Part 13

57 3 0
                                    

Part13

Sa tda dapat tidur balik. Rura tda berhenti menangis sampai sa pun ikut nangis. Awal pagi baru la Rura mula reda dri nangis dan sambung tidur. Sa bersiap utk ke balai polis. Kak Ara (jiran workshop) tolong sa jaga Rura. Tauke pn datang rumah lepas sa bagitau masalah.

Tauke- haiyaa sa sdh cakap sama itu A (pkcik Rustam) jgn main judi. Dulu aaaa ini lumah kosong selalu main judi, ingatkan aaa ini lustam kalau ada tinggal mali dia lalang, ini tida iku iku juga main juga. haiyaaa apa mcm sikalang? Paspolt blm jamin aaa, haiyaaa.

Tauke membebel sambil pukul dahi ikut pening. Kami sama2 pigi balai.Sampai ja di balai pakcik Rustam diikat jamin oleh tauke sbb dia ada pasport. Rustam tda dapat dijamin. Sa menangis meratap nasib kami. Sa tda dapat buat apa2 utk tolong Rustam. Polis bagi sa peluang becakap dgn Rustam dibilik tahanan.

Rustam- syg mna Rura? Napa tda bawa sekali.
Rustam tnya sambil menitiskan airmata,tda pernah sa nmpak dia menangis😢.

Sa- maaf bang. Rura tidur masa sa jln. kak Ara yg tolong jaga skrg.

Rustam- syg. Abg minta maaf bnyak2.
Rustam minta maaf sama sa. Mcm org buat kesalahan besar ja.

Sa- napa pula abg minta maaf. Kalo pasal men judi syg sdh lama maafkn abg. Yg ptg abg setia sama syg. Abg tetap suami yg terbaik. Tapi itu la sdh nasib mcm ni.

Rustam- syg. Abg ada kesalahan besar sama syg, mungkin ini karma dan inilah buktinya.
Sa bingung. Salah apa yg dia buat sama sa ni. Tapi sa hnya diam dgr apa Rustam mau ckp.

Rustam- Syg janji sama abg, jaga Rura baik2. Abg akan kembali cari syg kalo abg sdh bebas. Abg sgt2 cintakan syg.
Menitis air mata Rustam sambil genggam erat tangan sa.

Sa- abg. Apapun kesalahan abg syg maafkn😊.
sa balas genggaman. Rustam senyum sambil masih menitiskan air mata. Begitu sakit rasanya sbb sa sdh mula cintakan dan sayangkan Rustam. Tapi mcm ni pula. Kesalahan mcm mna skali pun dia tetap suami sa. Suami yg selamatkn sa atas sikap tda bertanggugjwb Randy.

Rustam- syg, sbenarnya abg...

Polis- Puan, minta maaf sdh wktu htr banduan.

sa nmpak Rustam masih ada dia mau ckp tapi masa tda mengizinkan.  Sa nmpak Rustam mula sdh susah hati. Tanpa rasa malu Rustam terus peluk sa dan menangis. Dlm pelukan Rustam bekata

Rustam- maafkn abg sekali lagi,jaga Rura baik2, jaga dri baik2, keluar nnt abg akan urus pasport dan jumpa syg dan Rura secepat mungkin, abg pasti akn sentiasa rindukan kamu😭.

Polis- Maaf yaaa, lori sdh tggu.

Rustam pun lepaskn pelukan sa. Polis buka gari tangan Rustam dan bawa naik lori. Sa lambai sambil menangis. Tauke disebelah sa tepuk bahu sa suruh sa besabar.

Tauke- mali lh balik.

Dalam kereta pn. Air mata sa tda berhenti mengalir. Fikiran sa kosong. Pakcik Rustam A, B, C, dan anak bujang dia pun ikut sekali dlm kreta tauke. Berabis tauke marah dorang diam ja. Sampai ja di rumah Rura sdh bngun.

Rura- Mamy, mamy. Ana(mana) babah.
Rura cari babahnya. Dia pndai sdh ckp sikit. Sa tahan air mata.

Sa- babah kerja syg. Babah cakap Rura tda boleh nangis arh. Babah kerja jaaaaaauhhh. Nti babah pulg beli mainan.

Rura- yeahh! 😄babah beli mainan. Yeah yeah!

Rura pun sambung bermain dgn kak Ara. Sa masuk bilik menangis. Lepas ni sa mau pigi mana? Apa yg sa mau buat? Takkn sa tggal sini. Rustam sdh tda kerja sini, lagi pun sa saturg pempuan, family Rustam disini semua llki.

Tok!tok! Ketukan pintu. Tu tauke pula yg mengetuk.

Sa- Napa tauke?
Sambil menahan rasa susah hati sa.

Tauke- Mcm inilah. Chels bulih tggal sni dulu, lagi pun aaa. Lumah ni pun kosong, di kebun sawit nnt sa suluh c A B C (pkcik Rustam) dtg sekali seminggu belsihkan kebun dan tumbak sawit. Chels pun tda takut kan manyak jilan2 bulih tulung.

Tauke baik sgt sama sa.

Sa- Terima kasih tauke.

Tauke- Haiyaaa, pggil saya chang saja maaaa. Lu pun bkn pekelja saya loh. Tauke lain sikit dangal ini macam aaa sya telalu tua. Saya masih hensem maaaa.
Sambil tauke buat muka kiut hiburkan sa.

Sa hnya mampu senyum.

Sebulan kmudian. Rustam masih dipenjara. Seminggu ada beberapa kali kami akan berhubung sbb penjaga Rustam disana bagi kebenaran. Tapi mesti dari sana yg call sa tda boleh call dorang sesuka hati. Sa juga mesti topup disana tiap kali call.

Sa skip lah arrrhh.

Semakin hari sa smakin resah dgn hidup sa dan Rura. Sampai bila sa mau tinggal sini? Sa tda kerja walaupun tauke selalu mencukupkan keperluan kami anak beranak. Family Rustam pun selalu datang. Sa mula rasa tda selesa walaupn tauke sudah bagitau family Rustam yg dia dtg sekali seminggu. Pakcik Rustam dgn anak bujang dia ni yg hampir tiap hari datang. Alasan dorg rindu Rura tiap hari. Apalagi bila dorang datang jiran2 pun trlampau jaga tepi kain orang dan mula sudah mengata. Kecuali kak Ara dia tda mcm yg lain. Kadang bila pakcik A dtg sa bagi alasan sa tda ada dirumah sbb pigi rumah kak Ara. Tapi mulut2 jiran tu pula ckp sa sengaja datang jumpa kak Ara sebab mau mngurat pekerja2 workshop. Polis yg dtg serbu rumah kami hari tu pun selalu datang workshop. Kehidupan sa disini dikelilingi ramai lelaki berbanding perempuan. Sejak Rustam dipenjara ada seja lelaki yg datang mendekat. Mana2 lelaki yg dekat sa semua pun bagi alasan suka dgn Rura. Kadang sa befikir ada logiknya juga sebab Rura ni kecil2 pun mulut macam burung murai. Perkataan yg dia cakap pun hujung2 seja org faham😂. Kadang sa perasan juga mata2 ni lelaki2 yg cakap suka dgn Rura pandang2 sa tapi sa buat2 tda tau. Dasar mata keranjang!

Lama kelamaan sa terfikir mau cari kerja. Tapi satu masalah tda yg jaga Rura. Sekali lagi sa rasa buntu. Sa tda tahan sudah dengar sindiran jiran2 cakap sa senang ja hidup lepas "kangkang" terus dapat duit tda perlu kerja. Banyak "pak sanggup" sa jaga anak sa yg penting sa sanggup buka seluar. Lebih kurang begitu la sindiran dorang dgn sa. Terlalu sakit hati sa dgr tu semua! Entah sampai bila sa dapat tahan😭. Esok hari sa jumpa tauke bagitau masalah sa.

Tauke- Mcm inilah, kita kawin?

What?!! kebodohan apakah ini? dlm hati sa. Sa hnya tunjukan muka trrkejut😱.

Tauke- Chang, u tau kan sa bini urg?

Tauke- Haiyaaaa. Lustam mana tau maaa. Kita pindah dali sini, nnt saya cali tmpat tggal u. Kita kawin tapuk2 la. Kalau lustam balik sini saya sanggup kasih lepas u maaa. Saya mau anak, bini saya tda buli belanak. Tapi saya tda buli kasih celai bini saya. Jadi kalu u sudi belikan (berikan) saya zuliat aaaa saya akan bagi u belapa2 lagipun saya sudah lama simpan ini hajat, dan sudah bincang sama bini saya. Saya tda belniat main2kan u, tapi saya akan cuba tolong u, belusaha sayang sama u. Saya tda paksa punya. itu pun kalau u setuju pikil2 dululah.

Sa tda tau mau cakap apa sa buntu! Sudah seminggu Rustam tda call sa dri penjara. Biasanya kami berhubung 3 kali dlm seminggu.

Hari bertukar hari, bulan betukar bulan. Tda ada khabar dri Rustam. Sa masih lagi di tanggung oleh tauke, dan pakcik A B C slalu dtg dan mula nmpak gaya miang dorg. Pernah sekali pakcik A limpas dekat sa pura-pura langgar sa sampi terkena susu sa. Dia pun senyum sambil main mata!

Bersambung.

Chelsia Amanda (Part 1- 25 COMPLETED)Where stories live. Discover now