Ainiti sellest, et Sul on hea idee, ei piisa. Sul peab olema ka sellele teemale vastav väljandusviis, millega sa oma idee peaberile saad trükkida. Teemaarendus on sinu jutu põhiosa, mis reegli järgi koosneb lõikudest, mis algavad taandreaga ja mille pikkuseks on 5-9 lauset. Mina ise alati reegli teisest poolest kinni ei pea, vaid mulle meeldib seda aeg-ajalt, vastavalt siis vajadusele või omaenda soovile, seda painutada. Üks reegel aga, millest ei saa läbi sõrmede vaadata, on see, et uus mõte algab uuelt lõigult (Wattpadi puhul võib aga jätta mugavamaks lugemiseks vahele ka ühe terve rea).
Teemaarenduses tuleb püsida põhiidee juures, see välja arendada, ning seda asjakohaliste detailidega näitlikustada. Teemaarenduses kasutatakse erinevaid tekstistrateegiaid: jutustamine, kirjeldamine, arutlemine (nii deduktiivne kui induktiivne), analüüs, liigitamine, põhjuslike suhete avamine, vastandamine, analoogiate esitamine jne. Siinkohal toon teile ka kolme kirjutamisel olulisima definitsioonid ja tähendused.
Jutustamine- mõtete kõige lihtsam viis paberile panemiseks ükskõik millise tegelase perspektiivist, tavaliselt kasutusel stseenide lühikesel sissejuhatamisel ja füüsiliste tegevuste väljendamisel.
Näit. "Mari kõndis öötunnil mööda munakiviteed, kui ta..."
Kirjedamine- ehk deskriptsioon on kõige üldisemas mõttes millegi kujutamine. Kirjeldamisel on hea samasuguste sõnade kordumise asemel jutule värvi lisamise eesmärgil kasutada ohtralt sünonüüme, mis olukorrale vastavalt tabavad, ning ärataks lugejas tähelepanu.
Näit. "Punane tool, käänuline, konarlik tee"
Ülesanne: Vali tabavam sõna, mis sa arvad et muudaks teksti huvitavamaks.
väga kuri / vihast tulitav
üli vastik / ebasoodsalt räpane
lõhn / lehk
alati / alatasa
ilus / elegantne
kaklema / riuklema
isekas / enesekeskne jne.
Kui leiad, et sinu sõna kipub pidevalt korduma, ei pea sa seda sõna sootuks välja jätma, vaid võid mõelda, või otsida internetist sünonüümi (samatähenduslik sõna), näiteks võid googeldada "kole sünonüümid", ning valida saadud tulemustest meeldivaima. Otsusta, milline omadussõna väljendas rohkem emotsiooni olukorrale vastavalt.
"Mari kõndis pimedal öötunni keset konarlikku munakiviteed kõrvalisel tänaval, tema riided vaikselt immutamas õhus lendleva alkoholi lehka."
Lisa:
Arutlemine- koosneb eeldustest ja järeldustest. Kasutuse peamiselt raamatus olevate tegelatevahelisel suhtlemisel.
Induktiivne arutlus on arutlus, mida võetakse niisugusena, et eelduste tõesuse puhul on järelduse tõesus tõenäoline ja järelduse väärus ebatõenäoline. Erinevalt deduktiivsetest arutlustest ei peeta induktiivseid arutlusi loogiliselt (deduktiivselt) kehtivateks.
Deduktiivne arutlus on arutlus, mille eelduste tõesust peetakse järelduse tõesust tagavaks. Deduktiivset arutlust peetakse tulenevaks definitsioonidest, loogika reeglitest ja matemaatika tulemustest.
Samuti tuleb kasuks teada, millist stseeni tasub kirjeldada täpsemalt, mis eristaks neid teistest lõikudest. Selle tuvastamisel võib sulle abiks olla küsimus "Kas see sündmus, millest ma kirjutama hakkan, mõjutab raamatut oluliselt?" Jah vastuse korral võid julgelt kirjeldada isegi mis värvi su tegelase kingapaelad hetkel on. Detailide lisamine mitte ainult ei muuda stseeni ainult meeldejäävamaks, aga ka lisab õigesti kirjutatumisel intensiivsust, muutes pingelise olukorra veelgi põnevamaks. Samuti ei tasu ka sellega liiale minna, või lugejad võivad kaotada tulemuse vastu huvi.
ESTÁS LEYENDO
Kirjutamise 101 - Mida/Millest/Kuidas Kirjutada? Kõik Vastused.
De TodoSee raamat käsitleb lihtsustatult ükshaaval ja detailselt ka algajatele sobivat materjali uue, või käesoleva raamatu kirjutamiseks ja edendamiseks, olles kogum paljude kirjanike isiklikest nippidest ja soovitustest kuni kehtestatud reegliteni, mida...