Koeno s1/part14

61 6 0
                                    


~~part14~~

"Wahhhhhhhhhhhh cantiknya!"

Adui! Silap sudh,hmpir2 sa lupa yg kmi skrg brada ddlm kreta mami. Sa trus mninguk diorg dua dblakang. Msing2 buat nda tau,smpat lg sa snyum2. Mami mcm biasa la,diam2 sja. Wlu apa pun,sa rsa btul2 bhgia dsamping dia. Oh my mami!

Sa rsa inila pglaman prtama sa msuk kpg,punya la cantik prmndangan dia. Yg pling sa suka,rumah kayu diorg yg unik tu.

"Aunty mau bwa kmi pegi mna?"

Amboi,brani btul si diego brtanyakan soalan. Trus sa mnoleh mninguk mami. Sa trtanya2 jga dsbalik kcamta hitam dia tu. Ada nda dia pigi tinguk sa. Haha!

"Rumah nnek ko"

Sa tinguk muka si diego mcm sdih ni,mst dia risau dkat aunty maureen. Kmi smpi ke tmpat yg dtju dlm jam9lbih mcm tu. Kmi smpi sja,trus trnmpk aunty maureen mnyapu daun kering dhlaman rumah.

......

"Maureen maureen,ko ni nda hbis2 dgn prangai ko yg bsar kpala tu. Nda hbis2 mnyusahkan org."
"Sa nda sgka kmu org smpi ksini catalina. Kisah jga kmuorg rr."
"Nda pyh la fkir apa kmi kisah. Ko tinguk ank ko tu,smpi lewat mlm bwa koeno & si gemuk tu cri ko. Ko lupa , yg ko tu ada ank?"
"Diego,dia ok bh tu. Dia cma risau sbab sa nda bwa ubat sa. Risau jga ko sma koeno r.
"Knapa pula ko tba2 mau ksni?"
"Hmm...tba2 sa rsa mau ksini."
"Apa mslh ko?"
"Tau jga ko r. "
"Sa prasan org2 noah nda ikut sa sudh. Knapa? Dia nda brminat sudh sma sa?"
"Sa ckp sa pdam tu vdio...."
"Jd dia mrah?"
"Mula2 tu mrah. Tp...bru sa tau yg..."
"Apa pula kli ni?"

*flshbck

"Tp knapa ko buat prkra trkutuk tu?"
"Dalam dunia ni,ada bnyak plihan. Klu ko jd baik,nda smua org akn suka & lma klamaan org jd lupa. Cuba ko jd org jhat,smpi bla2 org ingt ko."
"Jdi ko plih untk jd jhat supaya org tu bolh bnci ko?"
"Sbnrnya sa tda niat mau rgol catalina. Pda awlnya sa mimg sdar,dia bukan mlik sa. Sbab tu sa mulakan hbgn sma ko. Tp bla sa tau dia mau kahwin,sa nda bolh kawal prasaan sa. Dsna sa sdar,yg sa syggkan dia. Msa sa kasitau yg sa syggkan dia,dia mrah. Sa hilang sbr,sbab tu plan mau rgol dia. "
" knapa mst ko rgol dia noah. Ko sudh silap. knapa ko nda kejar dia msa dia lari ke sarawak?"
"Sbab msa tu sa sedar,sy sudh silap. Dia pun ugut sa,klu sa msih ddpan mta dia. Bla2 msa dia mau bnuh dri."
"Noah,smimgnya dri awl hati ko mlik dia. Ko sygggkn dia lbih dri sa. Tp knapa lpas apa yg jdi,ko bnci btul dgn sa?"
"Sa nda bolh trima ko,dlm hati sa nda prnah pn sa lupakan catalina. Wjah dia sntiasa dbyangan sa. Kdg2 btul2 mnyakitkn smpi sa susah mau tdur. Sa kecewa. Org yg sa syg bncikan sa. Lpas dia prgi,ko pula mngandungkan ank sa"
"Lpas tu nda ckup dgn itu,ko pula bncikan sa."

*end

....

