Voor het tweede interview hebben we weer een heel bijzonder iemand. Dit meisje woont bij Shawn Mendes in huis. Ze heeft verschillende verhalen die allemaal de top hebben bereikt. Al weet niet iedereen in haar omgeving dat ze schrijft, wij herkennen haar verhalen. Zegt de naam Sydney jou iets? Of het woordje joking? Ze is enorm creatief en dat kan je merken aan het verhalen en covers. Ook houd ze een instagram bij waar ze meer dan 1,2K volgers heeft.
We hebben het hier natuurlijk over niemand minder dan onze.....
Ja nu ga ik het bijna vertellen....
Ook aan haar hebben we natuurlijk verschillende vragen gesteld en zij was zo lief om het voor ons te beantwoorden!
Zit je klaar? Lezen maar!
1. Wat was de reden dat je op wattpad bent gegaan?
Sinds ik klein was vond ik schrijven al leuk, nieuwe verhalen waar ik mijn gedachten en fantasie in kwijt kon. Ik ben op 2 maart 2016 lid geworden op wattpad en ben zo eigenlijk begonnen. Mijn beste vriend stelde mij voor aan de community en ik zou eigenlijk niet weten hoe ik zonder wattpad nog kan.
2. Ben je gelijk begonnen met schrijven toen je op wattpad kwam of begon je eerst te lezen?
Ik ben altijd al een boekenwurm geweest, daarom puilt mijn boekenkast al onderhand uit. Ik ben niet direct begonnen met schrijven maar ik ben vlak na het eerste boek wat ik heb gelezen ben ik gaan schrijven. Alleen de seniorenclub van mijn volgers weet waarschijnlijk nog hoe dat boek was en ik heb hem niet veel later verwijderd omdat ik wist dat het beter kon.
3. Kan jij je nog herinneren welk boek je als eerste schreef en het moment dat je voor de eerste keer een hoofdstuk publiceerde?
Ik weet dat het echt gewoon sh*t was en als je zoiets post geef je wel een stukje van jezelf weg. Je weet niet hoe mensen daarover gaan praten of reageren. Ik had nooit verwacht dat ik zou uitgroeien tot de schrijfster die ik nu ben. Het is gek hoe de zoiets gebeurd. Het boek staat niet meer op wattpad omdat ik zoals ik al zei dat het beter kan. Het is goed om jezelf te pushen want dan stel je doelen voor jezelf.
4. Wie was/is je grote voorbeeld in het schrijven?
Als je echt old school bent ken je misschien Beatrix Potter nog, de schrijfster van de Peter Rabbit boeken. Ze vertelde gekke verhalen over konijnen die wortels stelen, een egel die de was doet en een gans en een vos. Ze is mijn inspiratie geweest voor mijn kleine ik maar nu ben ik 17,5 en ben nu al sinds 2014 fan van John Green. Zijn boeken raken mij omdat hij zo'n interessante en intense relaties en vriendschappen kan beschrijven. Zijn boeken stellen mij nooit teleur en dan weet je als schrijver dat je goed bezig bent. Net als John Green vind ik het belangrijk dat er diversiteit in je boeken moet maar toch humor. Dat maakt ons best hetzelfde.
5. Van welke boeken houd je het meeste op wattpad?
Ik lees eigenlijk nooit Nederlandse boeken op Wattpad omdat ik er gewoon van cringe. Ik lees eigenlijk voornamelijk Engels in de genres Romantiek, Humor en Tienerfictie, alleen in de Ik-vorm want dan weet je meer hoe die karakters zich voelen. Ik lees eigenlijk boeken die mensen aanraden of als de beschrijving mij interesseert. En ik hou wel ervan als ik de schrijfster moet bedreigen als ze iets doet (ga I sold myself to the devil, pitiful i know lezen dan begrijp je me wel)
6. Op je account zagen we verschillende linkjes met accounts vol tekeningen. Maak jij al die tekeningen zelf?
Die tekeningen zijn van mij ja, ik ben een digital en traditional artist en doe momenteel een MBO-opleiding Product, Ruimte, Media design. Ik teken langer dan ik mij kan herinneren want creativiteit zit in de familie, ik ben na mijn oudtante de tweede in mijn familie die ermee gaat studeren. Maar mijn tekeningen plaatste ik eerst op Wattpad maar ben toen overgegaan naar Instagram (@moon.art.2017) en daar heb ik na iets meer dan een jaar ook de 1K volgers behaald. Ik ben trots op verschillende dingen want je ziet het resultaat na jaren oefenen. Ik heb drie werken op mijn instagram staan waar ik retetrots op ben. Een Illuminate world tour poster (want ik ben diehard Shawn Mendes fan lmao), een there's nothing holdin' me back schetsen een lamp geïnspireerd door Mr Mendes himself. De ideeën komen vanzelf want dat is nou eenmaal hoe het werkt.
