Psiko

94 7 1
                                    

Pada esok hari sebelah pagi yang redup, emak masih menarik aku ke dapur untuk belajar masak. Kali ni aku masak masakan orang kampung.

Sayur ikan kailan aku cuba pelajari dan segala bahan asas aku tumis. Penat juga nak masak. Tapi senang.

Demi diriku bila dah besar nanti, ku gagahi jua kerna aku tahu anak dara kena berdikari. Hahaha!

" Alamak, tak ada cabai hijau lah! Mak nak ajar kau masak lomak cili api pula. Tak ada cabai tak lengkap lah. Tak pedas " emak merungut.

Ha, mak aku ni nak suruh aku beli cabai lah tu.

"Nurul, tolong belikan mak cabai kat kedai. " Ujar emak, tangannya mengeluarkan duit kertas dari bajunya.

Tiga keping not rm1 dihulurkan pada aku. Dah agak. Aku menepuk dahi. Adui, kena pergi kedai Haji Bakhil ke? Pakcik tu seramlah!

"Pergi kat kedai kawan mak tu, Timah. " kata emak aku macam dapat meneka aku tak nak pergi kedai Haji Bakhil tu.

Aku mencebik juga. "Tapi.. jauh lah."

"Jauh cikit je pon.. "

"Ala.. Malas."

"Malas malas macam ni sampai bila nak pandai masak?" Sindir emak.

"Ala... masak benda lain lah. "

"Tak boleh. Emak dah siap segala bahan. Tolonglah emak ni. "

Nak tak nak aku terpaksa pergi. Aku mengambil duit itu dan akur suruhan mak aku. Aku keluar rumah bermalas malasan.

Di kampung, aku tak ada motorsikal dengan kereta. Bukan orang kampung yang tak ada. Tapi emak aku orangnya tak sukakan asap. Jadi emak pergi kedai dengan naiki basikal. Tiada pilihan aku pun pergi naik basikal.

Ya, aku balik ke kampung dengan naiki bas. Aku tak ada kereta lagi. Tak kaya lagi. Baru ada rumah sebiji tahun ni.

Sepanjang aku menghirup udara segar sambil mengayuh basikal mengelilingi sawah padi,aku termenung tentang malam semalam.

Aku kena tindih lagi sebenarnya dan terjaga pada pukul 3.00 pagi. Malam tadi aku bermimpi. Aku tersepit di antara ruang sempit. Lebih sempit daripada ruang bawah katil. Ditolak, ditanduk. Tiada kesan. Aku terbangun tidur dalam keadaan rimas dan berpeluh-peluh. Aku lihat pada jam dinding. 3 pagi. Hening suasana malam itu, sehinggakan pergerakan jarum saat jam kedengaran dengan jelas. Sleep paralysis kot. Cuma suara angin tu tak ada. Aku diamkan aje hal ni daripada emak aku.

Dah 15 minit aku mengayuh, kedai cik Timah pun dah nampak. Basikal emakku diparkirkan di tepi dinding.

Segera aku melangkah masuk ke kedai cik Timah. Kedai dia ni bagus, tak mahal dan lagipun orangnya ramah sangat. Cuma itulah, kedainya jauh sangat. Sebab itulah kedai Pakcik Haji Bakhil jadi pilihan juga.

"Cik, nak cabai hijau rm3.00" Aku meminta pesanku pada Cik Timah yang tidak sibuk mengemas barang barang kedai. Cik Timah terus mengulumkan senyuman manis yang menghasilkan garis kedut dipipinya. Dan dia pun pergi mencari cabai hijau di dalam kedai.

Aku disitu hanya berdiri menunggu cik Timah mengambil cabai hijau sambil tanganku memegang cabai hijau. Aku melihat tepi bakul ikan itu. Ada ibu kucing bagi anak anaknya menyusu. Comel. Dan sehinggalah aku perasan yang ada dua kaki manusia berselipar Levi's berdiri disebelah kucing itu.

Aku melihat ke atas. Furqan. Sibuk membeli barang dapur sayur sayuran sampai tak nampak aku. Di tangan Furqan terletak kemas satu bakul yang mempunyai buah tomato dan kotak kecil adabi yang banyak.

Pergh, mamat ni beli barang dapur doh!

Kaki aku melangkah ke arahnya. Hatiku berkutik nak tegur. Muka Furqan sangat serius meneliti sayur sayur di atas meja batu itu.

Heroku, LELAKI MISTERIWhere stories live. Discover now