Bab 8

64 5 0
                                    

"adik,bangun"sayup sayup kedengaran ketukan pintu .

Aduh,spoil betul la ..orang nak tidur pun tak senang, cuti minggu kut .farah menarik semula selimut yang berada di hujung katil ,biasala tidur mengalahkan budak kecil .

"alolo lenanya dia tidur"ujar mimi sambil mengusap kepala adiknya.

"bangunn ! "

"ish bising laa akak ni"farah merengus.
"sape suruh taknak bangun?akak dah kejut berpuluh2 kali tau"mimi bercekak pinggang .

"ni dah solat subuh ke belum?"
"belum" ujar farah sambil berpaling tubuh membelakangi kakaknya .
"dah bangun2 pegi solat"
"hmm yela2 nak bangun la ni" dengan keadaan yang mamai ,farah berjalan menuju ke bilik air .

seusai solat subuh,farah segera turun ke bawah . kemana lagi? ruang tamu lah .farah mencapai remote tv dan baring di atas sofa yang empuk lagi gebu. Cehh . farah dan tv berpisah tiada .aagitu .
cuti2 hujung minggu ni boleh la layan movie .

----------------------------

"Ya Allah! tidur rupanya. ni sape tngok sape ni" Puan Faezah mengeleng kepala .
pening kepala dia tengok anak dara bongsu kesayangannya itu.

"Adik, bangunla ,matahari dah terpacak tu" Puan Faezah mengusap lengan anaknya."haaa dah puku berapa ni?"farah mengesat mata."dah pukul 1030 pagi,dah bangun pergi tolong mama dekat dapur"ujar mamanya lalu bangun .

--------

"kawan mama nak datang ke? masak banyak-banyak ni" kata farah setelah penat bekerja di dapur .Cehh,macam dia pulak yang masak.Padahal jadi pembantu je pun .

"Tak la , nak buat makan-makan sikit . mama jemput jiran terdekat ni je lepas zohor ."kata puan Faezah

"owhhh okay"farah menganguk-angguk kepala .Eh jap? jiran? maknanya pasti dia datang kan?Apalagi tersenyum lebar la dia .

"dah kenapa pulak kamu ni tersenyum sorang-sorang " lagi sekali puan Faezah mengelengkan kepala . pelik-pelik la dengan perangai anak bongsu dia .
"Hehe.Maa, abang mana?"farah memandang sekeliling.
"Tu ada je dekat luar tengah basuh motor kesayangan dia" .

farah berjalan menuju ke luar rumah, sampai saja di muka pintu , dia berjalan perlahan-lahan .

"Bhaaaa"farah mengejutkan abangnya yang tengah kusyuk mengelap motor .
"woiii motor nak jatuh!!" apalagi melatah laa orang tu .
"Ahahahahahaahaa!" terbahak bahak farah ketawa sambil menekan perutnya .lawak habis laa .

"aii kau ni, kalau jatuh betul-betul motor aku ni ,siap kau" kata Izzat sambil buat muka menakutkan dia tu . eleh tak takut pun . sebesar kuman pun tak takut .

"alaa lek arr , tu baru sikit dah nak marah. emo je lebih" omel farah sambil duduk di atas kerusi .
"hmm zzat ,bila kau nak bawa aku ronda-ronda kawasan naik motor vespa kesayangan kau ni?" farah merenung abangnya .

ingin jugak laa dia dibonceng abangnya naik motor vespa kesayangan intan payung emas dia tu . motor klasik bhaii . pasti macam pasangan bercinta .sweet gitu .hahaaha . gelak farah dalam hati .

"Nak naik bayar la "ujar Izzat dengan selamba .

What? kena bayar?adik sendiri pon nak berkira .

"Eii takkan la kena bayar jugak?kau ni berkira sangat".Rungut farah .
"Well,my motorcycle my rules" Izzat menaikkan keningnya beberapa kali bak ziana zain .

Ciskek punya abang .

Sabar je la ada abang macam ni .

Hello mr.lambrettaWhere stories live. Discover now