terpaksa

45 5 0
                                    


ica's pov

Aku mengetap bibir sambil mengambil bungkusan bubur yang masih lagi hangat dari tangan ayah.ishh..sape kata aku nak kawan ngan mamat galah tu??..erk.

aku menyahut hoodie hijau gelap diatas bahu memandangkan baju yang aku pakai ialah t-shirt berlengan pendek.usai memasukkan rambut yang sedikit terkeluar dari tudung,aku memulakan langkah ke rumah sebelah.nak tak nak, aku kena hadap jugak mamat poyo tuh.huh.klalau ikutkan hati, nak saja aku 'siram' kuah ni atas muka dia yang banyak jerawat tu.ada pulak marah orang tak bersebab.dahla deadline homework yang madame bagi dah nak habis.

lamunan aku tersentak sebaik sahaja kaki aku menjejak di hadapan pintu homestay orkid.

"A...assalamualaikumm..ade orang tak??"aku bagi salam tergagap-gagap.

krik..krikk...krikk

haik?ade orang tak ni..aku mula memulas tombol pintu.tanpa aba-aba,pintu terbuka dengan sendirinya.macam dalam citer horror pulak.Aku mula menjejakkan kaki ke dalam rumah tersebut.Kelihatan seorang lelaki tengah terbaring tidur diatas sofa panjang dengan hanya mengenakan boxer bergambar kartun.Selimut yang tergumpal-gumpal digunakan untuk menutup mukanya.menyedari situasi tersebut,aku cepat-cepat mengalihkan pandangan ke arah lain.Apa ke bana sangat mamat galah ni.rela tutup muka berbanding badan.dahla pintu rumah tak kunci betul-betul.kalau ada orang gila masuk macam mana?

Aku menutup muka  sambil berjalan ke arah dapur untuk meletakkan bubur tersebut diatas meja.

"mana akak Rania ni?takkan mamat galah ni sorang je kat rumah.."aku bermonolog perlahan.mungkin tidur dalam bilik kut.aku menyedapkan hati.

Setibanya di dapur,aku mencari saji untuk menutup bubur handmade abah tu.mana lah tahu banyak lalat samseng yang terliur dengan bau bubur sajian adabi abah ni..hehe.Tiba-tiba aku mendengar bunyi tapak kaki seorang lelaki yang menjejakkan ke arah dapur..

Daniel's pov

"Niel,akak pergi cari nasi kejap ye..mengidam jugak akak nak rasa makanan kampung ni..sejak opah ada dulu lagi, rindu gila masakan dia...potpetpoetpetpot..."Rania membunyikan suara sambil menggoncang-goncang badan aku yang macho.Bosan jugak aku ndengar.bila la dia ni nak duduk diam.Sejak tiga hari lepas,aku putuskan untuk tidur kat ruang tamu memandangkan keaadaan bilik yang sangat panas.Selesa jugak tidur atas sofa ni.

"Weh..dengar tak akak cakap?..jaga rumah eh..kunci pintu ni..manalah tahu ada joyah mana yang datang mengintip niel nanti.."ujarnya lagi.

"Ye..orang tahu lah...pergi lah beli nasi nun.."aku membalas malas.setelah mendengar tapak kaki Rania melangkah keluar,aku mengheret selimut menutup muka kerana cuaca yang sudah terik.

15 minit 28 saat kemudian...

Aku terasa sedikit gatal di bahagian kepala.Aku menarik tangan malas untuk menggaru bahagian yang gatal tersebut.Melihat keadaan pintu yang terbuka luas, aku merasakan yang Rania sudah balik.Bunyi dan bau 'sesuatu' dari dapur akhirnya menarik aku  kearah dapur memandangkan perut aku sudah bergendang lapar.Dengan hanya mengenakan boxer spongebob squarepants,aku masuk ke bahagian dapur untuk memanggil Rania.

"OPOCOTT!"aku mendengar 'dia' menjerit.Apa?Ica si ketot?apa dia buat kat sini?Pandangan kami bertembung seketika. Aku pandang dia,dia pandang aku.Dia pandang aku,Aku pandang badan aku.

"ARGHHHHH!!"kami menjerit serentak.Apakah ini.Sebelum aku berlari masuk ke bilik,dia terlebih dahulu memecut macam Barry Allen dalam cerita The Flash.

Aku,dengan muka cemberut terus masuk ke bilik dan menghempas pintu tertutup.Dupddapdupdapdupdap.Panas membahang muka aku yang masih lagi flawless.wait,,flawless?

Aku melihat cermin.That's it.Dia dah nampak wajah aku yang sebenar.apa aku nak buat ni?

Ica's pov

Aku bergegas ke bilik yang berada di bahagian centre rumah.pintu ditutup dan dikunci.Apa aku tengok tadi?Daniel or hantu?tapi tadi macam orang lain.memang ketara perbezaan muka.sorang ada jerawat,sorang takde.sorang macam nerd gila-gila,sorang macam model eropah.aku menggeleng-gelengkan kepala.

*flashback*

aku memusingkan kepala dan mendapati satu kelibat jembalang , mungkin dari spesies toyol jelmaan di belakang.

"OPOCOTT!"aku bertempik secara automatik.ni bukan toyol,tapi model eropah.Badan takyah cakap,aku malas nak tengok.tapi aku tahu yang dia tak cukup benang.Muka flawless gila.Rambut terpacak macam shawn mendes.tapi in a messy way.wait what?apa aku cakap ni?

Terketuk dengan realiti,aku dan dia menjerit serentak.."ARGHH!!"aku cepat2 memulakan marathon balik ke rumah.mahu berdarah hidung aku duduk kat sini.

*end flashback*


*********

Usai solat maghrib,aku membuka laman twitter untuk melihat tweet2 menarik.dengan kata lain,mengisi kebosanan.

"tutt..tutt.."nortification whatsapp berbunyi.Semudah abc,aku terus menekan nortification tersebut.

unknown: ketot..

unknown: ni nombor kau en?

aku: sape ni??berani betul panggil aku ketot?

unknown: aku la..mr.worldwide handsome.

aku: kim seokjin?

unknown:sape tu?aku tak kenal.bana kau.dia cakap korea.

aku: and who exactly is this?mls aku nk main berfalsafah bagai.ingat aku leonardo da vinci ka?

unknown: aku lah.danielllllllll

Aku menarik nafas dalam-dalam.'unknown is typing..'sedang tertera di screen telefon.mana dia dapat nomboir aku??setahu aku,aku tak pernah bagi nombor aku kat mana2 lelaki.Apa yang berlaku pagi tadi tiba2 menyerang fikiran aku.sampai sekarang aku fikir tu hanyalah halusinasi.

unknown: pasal tadi tu..kau keep it as a secret eh.aku janji akan bagi kau apa yg kau nak.

aku: pasal apa?secret apa pulak?secret recipe? aku cuba buat lawak.

unknown: wait..kau tak nampak ke muka aku tadi?

aku: muka kau??

*unknown sent a picture*

mata aku membuntang untuk kali yang  ke 147.Betul ke ni.Ke mimpi je?

#tobecontinued









instafamous nextdoor (ongoing)Where stories live. Discover now