"Entah la maureen. Sa mls mau fkir ni smua. Sa nda tau mau prcya yg mna stu."
"Catalina,bgi lah noah pluang. Dia btul2 syg kan ko."
"Knapa skrg ko btul2 kisah. Ko ksian sma sa?"
"Itu yg spatutnya catalina. Spatutnya ko & dia sudh lma bersatu. "
"Apa yg ko mrepek ni maureen. Dulu sa cntakan edry,bkn noah. Sa nda prnah aggp dia lbih dri kwn. Sa cma brhrp pkra ni brlalu cpat. Sa mls mau kisah sudh. "
"Sa hrp ko bri noah pluang."
"Hrapan apa ko mcm ni? Jgn ko mnta pkra yg bkn2 sma sa. "
"Dulu,ko slalu tggal sni. Dgn atuk & nenek sa. Apa kta ko bmlm."
"Sa bnyak krja mau urus. Klu si koeno & si gmuk tu,ko tanya la diorg sndri. Sa nda kisah klu diorg mau tggal sni."
"Dlu kta slalu blik sni klu cuti skolah kan. Sa rndu arwah dadi ko catalina."
"Jgn la ko sbut2 org yg nda ada sudh. Sa mls mau fkir tu smua."

Malam tuu.....

"Ayam ayam ayam. Ko nda bosan ka ben?"
"Biar bh diego. Bsing ko ni"
"Ank2 skalian. Mkn la. Jgn bsing. "
"Sorry aunty maureen,si koeno & si diego ni mimg mcm ayam sma munyet."
"Sdap2 mulut sja ko ben.. aku karate ko nti. Haiyaaahh!!"

Tgah kmi bsing2 dmeja mkn,mami dtg mbwa jug brisi air. Trus trdiam kmi brtga,mcm kna tiup trus pdam. Haha!

Hujan lbat mlm tu,sa tinguk aunty maureen ceria btul. Nda prnah sa tinguk dia mcm tu. Pndai btul dia backup sa,klu diorg si ben & si diego buli sa. Mcm sa trjtuh syg pula ni trus. Hehe!

Mami pula,nda bnyak ckp. Bgitu sja,sbuk cri line tenet dri td ptg. Sa btul2 nda sgka la,mcm kmi org pigi brcuti sja ni. Punya siok. Sa btul2 brsyukur.

Tgah kmi siok2 mkn,tba2 pintu bsar dluar kna ktuk. Mgkin org sblah rumahnya,kmi mkn sja. Si diego trpksa bgun pigi buka pintu,smpat lg sa dgn si ben snyum mngejek. Haha!

Nda lma si diego dtg,air muka dia nmpk lain2 skit. Sa tinguk ada org dtg. Sa smbung sja mkn. Bla sa tinguk mami tiba2 brhnti mkn,sa hairan. Trus sa tinguk blik org yg dtg tdi. Shit! Dia! Si jhat!

Sa tinguk mami nda tntu dduk sudh,aunty maureen bgun trus ambl plastik brisi brg mknan dri tgn si noah si jhat. Sa rsa mau kasi trbalik sja tu meja mkn,geram btul sa mninguk muka selamba dia join kmi mkn. Sa bnci dia. Wlupn sa tau brkmgkinan dia dadi sa. Sa mls mau fkir,sbab sa rela tda dadi. Klu btul dia dadi sa.

Mcm dsgaja bh,dduk lg dia tepi mami sa. Aduiii naaaa...sakit hati sa tu rr. Sgaja lg sa hntak2 sa punya sudu,smbl mta sa mninguk dia. Si noah si jhat tu pn tinguk2 sa. Mta kmi brtmu. Klank!! Bkin pnas. Mimg bkin pnas. Gerammmmmm nya. Bolh kmu fhmi prasaan sa?

Msa aunty maureen kasi pinggan dkat tu org,cpat2 mami sa mau bgun. Jgn kan mami,sa sndri pn tda mood mau mninguk muka dia tu. Hmmm...

"Catalina. Mkn la..."

Cpat2 aunty maureen tarik tgn mami sa. Dgn muka masam mami sa tu,dia dduk jga smbung mkn. Kmi tga sna,jd pmerhati sja. Nda brani cmpur tgn. Tp sa prasan,diego nmpk mcm happy.

KOENO  S1Where stories live. Discover now