Schrijf+covertips

30 7 2
                                    

Iedereen kent het gevoel wel, dat moment dat je schrijfstijl bezig is met veranderen. Je moet al je boeken aanpassen, omdat je alles in een schrijfstijl wilt, maar tegelijkertijd weet jij dat alles aanpassen SUPER veel werk is. Dus mijn 1e tip is: Wees jezelf en neem 1 schrijfstijl; ja in de loop van de jaren komt er wel verandering in, maar gebruik niet in een boek verschillende soorten schrijfstijlen! Dit leest namelijk niet fijn en het is best wel verwarrend.

Dus hierbij een paar (handige) tips om wattpad te overleven:

1. Gebruik hoofdletters aan het begin van de zin!

2. Bedenkt van te voren je hoofdlijn voor het verhaal, onthoud dit goed of schrijf het bijvoorbeeld op in een notitieboekje.

3. Gooi niet teveel spanning in een hoofdstuk ga het langzaam opbouwen over bijvoorbeeld 6 hoofdstukken. Hierdoor blijven mensen lezen.

4. Ga je hoofdpersonen goed uitwerken en zorg ervoor dat je in hem/haar gaat inleven.

5. Maak geen lange zinnen.

6. Gebruik aanhalingstekens aan het begin van de zin. Bijvoorbeeld "Pietje loopt over het gras." en dus NIET Pietje loopt over het gras.

7. Lees je hoofdstuk altijd na voor dat je het online gooit, soms kom je er misschien achter dat een zin niet lekker loopt. Dan kun je dit nog op tijd veranderen.

8. Gooi er een paar verrassingen in ;) altijd leuk!

Dat waren de schrijfttips voor deze editie alweer :)

We gaan door met de covertips! Mensen beoordelen vaak een boek aan de omslag en de titel. Een goede omslag van het boek zorgt ervoor dat mensen hem gaan aanklikken. Kan je geen cover maken, vraag dan iemand die een covershop heeft en anders wil ik er ook wel een maken (sleepingm00n).

Maar hoe maak je nou een goede cover? En wat zijn handige trucs?

Laten we bij het begin beginnen. Plaatjes uitzoeken voor op je cover #drama
Hoe zoek je nou goed plaatjes voor op je cover?

1. Gebruik handige apps, zoals we heart it, pinterest, google afbeeldingen etc.

2. Als je een bepaalde beroemdheid wilt zet dan het woordje png erachter. Hierdoor krijg je afbeeldingen ZONDER achtergrond en dus alleen de persoon zelf en hoef je niet meer te eventuele achtergrond weg te halen.

3. Maak de cover niet te druk, dit kan er voor zorgen dat het een verkeerd beeld geeft van een boek en dat je cover een beetje rommelig overkomt.

4. Maak de cover niet te donker (tenzij het een verhaal gaat over duizenden zombies die mensen op eten blablabla). Een cover mag ook vrolijk zijn met allemaal leuke kleurtjes etc. maar dan niet teveel kleurtjes.

En voor meer tips zie de 2e editie!



Nefelibata editie 1 (Kersteditie)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu