Kas lahku minna (ka sõprussuhtele kehtiv) või leppida, või leppida?
Sarnaselt elule väljaspool raamatuid, on sinu tegelastel selline võimalus ka sinu raamatus. Ainuke vahe on see, et sa saad ise kontrollida kumbagi osapoolt ja panna nad käituma täpselt enda raamatu huvidele vastavalt. Küsimusele Kas lahku minna või leppida, või leppida? ei ole ühte ainuõiget vastust, kuid otsustamisel tuleb võtta arvesse järgmised:
Kas suhe on sinu arvates väärt päästmist? Aga sinu süžee arvates?
Kas see tegelane, kellel on teisega konflikt, on tema poole varem abi palumiseks pöördunud? Kas abi on olnud tulemuslik?
Kas tegelane usaldab teist oma saladustega?
Kas te tegelane tähistab ja väärtustab oma suhet teise tegelasega (kohtingud, kokkusaamised, peod)?
Kas tegelased tülitsevad tihti?
Kas sinu tegelane teeb teist teadlikult või avalikus kohas maha?
Kas (romantiliste suhete puhul) sinu tegelane oleks valmis ette võtma suuri muutusi nende suhte edendamise eesmärgil (nt kokku kolimine, abielu, lapse saamine/adopteerimine- mis kõik toovad kahte inimest üksteisele aina lähemale ja tugevdavad suhet?)
Kui oled neile küsimusele vastanud, kirjuta need paberile ning küsi endalt küsimus: Kas need tegevused aitaksid saavutada (protagonisti või antagonisti, või kellegi, kes on nendega seotud) kellegi olulise eesmärgi? Kui mitte, siis misiganes mõte sul peas praegu on, viska see parem sealt välja. Tegevusi ja otsuseid, mille tegelased langetavad, kuid mis ei aita kaasa üldsüzeele või selle arengule, on parem raamatust mõttesegaduse tekitamiseks lugejas välja jätta. Huvi kaotamisel riskid sa sellega, et lugeja paneb su raamatu käest ära- ükskõik, kui hea su algmõte ka oli.
Miks lahendada konflikt?
Konfliktile tuleb leida lahendus, kui seda nähtakse takistusena, mis on vaja ületada, et tegelane saavuitaks enda lõppeesmärgi. Suhe on väärt päästmist, kui sellel on mõte ja tagajärjed, mis muudavad süzee huvitavaks- sest, et mida rohkem nähakse, et tegelane oma eesmärkide puhul pingutab, seda kõrgemalt hindab seda ka lugeja, ning ta ei rahune enne, kui on raamatu lõppu jõudnud, et teada saada, kuidas see küll nuud lahenduse leiab.
Edasised suhted tülis olnud inimesega?
Kirjuta viisil, mis viiks sind lõpptulemusele lähemale. Kui kahe või enama tegelaste vahelised suhted viivad sind süžees edasi ehk punktist A punkti B, siis kaalu kas suhte lõhkumist või leppimist.
Kuidas kasutada raamatus tüli, et tegelasest lahti saada? Kas selline teguviis on õige?
Tüli iseenesest sind enam ebavajalikust tegelasest ei päästa, kuid tema surm päästaks. Kui tegelane on lisatud raamatusse teadmatul eesmärgil, ning temast on nüüd vaja lahti saada, võid sa ta näiteks panna. KUID pea meeles, et igale asjale peab olema selge põhjus, mis oleks lugejale loogiline. Võibolla ei olnud sinu tegelane ainus, kellega ta tülli läks? Võibolla ta põgeneb millegi või kellegi eest? Sinu ülesanne on see välja mõelda.
Kui sa plaanid tegelast tappa, et lugejale närvikõdi tekitada, kuid sellel ei ole erilist mõtet, siis ära seda parem tee. Kuigi lugeja nutma panemine olulise tegelase surmaga võib olla vältimatu tagajärg, tee seda ainult viisil, kus väljendub, et sellel oli kindel eesmärk. Võibolla surem peategelase sõber üritades kaitsta peategelast? Võibolla ta otsustab ise surra, et millegisse ise panustada, mis sellest, et see teistele tegelastele äärmiselt valus oleks?
Kuidas leppida?
Niisiis, kuidas käsitleda tagajärgi? Mõtle, milline teguviis leppimiseks oleks sinu raamatu tegelasi ja tüli arvestades kõige sobivam.
Läbirääkimine- tegelased jõuavad ühisele arvamusele, või lepivad sõbralikult üksteise erimeelsustega, ning oskavad neid edaspidisel koostööl arvesse võtta.
Vabandus- üks tegelane võtab ohjad enda kätte, suutes enda ego alla suruda, ning vabandada, isegi, kui seda peaks tegema konflikti teine pool.
Maharahunemisperiood- üksteisest tehakse pausi, võimalik, et tüli ununeb
Rahuleping- tüli ei kuulu edasisele arutamisele, ning seda teemat ei puudutata enam.
NB! NB! NB! NB! NB! NB! NB! NB! NB! NB! NB! NB! NB! NB! NB! NB! NB! NB! NB! NB!
Kirjutajana on ka oluline meeles pidada, et Sa pead tihti langetama otsuseid ja panema tegelasi tegutsema viisidel, mis sulle endale, ning võimalikult ka sinu publikule ei pruugi meeldida, kuid tihtipeale ongi see just, mis publiku sinu raamatuga kaasa mõtlema ja haakuma paneb, muutes selle täiesti sõltuvusttekitavaks. Sinu lugejale meeldib end kujutada peategelase nahas, ning Sinu ülesanne on talle seda pakkuda võimalikult huvitavade kirjeldustega, mis panevad ta tundma, mida tegelane teatud situatsioonis tunneks.
YOU ARE READING
Kirjutamise 101 - Mida/Millest/Kuidas Kirjutada? Kõik Vastused.
RandomSee raamat käsitleb lihtsustatult ükshaaval ja detailselt ka algajatele sobivat materjali uue, või käesoleva raamatu kirjutamiseks ja edendamiseks, olles kogum paljude kirjanike isiklikest nippidest ja soovitustest kuni kehtestatud reegliteni, mida...