Koeno s1/part6

85 6 0
                                    



"Baby,ben ada drumah?"
"Tda,awl pagi sudh kluar. Nda tau dia pegi mna"
"Ohh ok ok. Nda pa la. "
"Kmu org gduh?"
"Nda la..."
"Elehhh mcm la sa nda tau. Ben nda mkn dri smlm tau. Dblik sja dia. Mau kta ptus cnta,dia tda gilfren. Mau kta result dia nda bgus,result spm kmu org blm kluar lg."
"Bulan dpan bh. Entah dia jd ka nda ikut pigi sarawak tu. Kan kakak ambl result dsana. "
"Klu abg ben nda ikut,biar baby yg ikut"

Bla sa dgr dia pula yg memandai mau ikut. Trus sa kasi stat tu skuter. Sa pkai helmet. Trus sa jln. Sa kasi biar sja si baby berangan sorg2. Kdg2 apa yg dia fkir nda ssuai dgn umr dia. Sa plik btul dgn amoi sorg ni. Hish!

Knun sa mau pgi mlepak d cafe. Tahan jga sa mlayan mknan mnis2 dsna tu. Trutamanya kek cokelat. Pling sa suka la mkn brg2 mnis ni. Tp dlm pjalanan sa pigi cafe tu,sa tringt dkt aunty smlm tu. Sa trus pgi tu rumah blik. Mula2 sa mnghendap dri dpan,tp sa lgsung nda nmpk apa2. Jd sa pigi halaman blkg. Sa parking tepi jln,trus sa tinguk2. Nda lma trbuka pntu dpur diorg,kluar seorg llaki sbaya sa. Dia kluar trus pigi smbunyi tepi mesin cuci. Mrokok! Sa prhati sja dia. Tnpa sedar dia trtingok sa. Hbis la!

"Oiiiii!!!!!!!!"

Knapatan! Sa mau garu kpala pn slah2,helmet msih dkpala. Sa tayang sja muka 20sen sa. Haha! Cis!

"Ko mau mncuri?"
"Muka sa mcm pncuri kah?"

Geram sa ni.. nahhh nahhh nahhh. Ku bikin biskut nti ni org.

"Muka ko tu mcm pncuri sluar dlm. Bju dlm."
"Hello! Sa cri kucing sa yg hilang. Sa org yg sbuk,sa nda ada msa mau mncuri. Klu sa mau sluar dlm,bju dlm. Klu sa tda duit sklipun,mimg sa pigi bundle. "
"Ehhh mroyan. Mcm mak nenek ko ni!"
"Ko tu mcm mlut mama2. Kuat membebel. Dah la kuat mrepek!"
"Ko yg tinguk2 rumah org!"
"Mna ada!"

Nda lma sa dgr pintu dpur kna buka lgi,cemas sa tu rr. Mcm jantung sa mau jtuh tp sa nda smpat smbut. Skli tinguk aunty tu. YA! Aunty tu,yg sa jmpa smlm dklinik.

"Apa bsing2 Diego?"

'Ohh si Diego nma si bebel ni. Huh! Nma mcm org tua2'

Sa trus Zapp!! Idea msuk kdlm otak,sbab sa tau tda llaki jhat tu ddlm. Tu org yg pkul2 mami sa tda drumah,so ni pluang sa untk dkatkn dri sma ni aunty.

"Ada nmpk kucing sa?"
"Hmmm kucing? Ank ni cri kucing?"
"Hilang?"
"Dia tipu mami. Dia tipu."

Tu llaki yg nma diego trus bdri tepi tu aunty,sa tinguk muka diorg nda sma. Tp brani2 mngaku tu mami dia. Sa serabut sudh. Trpksa la sa brlakon.

"Hmm kucing siam. Gemuk. Wrna dia wrna kelabu2 asap gitu."
"Ohhh sorry,tda dsni. "
"Ohh sorry la mnganggu aunty. Sa cri tmpat lain"

Bru sja sa mau brpaling,trus sja tu aunty tringat sa. Aduiii na. Beggar kaki sa,rsa mau jtuh nahh.

