Diego baring di ktilnya smbil mrenung gmbr di dlm hpnya. Kakinya di silang ke ats kpala ktil,ada bnyak prsoalan yg brmain d kpala otaknya. Klmrin tu prmpuan yg brnma koeno tu,dtg lgi krumah mreka. Diego dpt mrsakan spt ada yg nda kena dgn tu prmpuan. Msa maminya bcerita mngenai shabat2 baik maminya ddlm album gmbr tu,diego ada dsna mndgr prbualan diorg scara smbunyi2.'Koeno atau itik hdoh tu,knapa dia brminat btul mau tau kisah mami tu. "
Tgah siok2 diego mlayan prasaan,dia tdgr spt ada org dluar bliknya. Plahan2 dia bka tu pntu,dia tinguk prmpuan yg nma koeno tu sbuk trhendap2. Diego yakin mst koeno ada rncangan nda bgus. Tnpa koeno sdar,diego mngikutnya dri blkang.
.....
Sa plahan2 mninguk skitar rumah,tda apa2 yg pelik. Smua nmpk biasa sja. Aunty maureen sbuk masak2 dbwah,sa pula pigi mnyiasat. Alasan sa tdi mau pggil si diego trun. Pdahal sa ada niat lain. Mcm mau hari2 sa dtg sni,kbetulan noah si jhat tda drumah. Ada la pluang sa msuk kdlm rumah ni mnyiasat. Tpi stakat ni,hampa! Sa blum dpt apa2. Si ben nda mau jmpa sa sbab mrajuk. Mami pula smkin smkin nda kisah psal sa. Mcm sa hdup sbtg kara sja. Tda org pduli sma sa. Layanan aunty maureen kpd sa,buat sa btul2 dhargai. Sa snang sama dia.
Sa trus brjalan smpi ke blik yg trakhir. Hati sa trtanya2 apa ada ddlm. Sa rsa,sa btul2 mau msuk. Sa bru mau bka tu pntu,krkunci! Hishhhh..
"Ko siapa sbnrnya?"
Diego dblkg sa smbl brpluk tbuh,ohhhh mai mai. Mcmna ni?trus kosg sa punya otak. Nda tau mau kta apa lgi,mau cpta alasan. Tp idea hbis. Huh!
"Sa koeno..."
"Huh...kunu..hahaha!"
"Hishh ok la bh. Dri ko,muka mcm cina ssat ada hati guna nma mcm org mexico. Dh la nma mcm org tua2. nda kena dgn muka."
"Ohhhh mngata sa dpan2 ko rr. Mimg mau kena ko ni."Diego bjln mnuju ke dpan sa. Dia punya muka tggal brapa inci sja lg mau kna muka sa. Hmmmphh dia mau kiss sa ka ni?bingung sa. Gila! Skrg bru sa prasan dia punya muka ada iras2 park seo jun,plakon korea.
"Ko siapa sbnrnya? Knapa ko mau ambl tau psal kmi?"
"Siapa hntar ko?"
"Mustahil ko wrtawan."
"Ko mau bwa mslah lgi dlm kluarga kmi?"'Lgi?'
Aik! Memandai dia bkin andaian sndri. Trus mlas2 sa pigi mlayan dia. Sa jln trus tnpa tinguk muka dia,dia pula bdri tayang muka nda puas hati.
"Ni blik dadi sa. Dia slalu brkurung dlm ni."
Trus sa mnoleh pigi blkang. Ada diamond di dua2 mta sa. Hahahhaha! Klu btul sudh sa jual,sudh sa kaya.
"Sa rsa ko mst mau tau psl dadi sa kan?"
"Hmmm..knapa ko rsa mcm tu?"
"Sa ada ikut ko kmrin. Sa ada ambl gmbr ko. Smpi pigi office dadi sa ko pigi siasat ah."
"Wahhhh...hebat ko rr. Ko tau pula?"
