aku memerhatikan galah a.k.a si daniel dari jauh sebelum dia menuju ke arah satu-satunya tempat duduk kosong dalam kelas.to my horror,dia duduk sebelah crush aku,ikmal si presiden.kalau mamat galah ni citer pasal perangai aku kat rumah ni mau menangis berlagu aku..huhu..
"weh..apesal kau termenung dekat mamat tu??dah jatuh hati ka??"
"kepala bana kau jatuh hati.mana ada..aku tengah...tunggu cikgu start kelas la."aku memandang muka noyi dengan muka geli.
"ye la tu..dari matamu matamu kumulai jatuh cinta.."noyi menyanyi perlahan.
"haah.mula dah konsert kilauan emas kau.aku lebih rela dengar tarzan nyanyi daripada dengar suara sumbing kau tu.."
"sampai hati kau eh.."
"ehem-ehem.."cikgu kamariah yang tadinya fokus mengajar sekarang menumpukan perhatian kepada aku dan noyi.pelajar lain juga tak lepas memandang kearah kami.ada yang tidur.
aku hanya memberikan senyuman sumbing sebelum menepuk bahu noyi yang berada di sebelah aku.
"kamu yang bercakap kat belakang tu..sila jawab soalan kat depan ni.."gulp!.aku menelan air liur yang terasa sukar untuk ditelan.mana taknya dah la crush aku pandang kearah kami.
"ma.. mana satu cikgu?? di..dia ke saya?"aku menyuarakan soalan tersekat-sekat sambil menunjukkan kearah aku dan noyi yang muka dah macam nak pengsan.
"dua-dua!"aku terkejut lalu cepat-cepat bangun dari tempat duduk.
'x=?'..hmm..soalan ni aku rasa lebih kurang homework yang cikgu bagi kitorang buat kelmarin.
"err..kejap cikgu..nak kira..."sempat lagi aku mengerling kearah noyi yang terketar sambil memegang pensil.aku kesian dekat dia sebab dia tak minat sangat dengan math.aku kemudian mengangkat tangan sekali lagi.ya.aku kena tolong dia.
"ya cutie..?anything else?"cikgu panggil aku cutie since aku paling 'cute' dalam kelas.ye ke?haha.
"ci..cikgu..saya nak jawab dua-dua soalan boleh?minta aku dengan yakin.
"sure..kalau macam tu..noyi boleh duduk."fuhh..lega.
"tak sampai 4 minit,aku berjaya menyiapkan 2 soalan panjang tersebut.fuhh.mujurlah aku dah study awal-awal.harap-harap betullah jawapan aku kali ni..takde lah kena gelak ngan jakun-jakun dalam kelas ni pasni.
cikgu yang tadinya melihat aku mengira kini melihat jalan kira aku yang tertera dekat papan putih kat depan.
"hmm..good.kamu dh study ke subtopic ni?"cikgu yang tadinya kagum menyuarakan soalan.
"em..ye cikgu."aku menjawab kembang 40 inci.hihi.
"wow..pelajar yang macam ni lah cikgu nak.walaupun dia kecil je.orang kata kecik-kecik cili padi."
"time kasih cikgu.."aku menjawab sambil tersenyum malu sebelum kembali ke tempat duduk asal.
"weh..time kasih kawan...isk..isk.."bisik noyi yang tadinya menunggu aku untuk kembali duduk di kerusi.
"belanja aku makan."aku berbisik sebelum memberi senyuman menggoda.
[waktu rehat]
aku yang sedang menunggu noyi duduk di bangku kantin tempat biasa kitorang lepak di kantin.kitorang selalunya makan nasi kat kantin.sambil menghayunkan kaki ke depan dan ke belakang,aku menyanyikan lagu favourite aku part korus..
I miss you so much
ijeseoya neukkyeo uri gonggan
ooo~
I miss you so much
ireoke nunmuri naneunde wae nan ~
"mollaseulka.."tiba-tiba noyi yang datang membawa 2 bungkus nasi meletakkan nasi di atas meja.
"isyy..kau ni..spoiler la.."aku menepuk bahu noyi perlahan sambil membuat muka geram-cute.
"u know me well..".dia membuat muka macam nak mintak belasah.
"lantak kau la..jom baca doa makan.."
"baik ustazah junior.."aku menjeling sebaik sahaja mendengar perkataan 'junior' tu..eeii..dia ni..memang nak kena penampar.sabo je lah..
kitorang tengah asyik makan dan noyi sibuk bercerita pasal kdrama yang dia tengok.aku yang boring mengalihkan pndangan aku ke arah seorang pelajar lelaki yang sedang makan.pelajar lelaki tersebut sibuk makan sambil bersembang dengan rakan barunya,wait..mr.galah?
"weh...kau dengar tak aku panggil??"noyi yang entah sejak bila menyedarkan aku dari mengelamun.
"ya..kau cakap apa tadi?"aku yang tak tahu apa yang noyi bualkan tadi menyuruhnya menceritakan kembali.
"kau ni..aku cerita pasal crush baru aku la...si instafamous yang budak kelas kita duk sebut-sebut tu..aku selalu stalk dia kat ig..muka dia macam kpop idol tahu tak..tapi dia pure malaysian..dahla pandai nyanyi,menari semua tu.."terang noyi panjang lebar.
"apa??kpop idol?"aku yang tertarik dengan perkataan 'kpop idol' tu terus tersangkut dengan cerita minah gosip kat depan ni..
"a'ah.aku ada save gambar dia..tapi kau tak boleh tengok since dia ni crush aku..nak tengok,cari la sendiri kat ig.."
"ala kau ni..aku mana ada ig..kejap je..pleaseeuu.."aku membuat wink cute mengancam.kalah park jihoon.
"ok ..5 saat..je."noyi mengeluarkan satu keping gambar bersaiz gambar passport dan menghulurkannya kepada aku.
"hmm..hensemlaa jugak..tapi cute crush aku lagi.."aku menyatakan statement dengan jujur dan menyebut perkataan 'crush'perlahan-perlahan.
"bak sini..dah lebih 5 saat."noyi menyatakan tempoh deadline aku memegang gambar tu.
"tak boleh..wekk"aku berlari menyorok di belakang meja makan.
"bak siiiniii"noyi mengejar aku yang pantas berlari macam the flash.
"bbukk!!"aku yang berlari sambil memandang belakang terlanggar seseorang sebelum dia terjatuh ke tanah.aku dapat rasakan yang orang ni tinggi jugak orangnya.aku memandang hadapan untuk melihat siapakah gerangan.
mahu terkejut aku apabila pemuda yang dilanggar tadi adalah ikmal.tangan aku terketar-ketar kerana berdebar.gambar noyi yang berharga tadi sudah hilang entah ke mana..
"mi...mintak..maaf s..saya tak sengaja langgar awak."suara aku terketar-ketar.aku tak tahu nak buat apa lagi.malunya aku hanya Allah yang tahu.dia hanya memandang aku dengan senyuman yang tak lekang dari bibir walaupun aku tahu dia sedang menahan sakit.
"pipi awak merah.."itu perkataan yang aku dengar sebelum aku berlari menuju ke arah tandas perempuan.noyi yang tadinya menonton drama dari belakang mengikut aku pergi ke tandas.
"ARGHHH!!"aku meraung sekuat hati.entahla ada orang ke tak dalam tandas tu..aku membuka paip dan membasuh muka aku yang merah membahang tadi..malunya.
"a..adik buat apa kat tandas lelaki ni??"aku mendengar suara seorang pelajar lelaki.aku cepat-cepat memandang pantulan di cermin besar di tandas tu.
"kau??"
[to be continued]
YOU ARE READING
instafamous nextdoor (ongoing)
Romance"kak yong!!meh sini kejapp."suara garau ayah menyentapkan aku yang sedang menonton drama kat tv.ayah ni...masa part sweet2 ni lah dia nk panggil aku..adehh. "yeee..ayah..kejap2.."tanpa banyak soal,aku yang tadinya ralit menonton drama red velvet men...