"hmmm...kta prnah jmpa kan?"
"Ahhh.."
"Tu lebam d area mta tu. Sa ingt yg tu. Smlm kan,dklinik."
"Ohhh ya ya... ohhhhhh aunty tu kannnn"
"Ya.. haiiii. "
"Haiiii"

Si diego kasi muncung2 bibir sudh,sa trus tlak dia pigi tepi. Sa bdri tpi tu aunty. Sa salam2 dia. Pancingan sa mngena. Sa msuk dlm rumah diorg,siap langkah kaki knan lgi uu. Kna hidang ni cupcake sdap2,siap sa hirup lg tu jus tembikai sekuat hati sa. Legaaa. Ni aunty mimg bnyak ckp,dia lg yg kasi tau psl laki dia outstation. Uiiinahhhhhh...brtuah la sa. Sbab org jhat tu teda. Msa aunty yg bhasakan dri dia aunty maureen tu pigi dpur tmbah sa punya air. Si diego tayang muka nda puas hati. Sa kasi show lgi mulut besar sa mkn tu cupcake.

"Puaslah hati ko kan si penipu. Ko mkn mknan kmi"
"Knapa jga ko nda mkn,mkn la. Bdn kurus mcm lidi,spatutnya mknan mcm ni ko mkn. Jgn kasi biar."
"Nda sdar dri btul,sudh la dtg tanpa d undang"
"Ko jgn mau cri psal ah. Jgn smpai sa kasi tau mami ko tu. Yg ko mrokok dluar tdi"
"Ohhh mengugut ko rr.."
"Siapa suruh ko bdoh pigi mnyigup dblkg. Haha! Pengecut!"
"Kurg ajrrr! Sa bagi mkn pnumbuk ko rr. Sni ko..."
"Aihhh cba la dekat. Cba la. Sa ksi tau mami ko."
"Hishhh.. mcm itik hdoh sudh sa tinguk ko ni."
"Klu pun sa itik hdoh. Ko buaya hdoh"
"Hishhhhhh sudh la ada lebam dmata. Burok!
"Trima ksih sbab memuji"

Diego trus naik ke tgkat ats. Dgn muka geram2 dia tuhh,smbil dia naik dia pigi hntak2 kaki dia. Punya sa happy,biasa dgn si ben sja. Skrg ni ada lg yg mau djdikn bahan. Haha! Diego diego.

"Amboiii...roselle. punya snyum ko smpi ke tlinga."
"Ehhh aunty. Hehe... koeno. Bkn roselle. Sa plik la org pggil sa roselle "
"Ohh sorry2,aunty suka nma tu."
"Mami yg bgi tu nma."
"Ohh."
"Aunty suri rumah?"
"Ya. Aunty nda ada maid,smua aunty buat sndri. "
"Ohh.. knapa muka aunty pucat."
"Ohh aunty nda shat."
"Ohh.."
"Cantik la kmu ni koeno. Tringat aunty dkat bestfren aunty."
"Ohh yakah knapa pula aunty tringat dia?"
"Aunty dh lma nda jmpa dia. Dri cra kmu brckap mcm sma pula."
"Ohhh hehe... tringin pula sa mau tgok. "
"Hmmm..kjap. aunty cri gmbr. Hmmm ada album gmbr. Aunty cri kjap,koeno tggu sni dlu ah."

Msa tu aunty cpat2 naik ke tgkat ats,sa mula mrayap pigi mneroka tu rumah. Bla sa tiba di ruang tamu,punya la bnyak buku d tmpat tuh. Kagum btul sa mninguk,nda sgka dlm rumah bsar ni ada tmpat mcm ni. Sa trpndang 1 potret kluarga,agk besar jga la. Bla sa tinguk sja,mula sudh sa mngomen.

'Pndai pula ko snyum dlm gmbr ni whai llaki jhat. Ko ada isteri yg cantik,lemah lmbut tpi sdkit pucat. Klu tmbh gincu mcm dlm gmbr ni,msti lgi bseri. Ko ada ank yg...hmmm....yg..nma dia mcm org tua2. Kurus mcm lidi. Tp bolh dktakan hensem jga la,tp bkn taste sa. Ko sudh ada sgalanya,hdup pn mewah. Knapa lgi ko pigi kcau mami sa. Hmmmmm....'

'Sa akn siasat pkra ni. Drpd sa tnam jgung.anggur & strawberry. Bgus sa mnyibuk dgn hal ni.'

