Koeno s1/part10

65 6 0
                                    


~~part10~~

Tdi sa pigi melepak dgn diego,kmi msih nda plan apa2. Sminggu sudh brlalu,msing2 mmendam rsa. Nda bnyak yg dbualkn,sa btul2 rndu sma ben. Sa nda tau kmna dia mghilang. Asl sa tnya si baby,mst dia tda. Mami dia pula jrang sa jmpa,klu nda bolh sa tnya. 2 hri lpas sa btul2 trdesak,sa tggu mami diorg si ben dluar pgar rumah diorg. Mimg mlang nsib sa,sbab tba2 hujan. Klu bgitu cuaca,mimg la mami diorg nda pigi siram pkok bunga. Trus sa hampa. Dgn smua bsah kna hujan,tgelincir lg sa dpan pintu pgar rumah diorg. Mimg malang nda berbau la.

Sa tekan tekan hp sa. Punya sa geram,knapa la si ben nda jwb kol & mesej sa. Punya dia mrajuk. Bkin gram hati btul. Bulan depan sudh sa pigi sarawak ambl sa punya result spm. Knun si ben mau ikut,skrg mgam sudh ni mau bli tiket kpal trbang. Tp dia mghilang pula. Bnyak yg sa mau share sma dia. Rndu jga sa sma dia. Huh!

Tiba2 pintu blik sa kena ktuk,trus dup dap dup dap sa punya rsa. Jrang btul mami bgini,dia siap panggil2 koeno lg dluar. Yg mrisaukn sa,nada suara dia tu...fulamak! Mnusuk ke jantung. Sa cpat2 bka pintu.skali sa buka!

Pakkk!

"Ni sbab ko mnyibuk hal sa"

Pakkk!

"Ni sbab ko nda bgitau sa apa2"

Pakkk!

"Ni sbab sa bnci ko"

Pakkk!

"Ni sbab...sbab...sbab..isk isk isk"

Punya skit kna tmpar,mau trduduk sa trus lpas kna tmpar. Sa pgang tu pintu blik sa kuat2. Sa tahan air mata sa. Ada drah mngalir dri sa punya mulut. Sakit2 sa kna tmpar,sakit lg hati sa skrg. First tme sa tgok mami sa mngis. Lpas dia tmpar sa,trus dia trduduk sna dpan pintu blik. Sa pn trikut sna mlutut,sa msih dpat tahan air mta sa. Sa nda tau knapa msa tu ,sa btul2 kuat. Sa nda brani tinguk dia,sa tnduk sja. First tme sa tinguk mami sa mngis mcm tu. Dia mngis mcm budak kcil. Sdihnya..

*flsbck*

"Catalina!"
"Ohh maureen,dri mna sja ko?"

Klu ikutkn hati,asl nmpk sja muka si maureen ni. Mimg rsa mau larikn dri,tp pagi tu btul2 sa trkejut mninguk keadaan maureen. Nda trurus,dgn mata dia lebam lgi mcm lpas ngis. Sa ksian dgn dia,tp sa sudh jnji nda mau dkatkn dri dgn dia. Nti nda psal2 kna habuan sipak trajang. Knyang 2 3 hari.

"Bolh kta bckp kjap?"
"Sbnrnya sa sbuk bh ni. Lain kli la kta jmpa k"
"Catalina..."
"Hmm...ya?"
"Video rakaman yg noah rgol ko..."

Skali dgr apa dia ckp,trus sa ttup mulut dia cpat2. Btul2 bkin pnas ini org,dia ingt ini bolh dbuat main. sa trik sja maureen smpi ke blkang bgunan tmpat sa krja. Nsib sja dia tdk mlawan. Muka dia btul2 sedih. Huh! Apa pula kali ni?

"Apa ko ckp ni maureen?"
"Catalina...hmm..."
"Maureen,ko dgr sni baik2. Sa sbuk,klu ko mau ckp. Ko ckp la skrg k."
"Koeno."
"Koeno?"

Sudh sa dgr nma koeno,trus sa rsa lain2. Mst ada yg nda kena. Kali ni apa lgi dia buat?. Mcmna maureen bolh knal sma koeno?. Sdangkn diorg nda prnah brjmpa.

