lagi.
"Yes sir?"
"Aurora, have you forgotten something?"
"Excuse me? As in?"
"To greet your teacher, which is right in front of you," jawab Raizil dengan nada menyindir.
"I guess the name Aurora still haven't wake me up. I will be more aggresive if you call me Ice, sir." Aurora tersengih-sengih apabila melihat Raizil mengeleng-geleng kepala dengan jawapannya.
Dia bangun daripada duduk dan mengucapkan salam juga selamat pagi. Dia bukan sengaja mengelamun, cuma kurang biasa dengan panggilan Aurora. Apatah lagi nama itu terbit dari bibir hero pujaan hati. Sukar sungguh Raizil hendak memanggilnya dengan gelaran Ice.
Raizil memulakan kelas seperti biasa. Sedar yang Aurora ralit memerhatikannya buat lima minit sebelum gadis itu fokus pada subjek yang diajarinya.
"The first three terms of an arithmetic progression are y, 2y-2y and 2y + 1. Find the value of y." Raizil mengutarakan soalan asas bagi subjek matematik tambahan.
Para pelajar mula menulis formula masing-masing atas buku catatan bagi memperoleh jawapan.
"Aurora, can you answer my question?"
"Errr..." Aurora gugup apabila Raizil mendekatinya. Pemuda itu menunduk dan menekan kedua-dua belah tangan di atas mejanya.
Mujurlah Aurora duduk di meja paling belakang, tak adalah para pelajar lain teleng kepala melihat kelakuan guru ganti mereka itu.
"So, second call. Are you going to give the answer or not?"
Suara cool Raizil menampar gegendang telinga Aurora. Dia gementar untuk menatap wajah tampan itu. Hanya tangan putih kemerah-merahan pemuda itu menjamah penglihatannya. Cologne yang dipakai Raizil membuai perasaan Aurora. Bertabahlah hati, jangan mudah tergoda!
"Seven sir," jawab Aurora yakin.
"Yes. The value of y is seven. Well done Aurora." Raizil tidak berganjak dari meja Aurora.
Banyak yang didengarinya tentang gadis itu daripada guru-guru lain. Puteri Aurora, pelajar genius sekolah. Telatahnya agak nakal, namun dia adalah juara debat bahasa Inggeris peringkat negeri.
Dan, Aurora satu-satunya pelajar yang paling suka senyum. Senyuman yang sangat manis!
😍😍😍😍😍
"TINI, hari tu kau kata, kau nak kenalkan sepupu kau dekat aku. Mananya?" Aurora bertanya soalan itu saat pulang dari sekolah.
Hari itu, Tini menunggang basikalnya sendiri. Mereka berdua beriringan mengayuh basikal di atas jalan raya. Tini di tepi jalan dan Aurora di sisi kanannya.
Jam menunjukkan pukul 5.40 petang. Hampir setiap hari, Aurora dan Tini meluangkan masa beberapa jam di perpustakaan bagi menelaah ilmu.
"Errr... Dia dah pulang ke Kuala Lumpur. Ada tugasan di sana." Sedikit gugup Tini menjawab pertanyaan sahabatnya itu. Tak sangka yang Aurora masih ingat hal berkenaan.
YOU ARE READING
Kekasih Encik Dingin
Teen FictionBila pemuda dingin bersemuka dengan gadis suka menyakat, apa yang bakal berlaku? Puteri Aurora @ Ice, seorang gadis kampung yang lincah dan ceria. Raizil Nasri pula pemuda dingin dan kurang emosi. Aurora buat perangai gila dengan menyakat pemuda it...