7. Je boeken staan regelmatig hoog in de ranking. Weet je nog de eerste keer dat één van jou boeken hoog in een ranking kwam te staan?
Mijn eerste (en laatste) boek dat ooit op nummer 1 stond op Wattpad was Sydney's Badboy, het geeft een heel trots gevoel maar omdat ik nu 12 boeken op Wattpad heb let ik niet meer op. Ik merkte dat toen ik er echt heel veel op ging letten en mijn boek omlaag ging ik dacht dat mensen het slecht vonden. Dus ik let er niet meer op want als ik erop zou blijven letten zou alle lol van schrijven eraf gaan en dat is zonde. Het ligt gewoon puur aan mensen die jouw boeken aantikken, trust me als je denkt dat het nooit zal lukken: het zal wel lukken maar je moet gewoon een beetje geduld hebben. Bij mij duurde het ook lang. Dus als ik zie een keer dat mijn boek hoog staat geef ik mezelf een mentaal schouderklopje en eet een zak chips als traktatie.
8. Natuurlijk zien we dat jou account een gezellige sfeer heeft. We zouden graag willen weten hoe je aan je mooie covers komt.
Een sfeer afgeven is belangrijk (althans dat zeggen mijn leraren op de opleiding) want je wil mensen aantrekken. elk boek van mij heeft een andere sfeer die ik zelf maak. Ik maak zelf mijn covers zodat ik controle heb over alles. Als je naar mijn profiel kijkt zie je dat ik die sferen heb. Voor de Sydney serie heb ik high fashion gedaan, de Joking serie een vintage tint met veel complementaire kleuren, let's be rebel heeft paarse en blauwe tinten, Rain een hele knusse en mijn pareltjes: de Mess serie heeft intense foto's met een hint van kleuren. Ik wil dat mijn covers matchen want dan zijn ze makkelijker te herkennen voor de lezers.
9. Weten er veel mensen in jouw omgeving dat je boeken schrijft?
Dat ik schrijf probeer ik stil te houden, ik ben van mezelf (let op dit is hilarisch) heel verlegen als het op uitingen van mijn hobby's gaat. Het is toch wel iets van jezelf exposen naar andere en daar raak je onzeker van. Mensen van de opleiding weten dat ik schrijf en wat vrienden maar familie hoeft het echt niet te weten haha.
10. Zal je graag een boek willen uitgeven?
Natuurlijk OOIT wil ik er eentje uitgeven maar dan wel eentje waar ik super trots op ben, sure ik hou van Sydney en Cara maar ik vind de verhalen niet perfect. Toen ik hun verhalen schreef was ik wat, 15/16, maar nu ik bijna 18 ben en mij al heel volwassen begin te voelen wil ik mensen kennis laten kennen aan de volwassen kant van Wattpad maar ook van mezelf. Daarom wil ik ooit als dat kan en als ik dat zelf ook wil ik Beautifull Mess en His Mess uitgeven. In die boeken heb ik het anders aangepakt door een veel intensere relatie tussen twee individuele te beschrijven om zo hun relatie te kunnen weergeven. Mensen moeten zich kunnen inleven in een verhaal om karakters beter te kunnen beschrijven en dat is iets heel essentieels in een verhaal.
11. Als laatste willen we heel graag weten wat jij als tip hebt voor onze lezers?
Voor alle nieuwe mupkes die dit lezen: wees niet bang, jouw tijd zal nog komen. Als dat nou binnen een week, maand of jaar gebeurd dat weet niemand. Het gebeurt gewoon. Lees boeken van verschillende mensen om te kijken wat hun doen en vind zo je eigen schrijfstijl. En als je vast zit mag je mij gerust een berichtje sturen hoor, ik ben net zoals jullie dus maak geen onderscheid omdat ik meer volgers heb.
Dit was het interview helaas alweer.
Sunnybooks2016 wij als redactie teampjeee Nefelibata willen jou ontzettend bedanken voor het leuke interview! We zijn al een stuk wijzer over je geworden. Al met al hopen we dat je ooit een boek gaat uitbrengen die onze boekenplanken nog voller kan maken. We wensen je heel veel schrijf plezier en ook wensen we je heel veel plezier met alle andere dingen die je naast het schrijven doet.
Voor alle mensen die haar nog niet kennen: De boeken zijn zeker aan te raden om te lezen.
JE LEEST
Nefelibata editie 1 (Kersteditie)
Ngẫu nhiênWelkom bij het nieuwste tijdschrift van Wattpad! Het tijdschrift staat vol met testjes, schrijftips, interviews, leuke weetjes, hotties en nog veel meer. Veel plezier met lezen!