#HoeOverleefIkToetsen

30 11 0
                                    

Toetsen toetsen toetsen, waar zit ctrl alt del?~Loesje

Iedereen kent dat moment wel. Je hebt er altijd last van, namelijk toetsen. Sommige mensen leren ervoor en andere mensen denken 'ach, ik haal toch wel een voldoende als ik even het boek door ga bladeren.'

Maar hoe overleef je eigenlijk de toetsen?
Meestal krijg je toetsen in een toetsweek, jammer genoeg. Duizenden toetsen achter elkaar maar door. Je moet leren, leren en leren. Uit eigen ervaring zeg ik een ding, stel het niet uit. Als je alles gaat uitstellen, moet je alles in een keer gaan doen en dan heb je er geen zin meer in. Hier een paar tips om (veilig) de toetsweek door te komen.

1. Maak een planning, hierdoor heb je een goed overzicht van wat je moet gaan leren en wanneer je voor dat vak een toets hebt.

2. Ga niet achter elkaar steeds door leren. Neem af en toe ook een pauze.

3. Zorg voor een goed slaapritme, hoe lastig het ook is om Netflix weg te klikken moet je het toch doen. Door een goed slaapritme gaan je hersenen de herinneringen/leerstof extra goed opslaan.

4. Ga niet alleen maar ongezond eten, maar ook gezond. Als je alleen maar suikers gaat eten voel je eerst een energieboost, maar daarna zak je in elkaar en ben je een hoopje sap. Suikers zijn erg verleidelijk, maar probeer voor de toets een stuk fruit te eten, bijvoorbeeld een appel of banaan.

5. Ga niet elke avond leren, een avondje afspreken met vriendinnen is ook niet verkeerd.

6. Pak je tas een dag van te voren in. Je weet dat je voor wiskunde een rekenmachine, geodriehoek, potlood en een gum nodig hebt. Doe dit gelijk in je tas en niet in de ochtend dan is de kans groot dat je het vergeet.

7. Mijn laatste tip is: geloof in jezelf, dan kom je al een stuk verder.


Dat moment voordat de toets begint...
Iedereen kent het moment wel dat je staat wachten voor het lokaal en er een zo stresskip is die van alles gaat vragen, omdat hij/zij het niet zeker weet. Probeer hier niet naar te luisteren. Je kan hierdoor door de war gaan raken terwijl je het zelf goed weet. 'Hoe zit dit? Hoe zit dat? Duurde de 80 jarige oorlog en 80 jaar.' Probeer hier niet op te reageren, ga voor de toets even naar de wc en zo ontwijk je die mensen die van alles gaan vragen. En de 80 jarige oorlog duurde geen 80 jaar voor de mensen die het niet wisten ;)

Dat moment dat je wacht op je toets...
Sommige mensen raken helemaal in de stress als ze hun toets krijgen en gaan gelijk beginnen met vraag nummer 1. Hier een paar tips als je je toets krijgt en je spontaan bent vergeten wat je moet doen.

1. Schrijf altijd je naam en je klas op.

2. Lees rustig alle vragen door.

3. Weet je een vraag niet zet het duidelijke teken voor de vraag en ga door naar de volgende vraag. Blijf niet piekeren, je kan hier veel tijd mee verspillen.

4. Ga in een goede houding zitten, je hoeft niet helemaal onderuitgezakt een toetst te maken. Hiervoor zijn die vervelde schoolstoelen niet gemaakt.

Hopelijk kunnen jullie wat met deze tips, als ik ze ietsje eerder had geweten dan was ik stress bestendig me examens ingegaan.
Wees niet zoals mij en ga op tijd beginnen en ga leren! Ik leerde niet voor mijn toetsen en examens(ik ben gewoon een slecht voorbeeld), maar heb ze wel gehaald J

Anyway, op dit moment stuurdeer ik voor docente en ik kan je een ding vertellen, plannen is belangrijk.

Succes in de toekomst en je krijg altijd te maken met toetsen die je blijven achtervolgen...
Het is gewoon karma?


Nefelibata editie 1 (Kersteditie)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu