18

14 1 0
                                    

Solpote: 

Solpote kravler seg ut av lærlinghulen. Hun skalv av all kulden som hadde kommet samme natt. Det ligger et tynt lag med snø i hele leiren. De fleste byttedyrene hadde sikkert gjemt seg nede i hulene sine, men Solpote går ut like vell. Ved inngangen står Lynstripe som var mer opptatt med å sove isteden for å speide etter farer. Solpote lister seg forbi henne og videre ut i skogen. 

Skogen så helt annerledes ut nå. Barnålene på trærne var hvite og det kunne dale ned hvite snøskyer. Solpote kjente seg neste ikke igjen i alt det vite. Hun hadde avtalt med Kråkepote at de skulle møtes ved grensen for å trene litt ekstra. Hun håpet bare at han kom til å holde avtalen. 

Solpote løper til grensen. Der står Kråkepote og venter på henne. 

"På tide at du kom, potene mine fryser snart fast i bakken."  

"Ikke så rart så spinkle du er!" Solpote stirret på Kråkepote. Hva hadde skjedd med han. Senest i går hadde han vært tykk og fin i pelsen. Nå hang den bare inntil de magre beina hans. 

"Har du ikke spist?" Solpote hadde lyst til å hjelpe vennen hennes så fort som mulig. 

"Nei, men det går bra." Kråkepote vifter litt med halen og ser ned i bakken. 

"Du kan få litt bytte fra oss, vi har litt til overs." sa Solpote hjelpene. 

Kråkepote rakk ikke å svare før Solpote hoppet inn mellom buskene for å hente et ekorn til han. Det ingen av de viste var at Løvepote satt gjemt i et tornekratt litt lenger unna. 

EclipseWhere stories live. Discover now