"Koeno sudh tau sgala2nya. "
"Apa mksd ko maureen? Sgalanya apa lgi ni. "
"Koeno sudh tau siapa ayah kandung dia. Dia sndri yg musnahkan rakaman video tu. Dia pigi pdam smua tu. "
"Knapa dia trlibat dgn smua ni? Knapa bolh jd mcmni??!! Knapa maureen?! Knapa!"
"Catalina,dia prlu tau. Smpi bla ko mau brdiam dri. "
"Ini hal sa maureen. Ko?! "
"Dri awl lg noah rncang,sa pun ikut brsubahat sma dia. Sa ada dsna msa noah rgol ko. "

Bla sa ingt balik pristiwa hitam dlu tu,sa rsa dri sa btul2 hina. Smpi hati noah mmperlakukan sa spt itu. Nda ckup dgn itu,smpi hati maureen sbab brdiam dri & brkahwin dgn noah. Smua ni nda adil. Koeno! Dia cma mangsa keadaan. Tp sa nda brhnti mnyakitkn hati dia,wlupn sa tau sbnrnya dia nda slah. Kejamnya sa buat dia mnderita. Slama ni sa btul2 nda kisah dgn dia. Wlupn sbnrnya koeno adalah kkuatan sa. Dia la yg sbnrnya sumber kkuatan sa truskn hdup smpi skrg. Sa dkhianati olh sahabat sndri,kkasih yg dsyang spnuh hati bgaikn mnatang minyak yg pnuh. Tinggalkn sa hnya dsbabkn dia prcya org lain dari dri sa sndri. Edry edry... Dsaat sa hilang arh dlm hdup sa,koeno muncul ddlm rhim sa. Hnya krana dia ada,sa bangkit truskn hdup sa. Wlupn sa tau dia ank kpd llaki yg sa bnci.

"Sa tau yg sbnrnya ko tau slama ni."
"Apa!! Ko tau?"
"Ya maureen. Sa tau. "
"Tp knapa ko nda prnah bgitau sa?"
"Untk apa maureen?"
"Untk?"
"Ko sndri pn nda bolh jwb kan. Ko btul2 pntingkan dri sndri. Dlu ko bdiam dri sbab kpntingan ko. Skrg ko smpi kasi tau dia pun,sbab ko pntingkan dri ko jga. Ko nda prnah fkir psal prasaan org lain. Ko cma fkir psl dri ko sja. Ko ingt klu ko buat smua ni,kta bolh balik lg ke msa dlu?"
"Tpi catalina...isk isk.."
"Ko smpan sja air mata ko maureen. Skrg tda gunanya. Apa yg ko buat bikin smua tmbh susah lg. Tda apa yg selsai,bahkan mslah smkin bsar."
"Maafkn sa catalina."
"Sa sudh lama mafkn ko maureen. Bnyak msa yg sudh kta buang. Gara2 kisah pahit nda pndai hbis ni."
"Sa nda lyak mnta kmaafan sma ko catalina. Sa bnci dri sa sndri."
"Sejahat jahat noah,dia nda akn buat lbih dri itu. Sa mau prcya tu smua sja. Otak sa mls sudh mau fkir mcm2. Bkin pnat sja. Ngis pun nda guna."
"Tapi sa tau yg noah msih kcau ko lg. "
"Sbnrnya dia nda suka sa msih brhbung dgn edry. Tp sa & edry tda apa2 sudh. Mimg kmi slalu jmpa. Tp sbgai kwn sja. Sa tau org2 dia prhatikn sa. "
"Apa ko mau buat skrg?"
"Jnji sma sa maureen. Jgn smpi ko kasitau siapa sbnrnya koeno dkat noah. Sa nda mau dia tau. "
"Sa jnji catalina. "
"Hdup ni nda seindah yg kita rncangkan. Sa prcya stu hri nti akn ada jln pnyelesaian ni smua. "
"Catalina....."
"Di dunia ni bukan sja tmpat kta dptkn apa yg kta mau. Kdg2 ia juga tntang mnghargai apa yg kta miliki & sbar dgn apa yg kta telah khilangan. "
"Apa mksd ko catalina..."
"Dsaat sa jtuh,bru sa kenali apa prsaan sa. "

Sa pluk maureen erat2,sa nda sgka bdn dia mkin mngecil bgitu. Sa ingt slama ni dia nda prnah fkir psal sa,tp Sam ceritakan smua dkat sa. Memndangkn kmi spt kluarga,kmi nda brhsia. Dsitu la hati sa makin lmbut memafkan maureen. Sa tau slama ni maureen mimg rpat dgn sam. Nda ada yg sa nda tau,mlainkan apa sbnrnya prasaan noah sma sa selama ni. Betulkah dia syg sma sa? Betulkan dia bnci sa? Atau sbnrnya....

KOENO  S1Where stories live. Discover now