Hey! Jij daar achter je telefoon of PC! Jij hebt op dit hoofdstuk geklikt omdat je wil weten hoe je meer volgers en reads kan krijgen.
En dat ga ik ook precies doen.
Geschreven door JorindeVerburg
Account
Laten we beginnen met je account. Ik deel het op in stapjes en geef daar dan uitleg bij. Een gedeelte zal ook bestaan uit eigen ervaring, wat ik denk dat andere mensen ook irritant vinden.
1. Als je eenmaal een account hebt aangemaakt krijg je automatisch een 'standaard' profielfoto en achtergrond.
Zelf vind ik het een beetje onpersoonlijk uitzien als je het zo laat. Zoek daarom een leuke achtergrond en profiel die bij je past! Ik heb zelf bijvoorbeeld bloemen, want dat vind ik heel mooi. Ik zou natuurlijk ook een pony op de achtergrond kunnen doen, aangezien dat mijn lievelingsdieren zijn.
Zo kan iedereen je herkennen als je een comment plaatst, want volgens mij is geen enkele profielfoto identiek, behalve degene die je krijgt aan het begin.
Nog een tip, verander hem regelmatig als je geen boeken schrijft, anders wordt het zo saai! Zo kunnen mensen zien dat je actief bent op Wattpad. Maar als je dat niet wilt kun je het natuurlijk ook zo laten.
2. De flaptekst
Nu je de profielfoto en achtergrond hebt veranderd, is het tijd om te beginnen met de flaptekst. Deze staat altijd onder je profiel, daar staat: Voeg een beschrijving toe...
Begin te typen en stel je voor! Maar niet op deze manier:
Hoi, ik ben Sara en ik ben 16 jaar. Ik houd van lezen en schrijven.
Dat absoluut niet.
Persoonlijk vind ik dat als eerste ontzettend saai en je laat niet zien wie je zelf bent.
Laat de mensen proeven van je humor! Stel je voor zoals je echt bent! Maak je profiel leuk en uniek!
Ikzelf volg mensen omdat ze onder andere een leuke flaptekst hebben, haha.
3. Follow for follow
Ik volg een paar mensen die follow for follow hebben, maar zelf ben ik er niet voor. Het was puur om eindelijk de 100 volgers te halen.
Zo mag je misschien veel volgers krijgen, maar zij doen het (meestal) alleen voor die volg terug van jou.
Laat je speciaal voelen als je wordt gevolgd! Om je leuke boeken of je spontane flaptekst!
4. Activiteit
Nu je al deze stappen hebt doorlopen, ziet je account er helemaal top uit.
Maar het is wel de bedoeling dat je op Wattpad actief blijft en niet één keer in de maand op Wattpad gaan kijken. Dat werkt natuurlijk niet.
Mijn tip is: zorg dat je zo vaak mogelijk online bent, juist om je volgers of andere mensen te laten zien dat je actief bent een geen 'dood' account hebt.
Bij 'Activiteit' kan jij en kunnen andere mensen zien wat je zoal doet. Bijvoorbeeld als je een comment plaatst of een vote geeft. Privéberichten kunnen ze niet zien. Het is per slot van rekening privé.
Als je blijft lezen, voten en commenten zien mensen dat je actief bent.
Als je specifiek bekender wil worden, kun je een boek van schrijven of met schrijfwedstrijden meedoen. Er zullen ongetwijfeld mensen op je account gaan kijken en misschien lezen ze wel je boek of volgen ze je wel!
5. Conversaties
Er staat ook een knopje met 'Conversaties'. Hier kun jij updates plaatsen en kunnen ander mensen berichten posten om je bijvoorbeeld te bedanken voor de eindeloze reeks stemmen die je hebt achtergelaten. Altijd leuk, gratis reclame.
Verwijder deze ook niet, tenzij er vervelende berichten worden gepost.
Iedereen inclusief jij kan die conversaties lezen, dus dat is leuk!
Gratis reclame voor je account is nooit verkeerd, toch?
Boeken
Nu wij met een oude opoe vaart door je account zijn gesjeesd, is het toch echt tijd voor je boeken.
Dit geldt ook voor mensen die al boeken hebben.
1. Cover
Op sommige covershops staat: Don't judge a book by its cover. Dit betekent letterlijk:
Beoordeel een boek niet door alleen naar de cover te kijken.
En toch gebeurt dit ongemerkt.
Dat merk ik zelf ook heel erg. Als ik een boek tegenkom met een prutcover, scroll ik sneller door en ik denk ook dat dat bij meerdere mensen gebeurt.
Zorg dus voor een mooie cover!
Dan vraag je je waarschijnlijk af: maar Jorinde, ik kan geen covers maken, wat moet ik dan?Mijn antwoord is heel simpel: Zoek een covershop.
Maar er zijn er zo véél!
Weet ik, daarom zal ik een paar mensen taggen die beeldschone covers maken, onder andere van mijn boeken en een paar niet van mijn boeken:
Innocent Murder, De Schrijfstrijd: Ouatpad
Wereldnieuws 1, de schatten van de Maya's, Horses&Badboys: F_T_T_E
Hey dat is toevallig, die zit ook in het team!
Random: XxxVanMij
Zoek op hun accounts, vraag covers en wees blij!
Nu heb je een prachtige cover.
Dat trekt echt lezers aan! Ik kan er echt niet tegen als een boek bijvoorbeeld 523K heeft en een foto als cover. Dat vind ik gewoon ronduit slecht en daarom heb ik je deze mensen aanbevolen!2. Flaptekst van boek
Ik kan er echt niet tegen als in de eerste regel van de flaptekst een spelfout staat.
Zorg voor een spannende flaptekst, vraag experts en stuur er desnoods een GrammarNazi op af, zoals DrawingLady.
Verraad niet te veel van je boek, zorg dat het niet al te voorspelbaar is en zorg dat de lezers met vragen blijven zitten die in het boek worden beantwoord.
Op dit puntje wordt in een andere column dieper ingegaan.
3. Boekclub
Als het helemaal niet lukt, word dan lid van een boekclub. Hierin kun je commentaar vragen op je boek en dat zo verbeteren, want echt, oefenen baart kunst!
Of laat je boek recenseren. Zo kun je een eerlijke mening krijgen en je boek verbeteren.
Ik merk dat ik hier te diep op inga, ik zal maar ophouden.
We hopen dat jullie iets aan deze tips hebben en zo jullie account en boeken kunnen opfleuren!
De mazzel, Jorinde.
JE LEEST
Nefelibata editie 1 (Kersteditie)
De TodoWelkom bij het nieuwste tijdschrift van Wattpad! Het tijdschrift staat vol met testjes, schrijftips, interviews, leuke weetjes, hotties en nog veel meer. Veel plezier met lezen!