~~part15~~Sa tinguk diego & ben rancak brbual dbranda rumah,diorg fkir diorg pigi brcuti ka apa. Mami pula sbuk cuci pinggan mgkuk. Sa mau tlong,tp dia kasi tnjuk dia punya mata tjam sja. Trus sa undur pigi blkang. hampeh! Aunty maureen ckp,dia sakit kpla jd dia msuk awl ke blik. Sa & llaki jhat tu druang tamu. Sa sbuk prhati dia,sbab sa nda mau dia apa2kn mami sa. Sa pura2 tekan hp,smbl tu mata sa mninguk sja tu llaki.
"Knapa?"
Uiinahhh brani dia tanya,cri nahas btul. Mgam lg sa mimg brapi.
"Knapa? Apa?"
"Ko tinguk sa dri tdi,mcm ada bnda ko mau ckp."
"Ko jgn apa2kan mami sa!"
"Klu sa buat jga?"
"Sa bnuh ko!!"
"Wahhh...spesis brani mati jga ko ni ah. Muka comel,tp sygg prangai mcm setan."
"Wahhh ko mau tnjuk tembirang sudh rr. Apa hjat ko dtg sni?"
"Apa pn hjat sa,itu bkn msalah ko."
"Bgitu ka org dewasa bckp? Sgt2 kurg ajr"
"Hahahahaha! Dmna la si catalina ambl ko ni? Dsampah? Rumah ank2 yatim? Atau ko dtg sndri?"
"Hahahhaha! Dan ko pula dtg dri mna? Pintu nraka?"
"Sudh la. Sa mls mau bckp dgn ank kecil"
"Siapa pun ko,jgn brani2 sntuh mami sa"
"Knapa?"
"Sa nda izin.."
"Tda siapa pun prlu izin ko. Sudh la ko diam2 sna."Trus dia bgun kasi tggal sa druang tamu. Punya bkin pnas. Sa cpat2 pigi luar sna,smbl sa hntak2 kaki. Smpat lg dia snyum2 sinis mninguk sa.
...
Didapur..
Sa sbuk cuci pinggan mgkuk,knun mau lari dri si noah. Huh! Knapa la dia tba2 dtg? Dia sgaja dtg atau nda sgaja sa nda kisah,cma sa rsa nda selesa. Mau sja sa suruh koeno teman sa tdi,tpi nda smpai hati pula sa mau suruh2 dia. Ksian..
"Catalina..."
"Ko jgn brani2 dkat sa. Sa tda msa mau brbual sma ko"
"Jgn ko bgitu bh. Ada brg sa mau tnya ni."
"Huh! Atau ko mau sa balik mlm ni jga?"
"Relax relax.. tu bh ank agkat ko tu."Trus sa tinguk noah,sa tkut klu2 dia apa2kn ank sa. Tiada apa yg lbih mnyakitkn bla kta sndri sdar hakikatnya noah dadi kandung koeno yg sbnrnya.
Klu dia apa2kn ank kandung dia sndri,sa nda bolh mafkan dri sa."Knapa dgn dia?"
"Dia serupa btul sma ko,hmmm...mksd sa prangai kmu dua"
"Jdi?"
"Tda apa2. Cma kdg2 sa pelik,knapa sa bolh tinguk prangai dia mcm ko. Sbji btul"
"Sa yg jga dia dri kcil"
"Salah!"
"Jdi?"
"Ko slalu tggalkn dia drumah pngasuh. Ko sgup byr brapa sja drpd ko sndri yg jga dia. Olh sbab ko rsa brsalah,ko biarkn dia tggal sma ko smpi skrg."
"Apa ko mrepek ni?"
"Kasi tau sa skrg catalina,dia ank sa kan?"Trus sa trdiam,brani2 dia mngaku koeno ank dia. Sa nda tau mklumat apa pula kli ni yg dia dpt,tp patut kh sa mngaku koeno ank dia?
"Knapa pula ko bgitu yakin yg dia ank ko? Jgn prasan sgtla noah."
"Ko btukar2 llaki dri dlu lg,tp nda prnah skalipun ko trlanjur mngandung. Mknanya brkmgkinan bsar koeno ank sa."
"Ko jgn mau ckp sbrgn ah. Jgn buat sa hilang sbr!"
"Sam! "
"Knapa dgn sam?"
"Tinguk! Ko knal sgt sma dia."
"Apa mksd ko ni?"
"Ko & sam nda prnah kwin. Knapa nma dia ada dhjung nma koeno?"
"Apa pun sbabnya,jgn la ko mnyibuk. Bukan hal ko pun."Skali sa ckp bgitu,trus noah tarik sa brhadapan dgn dia. Sa tinguk ada air mata mngalir dru klopak mata dia. Sa btul2 nda sgka.
"Klu btul koeno ank sa,tolg jgn tipu catalina. Dia & sa brhak tau"
"Hak apa yg ko ada noah?"
"Sa ada hak catalina. Klu btul dia ank sa,tlong bgitau sa hal yg sbnrnya."
"Lepaskn sa,ko ni nda pndai jga hati maureen. "
"Sbab maureen kan?"
"Apa ?"
"Sbab maureen,ko larikn dri smpi ke sarawak. Ko ksian sma dia. Tp ko nda ksian sma dri ko sndri. "
"Jdi.."
"Sa tau catalina. Koeno ank sa. Sam sudh mngaku"
"Apa ko buat sma dia haa?"
"Sa nda prlu guna kkerasan,dia cma prlu duit."Tgah kmi bckp sna,koeno dtg smbl acu pisau ke muka noah. Trus sa & noah brpndangan. Dia! Koeno! Koeno tdgr prbualan kmi. Sa tinguk dia nda mngis,tp tgn dia bgegar smbl pgang tu pisau.
"Lpaskn mami sa,klu nda sa bnuh ko!"
"Koeno,lpaskn!!!!!!"
"Mami,sa nda mau dia apa2kn mami."
"Nda koeno,dia nda buat apa2. Kmi cma brbncang"
"Huu...brbncang,knapa? Btul ka sa ank si jhat ni?"Diego,ben & aunty maureen bdri dblakang sa. Msing2 kasi sbr sa. Tu pisau msih sa acu pigi muka llaki tu. Si jhat si noah. Sa nda bolh brhnti pggil dia dgn pggilan yg ssuai. Dia cma lyak dpt tu sja.
Sa lhir kdunia tanpa ada dadi dsisi sa,mami pula slalu sisihkan sa. Wlupn mami nda kisah psal sa,hri2 hati sa smkin kuat. Sa bolh hdup bdikari. Sa slalu brharap dadi sa akn mncul saat sa prlukan dia. Tp hrapan sa tggal hrapan sja. Jd sa nda prnah fkirkn hal tu lgi. Lpas mami mngamuk dlu,bla sa tnya siapa dadi sa. Sa sudh fhm skrg knapa. Sbab dia! Dia dadi sa. Skrg sa rsa lbih bgus sa lgsung tda dadi & sa sgup klu mami nda kisah psal sa smpi bla2.
Sa sygg mami sa,tp sa nda mampu mau hormat noah sbgai dadi sa. Slpas apa yg trjadi,mami sa prgi lgi. Dia tggalkn sa seorg dri. Sa rndu mami.
YOU ARE READING
KOENO S1
Random17 thun dlu,Catalina drogol olh kawan baiknya sendri ats sebab cemburu. Hasil dri pristiwa pahit itu,Catalina telh mgandung & mlarikan dri ke Sarawak untk mnutup malu. Koeno atau nma sbnrnya roselle koeno telah lahir kdunia tnpa krelaan Catalina. Ol...