"Hmmm... ko ingt sa bdoh ka. Sa tau ko cri ssuatu dsni."
"klu ya. "
"Klu ya. Kta krjasma. Sbab sa mau tau apa kaitan ko sma prmpuan yg nma catalina."
"Hahhh.catalina?"
"Hmm...jgn ko nda knal pula. "
"Mcmna ko...hmmm..hmm.."
"Klu btul ko mau tau psl dadi sa. Ko dtg hri sbtu ni. Bla2 msa dadi sa blik hri ni. Jgn mimpi mau mkn dgn sa & mami. Bgus ko blik dlu."
"Ko ykin ka? "
"Apa?"
"Ko yakin ka,ko bolh kasi tau smua yg sa mau tau?"
"Bolh. Aslkn ko mau krjasma dgn sa."
"Ok.. klu mcm tu,sbtu sa dtg sni."
"Ko dtg tghri. Sbtu biasa mami & dadi sa kluar ada brg mau urus. Ko bolh dtg msa tu."
"Ok."Sa prcya apa yg diego ktakan. Skrg sa nda bolh hrap apa2 sudh. Sbab susah btul mau korek psal kaitan mami dgn diorg 3 ni. Sa btul2 buntu nda tau mau buat apa. Siap ambl nber hp diego. Sa trus balik.
🍃
🍃Msa sa blik tu,mgam2 ada ben dluar rumah. Dia pura2 nda dgr bla sa pggil. Sa umban sa punya selipar jipun tepat pigi kpala dia. Punya la dia mrah sma sa. Dia ambl tu hos pkai mami dia siram2 pkok bunga,dia pigi siram sa. Sa pun apa lgi,nda mau klah. Sa ambl hos,sa psang trus sa siram2 si ben. Lma2 mnyiram,triak2 kmi dua bgduh sna. Akhirnya ben pn trsnyum. Snang hati sa tinguk dia snyum gitu. Ben ben. Knapa la ko kuat mrajuk. Haish!
"Ben,lepak mlm ni. Sa ada hal mau cerita."
"Ada free mkn2 ka."
"Hishhhh! Mkn mkn mkn. "
"Ko ingt nda boring ka dgr ko cerita2 nda mkn . Mau ada mkn dlu,bru siok"
"Yala yala ... ko ni kan. Bkin geram hati btul."
"Haha!!"Malam tu..
Klu sudh free2.. mkn2... mstila dkfc,nsib mlm tu nda bnyak org. Jd snang la sa mau cerita. 2 set dinner plate si ben hntam sa,nsib sa ada duit. Klu nda...sa pun nda bolh imagine mcmna. Sa crita smua dri A smpi Z dkt si ben.
"Ohh bgitu pula cerita dia. Bhaya bh ko ni."
"Knapa pula bhaya?"
"Hmmm sa rsa mcm ada ssuatu la. Bgus ko jgn btindak sbrgn. "
"Ben,sa kna prgi jga sbtu ni. Sa mst tau ben. Klu nda smpi bla2 sa kebingungan. "
"Klu mcm tu,sa ikut. "
"Nda ben. Sa nda mau kasi susah ko."
"Koeno. Kta kan..hmmm.."
"Hahh? Kta?"
"Kta kan famili.."
"Hmmm..ya. klu ko aggp mcm tu. Sa ok sja. Tp .."
"Ko mst bwa sa nti rr.."
"Ok la,degil bh ko ni."'Sorry ben. Sa nda akn bwa ko. Ko brhrga bgi sa.'
YOU ARE READING
KOENO S1
Random17 thun dlu,Catalina drogol olh kawan baiknya sendri ats sebab cemburu. Hasil dri pristiwa pahit itu,Catalina telh mgandung & mlarikan dri ke Sarawak untk mnutup malu. Koeno atau nma sbnrnya roselle koeno telah lahir kdunia tnpa krelaan Catalina. Ol...