perasan

115 8 0
                                    

  daniel's pov

"gambar ni ke?"aku mendengar suara yang agak familiar dari belakang.ikmal yang datang entah dari mana  berjalan ke arah kami sambil menunjukkan sekeping gambar.gambar tu menunjukkan gambar seorang lelaki berkulit putih sedang posing.ceh memanglah posing.nama dah gambar.jap,tu bukan ke gambar yang aku  post dalam ig minggu lepas?macam mane boleh ada ngan dia ni?

aisha yang tadinya sedang sibuk mengintai setiap inci longkang di kantin sekarang mengalihkan perhatian ke arah ikmal.tanpa aba-aba,dia terus berlari ke arah pagar sekolah tanpa menunggu aku.ikmal yang baru sahaja tiba membuat reaksi pelik sambil memandang ke arah aku.aku hanya mengangkat bahu tanda tak tahu.

"meh aku bagi kat dia.kitorang jiran.."aku berkata ringkas sambil mengambil gambar tu dari genggaman ikmal.

"oouh..ok"dia berkata sebelum aku berlari mengikut jejak minah keledek di depan.

[dalam bas]

aku mengambil keputusan untuk duduk di tempat duduk yang bertentangan dengan dia sebelum menyerahkan gambar tadi.dia memandang aku dengan pandangan yang tidak percaya sebelum kembali memandang ke arah tingkap sebelah.banyak persoalan yang bermain di minda aku sekarang ni.

"kau minat dia ke?.."aku mula menyuarakan soalan yang berbunyi perasan.ye lah.kalau tak kenapa dia cari gambar tu tadi.

"sa..sape?"dia menjawab teragak-agak.aku dapat mengesan perasaan malu di dalam nada tersebut.

"tu."aku memandang ke arah pemuda di dalam gambar a.k.a aku.

dia memandang ke arah gambar sebelum 'menghadam' ayat aku.

"oouh..a,ah.aku minat dia ni.kenapa?"dia menjawab sambil membuat muka tak malu.aku yang tadinya relaks entah kenapa tiba-tiba rasa lain semacam.bangga?biasa la tu kalau ada fan baru.tapi ni lain sikit.mungkin boleh dikategorikan sebagai malu.aku cepat-cepat membuka phone sebelum dia kembali bersuara.

"haha..tak lah.gurau ja.aku tak kenal pun mamat ni.aku tengok gambar pun dah menyampah.bajet cool.ingat diri tu hensem sangat ka?"dia menjawab selamba.

aku yang tadinya tengah 'daydreaming' terus membuntangkan mata setelah mendengar kata-kata pedas tersebut.

"ape kau kata?bajet cool?for ur information,tu namanya stylo.baru ada style.lagi pun dia laa satu-satunya instafamous malaysia yang nampak macam artis korea.kau tak terpikat ke?"

"muka korea ni aku rasa tak ori..."dia memberitahu sambil menilik gambar tersebut tanpa perasaan.

aku dah tak boleh menahan geram dalam diri.terus aku angkat punggung dari tempat duduk sebelum membalas

"WAT THE F*!!.. MUKA AKU ORI LAH!!TENGOK NI!!"aku memicit-micit hidung mancung di muka.tanpa aku sedar,semua penumpang di dalam bas sedang memerhatikan reaksi aku.dia memandang aku dengan pandangan'kau pehal'sebelum aku kembali ke realiti.aku menahan malu+geram sambil memandang ke arah tingkap sebelah sambil buat-buat tidur.kurang ajar betul minah ni...siapla aku kerjakan  nanti.

------------------------------

ica's pov

aku yang baru keluar dari bilik mandi dengan mengenakan pijama berwarna kuning dan berbalut tuala diatas kepala menuju kearah cermin solek di dalam bilik.kata-kata daniel di dalam bas tadi terngiang-ngiang di telinga.

"apa maksud dia tadi ha.."aku bermonolog sendiri.

"hmm..dia tak cukup ubat kut.."aku menyambung lagi sambil tersengih sebelum.teringatkan sesuatu.gambar tadi!

aku segera dapatkan phone di atas katil untuk memberitahu pemilik gambar tu sambil memegang gambar tadi.

me:noyi!!aku dah jumpa gambar kau tadi..aku start menaip dan menekan butang sent.

instafamous nextdoor (ongoing)Where stories live. Discover now