Bab 2

532 43 4
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.




TERSENYUM-SENYUM Sophea membelek semula video yang dirakam dengan kamera telefonnya semalam. Tak sangka suami dia ada bakat menyanyi. Tak pernah pula dia tahu sebelum ini. Pandai Azqi simpan rahsia.

Terbuai perasaan Sophea mendengar lunak suara Azqi mendendangkan lagu kesukaannya. Rasa bahagia sangat. Seolah Azqi sedang melafazkan janjinya melalui lagu yang dinyanyikannya itu.

“Tengok apa tu?”

Bisikan di tepi telinga nyaris buat Sophea melompat dari katil. Telefon di tangan turut sama terlepas.

Berhamburan ketawa Azqi.

“Kus semangat! Abang ni… terkejut Phea tau!” Muncung ditarik.

Makin kuat gelak Azqi. Muncung bibir isterinya itu dicuit.

“Sayang tu ralit sangat tersenyum sorang-sorang. Sampai abang balik pun sayang tak perasan.” Azqi turut merebahkan badannya dan meniarap di sebelah Sophea.

Dia baru saja balik dari masjid. Ada majlis tahlil malam itu. Anak Mak Tijah jiran hujung jalan ini yang jemput petang semalam. Buat di masjid katanya. Jadi kena pergilah. Sophea tak dapat pergi sekali. Uzur pula tengah hari tadi.

Lepas selesai majlis tahlil, anak Mak Tijah ajak pula datang ke rumah. Saja nak bersembang-sembang. Jadi Azqi pun turutkanlah.

Sembang punya sembang, tak sedar dah pukul 11.30 malam. Jadi dia pun minta diri. Risau pula tinggalkan Sophea sendirian di rumah. Nak-nak pula sekarang tengah kecoh dengan isu pencuri pecah masuk rumah.

Mujur tadi dia dah kirim WhatsApp kepada Sophea awal-awal. Tak adalah isterinya itu tunggu lama dan tertanya-tanya kenapa dia belum pulang.

“Sayang kenapa tak tidur lagi?”

“Belum mengantuk.”

“Sayang tengok apa tu?” soal Azqi lagi. Dia panjangkan leher menjenguk skrin telefon isterinya.

Tersenyum Azqi sebaik melihat video yang terpapar di skrin telefon isterinya. Rakaman dia menyanyi di restoran semalam. Patutlah kusyuk sangat.

“Kenapa abang tak pernah cakap yang abang pandai menyanyi?” Mata tetap melekat pada skrin. Selagi video belum habis berputar, selagi itu matanya tak beralih.

“Tak penting. Buat apa abang nak beritahu?”

“Mana boleh tak penting. Pentinglah. Lepas ni bolehlah abang nyanyikan untuk Phea selalu. Suara abang sedap tau.” Senyum diukir lebar.

“Dah jatuh cinta dengan suara abang ke?” Azqi angkat kening sebelah.

“Tak salah kan jatuh cinta dengan suara abang. Bukan orang lain, suami Phea sendiri kut.”

“Sajalah tu nak ambil hati abang. Mesti ada sesuatu yang sayang nak kan?” Azqi serkap jarang.

“Abang ni asal Phea puji aje kata nak minta sesuatu. Cubalah terima pujian tu tanpa berprasangka yang bukan-bukan.” Sophea buat muka merajuk.

Azqi tergelak halus. Pipi isterinya dicubit. Comel betul bila merajuk macam itu. Rasa nak cium pun ada. Tapi risau pula ‘terbabas’ dalam keadaan Sophea ‘tidak bersih’ begitu.

“Abang bergurau pun nak merajuk.”

Sophea bangun lalu duduk bersila menghadap suaminya. Bantal kecil berbentuk bunga yang dijadikan sebagai bantal peluk, diletak atas riba.

“Boleh tak Phea nak request satu lagu?”

“Malaslah. Abang nak tidur, mengantuk.” Azqi merangkak sedikit ke kepala katil. Bantal ditepuk lalu dia berbaring selesa. Permintaan isterinya dibuat tak tahu.

“Bolehlah, bang. Phea nak sangat dengar abang nyanyi. Bukan ada orang lain dalam bilik ni yang nak dengar. Phea aje yang ada. Please…”

“Dah dekat pukul 12.00 ni sayang. Tidurlah.”

“Bolehlah, abang.” Kaki suaminya digegar manja.

Ini yang Azqi tak boleh ni. Titik kelemahan dia adalah bila Sophea mula buat aksi manja begitu. Terus runtuh ego lelakinya.

“Yalah, yalah. Sayang nak lagu apa?”

Lebar terus senyuman Sophea. Ecxited bukan main lagi nak dengar suaminya menyanyi.

“Baby, I Love You. Lagu Tiffany Alvord tu. Abang pernah dengar kan?”

“Okey. Tapi abang tak hafal lirik dia. Kejap abang ambil phone.”

Azqi turun dari katil. Telefon atas meja diambil. Kemudian dia naik semula ke katil dan duduk bersandar. Lirik lagu seperti yang diminta Sophea dicari.

“Dengar tau.”

Sophea cepat-cepat buka kamera untuk merakam suaminya menyanyi.

There are three words that I’ve been dying to say to you… burns in my heart like a fire that ain’t goin’ out…”

Suara lunak Azqi mula membuai perasaan. Malam itu terasa bagai malam yang sangat indah buat Sophea. Lagi-lagi halwa telinganya dibuai dengan kesedapan suara Azqi.





Lelaki Seperti Dirimu [TERBIT]Where stories live. Discover now