'Memndangkan si diego ank si jhat ni. Sa bolh mmpergunakn dia. Tpi.....ah...argh! Awl2 sudh kmi gduh. Hmmm..tp nda pa. Sa bolh rpatkn dri dgn aunty maureen.'

"Koeno!"
"Ohh..."
"Dsni rupanya. Aunty cri d ruang meja mkn tdi. "
"Sorry aunty. Sa tinguk2 skeliling rumah. Sbab cntik btul ni rumah. Suka btul sa tau. "
"Tinguk ni album. Kwn baik aunty dlm ni"

Trus kmi dduk situ,smpi mau berair sa punya mta tinguk tu album gmbr. Aunty maureen bff mami sa. Dlm album tu,mami.aunty maureen.edry dan noah si llaki jhat tu brkwn baik. Dri yg aunty maureen cerita sma sa,mami & edry brcnta. Aunty maureen pula kwin dgn noah. Smntra diorg kwin,mami & edry ptus hbgn . Mami bwa dri smpi ke sarawak. Sbab kecewa btul si edry kwin,mami hilangkan dri. Susah pyah aunty maureen jejak mami,bru lah aunty maureen dpt bhbung dgn mami. Mknanya,mami kcewa ptus cnta? Tp knapa mami mngaku sa ank agkat,sdangkan sa btul2 ank dia. Sa sudh siasat prkara tu sndri. Sa btul2 ank mami. Slpas sa lhir,mami dftarkan nma sa dgn nma bff dia dsna sbgai ayah sa. Uncle sam. Apa kaitan mami dgn diorg brtiga ni? Hmmm...

.....

Noah📞mcmna krja yg aku suruh ko buat tu?
Alvin📞sa sudh cek tuan,catalina msih bhbgn dgn edry,sahabat baik tuan.
Noah📞Puan Catalina. Jgn ko pndai2 sbut nma dia mcm tu sja. 1 hri nti,dia akn kwin dgn sa. Lpas maureen sa ceraikn. Sa akn dptkn smua hrta dia dlu. Sa akn bhagiakan catalina. Dan edry! Bukan sahabat sa,dia cma alat sa sja.
Alvin📞maaf tuan.
Noah📞mcmna dgn ank agkat catalina?
Alvin📞hmmm tda yg trbaru tuan. Smua mklumat dia dsmbunyikn. Si sam msih nda mau bka mulut.
Noah📞hmm..biarkn parasit mcm dia tu. Awasi catalina,apa2 hal ko kasi tau sa.
Alvin📞baik tuan. Hmmmm...
Noah📞apa. Ko nak duit?
Alvin📞hmmm bkn tuan suruh awasi ank agkat catalina?
Noah📞budak tu nda brguna. Biarkn dia.
Alvin📞baik tuan.

Noah bgun smbil mlonggarkn tali lehernya. Rsa sesak d otaknya mmkirkn catalina. Sjak catalina dtg smula ke sbah. Sukar btul dia mau brtenang,tmbah2 lgi maureen seakan akn tau mngenai prstiwa hitam dlu yg blaku antra dia & catalina.

Cinta mmerlukan prgorbanan,brkawan dgn diorg smua adalah plihan. Tp bla sudh trjatuh hati dgn catalina,ianya bukan kebtulan. Hatinya btul2 trpaut ,tp olh sbab cemburu mnguasai. Akhirnya catalina pula mmbncinya. Akibat prbuatannya dlu,catalina hdup ksunyian & kesedihan smpi skrg. Hati llakinya mngis ,jka bolh masa tu dkasi putar. Nda ssekali noah buat bgitu kpd catalina. Mnyesal.

Takk!! Takk takkk!!

Noah cpat2 mnoleh ke arh pntu,noah bgerak mau bka tu pntu. Skali bka tu pntu,seorg prmpuan seksi masuk dgn snyuman dbibirnya.

"Sa nancy. Tuan David yg hntarkn."
"Hmmm not bad. Brpa ko minta?"
"Tuan David sudah settle kan smua"
"Sa mndi dlu. Kjap lgi ko kasi layan sa puas2."
"Ok.."

KOENO  S1Where stories live. Discover now