Farid bermain dengan telefonnya di mall AEON. Itulah kekasih Eina. Mukanya bujur sireh, keningnya lebat dan dagunya tajam. Hensem? Heh, boleh tahan.
Eina dan aku berdiri tercegat di pintu automatik sedang melihat Farid. Eina nampak teruja terus berlari anak anak ke Farid.
Tangannya mendepa bagaikan hendak peluk Farid.
"Biy!!!" Jerit Eina.
Aku berasa malu depan orang ramai. Semua orang pakat tengok drama sweet mereka ni. Malasnya nak ngaku kawan depan orang ramai. Aku berjalan ke kedai baju, acah acah buat tak kenal. Pftt.
Dekat saja Eina ke arah Farid, dia menurunkan tangannya. Tak jadi nak peluk.
"Lambat pula hari ni. Biasanya sayang sampai dulu. Date kali ni biy pula yang sampai." Ujar Farid. Telefonnya dimasukkan ke dalam poket kembali.
Aku datang kepada mereka.
" Sorry biy. Lewat 2 minit je kan. Huhu.. Yang penting sayang tak pernah cancel date dengan biy."
"Ala. It okay, sayang. I' ll wait you forever. Tak kisah lah biy jadi tunggul demi you. Janji sayang datang juga. "
"Woi woi brader and sister, nak sweet pun tak payah kat tempat awam. Geli. " Aku mencelah.
Tak larat nak dengar kisah cinta mereka. Sweetnya tangkap leleh sangat. Diabetes aku kalau tengok hari hari.
Farid ketawa. Sekali bahu aku yang lenguh itu ditampar manja oleh Eina.
Aduiii.. Sakit. Kat bahu juga dia nak tampar.
"Isy, kau ni ayat kemain perli! " Eina marah aku.
"Aku cakap terus terang je. "
Aku mengusap bahuku. Aku mengetap gigi menahan sakit. Bapaklah, tampar manja kat bahu aku pun terasa kena pukul dengan kayu besbol.
" Biarkan dia sayang. Nanti kau bercinta baru kau faham apa erti cinta. " Farid menasihati aku dengan lembut lepas bercakap dengan Eina.
"Hekk.. Bercinta pun aku dah serik. Tak mau aku. " Balas aku berseloroh.
Tiba tiba aku nampak orang melambai ke arah kami. Seorang lelaki memegang beg shopping berjalan meluru ke arah kami sambil tangan kanannya melambai.
Farid memandangnya lalu toleh melihat aku.
"Ha.. itu cousin aku. Nama dia Furqan Abdullah. Sebaya dengan aku. " Farid memperkenalkan Furqan pada aku.
Umur Farid 26 tahun. Tua setahun daripada aku dan Eina.
Aku melihat Furqan itu kembali. Akhirnya Furqan sampai di tepi Farid. Kelihatan dia termengah mengah.
Aku perhatikan wajahnya. Hidungnya mancung, bibirnya nipis. Putih orangnya. Rambut sikat tepi. Tapi... Ini lelaki yang aku gelakkan di kedai Haji Bakhil tempoh hari tu.
Furqan melihat aku.
"Hai Furqan. Kenalkan kawan saya , Nurul Iman. " Kata Eina , tangannya memegang bahuku.
Melihat Furqan, sudah tentunya perasaan malu menebal dalam diriku. Dahlah aku gelakkan dia, lepas tu dia pula tolong bayarkan santan. Tak ucap terima kasih pulak aku ni. Adui, malunya.. Aku terus memandang ke tempat lain sebaik saja mata Furqan menangkap mata aku.
" Oh.. Nurul Iman rupanya. " Furqan mengangguk tahu namaku.
Farid menepuk bahu Furqan. " Nurul ni single tau. Boleh try. Hahaha"
Aku menjuih bibir, mataku mengerling ke arah Farid.
" Benda kau, Farid. Isy! Aku tak minatlah nak BERCINTA ni."
YOU ARE READING
Heroku, LELAKI MISTERI
Mystery / Thriller[Updated Setiap kali 3 hari.] Nurul Iman namaku. Lagak sifatku kasar tapi aku masih seorang perempuan berumur 25 tahun yang tahu beradab. Teringat kisah lampau, ex boyfriend aku yang tergila gilakan aku sehingga dia diterima dalam hidupku. Namun t...