1. Bölüm -Yazmaya Başlamadan Önce-

11.8K 718 179
                                    

Kuşkusuz ki, kitap yazmak çok basit gibi görünse de oldukça zordur. Bu nedenle yazmaya başlamadan önce bir kez daha düşünün derim. Ancak siz her şeyi göze alıp yazmaya karar verdiyseniz bile, öncelikli olarak mutlaka kurguyu belirlemelisiniz. Kurgu, yazacağınız öykünün gövdesini oluşturur bu nedenle de oldukça önemlidir. Kurguyu kısaca tanımlamak gerekirse kitabınızı diğerlerinden farklı kılarak okuyucuların ilgisini çekecek ve kitabınızın yönünü belirleyecek unsurdur diyebiliriz. Yani kurgu kitabınızdaki olayların bütününü oluşturur. Fakat kurguyu oluştururken dikkat etmeniz gereken birkaç önemli nokta var:


1) Kurgunun Özgünlüğü: Yaratacağınız kurgu, çok tutulan bir kitabın taklidi olmaksızın size özgü ve tamamen size ait fikirlerle dolu olmalıdır. Yer yer klişelerle bezeli bir kitap yazmak yerine, daha önce kimsenin aklına gelmemiş konuları ele almalısınız. Örneğin; birçok yazarın yaptığı hataya düşüp siz de liseli ezik bir kızın popüler oluşunu, kendini beğenmiş  bir kötü çocukla masum kızın aşkını, birbirleri zerre kadar tanımasalarda evlenmek zorunda kalan ve sonrasında birbirlerine delicesine aşık olan çiftleri ya da kuzenine aşık olmakla sınanan kızın  hayatını anlatan bir kitap yazarsanız, asla orjinal olmayacağını bilmelisiniz.


2) İnandırıcı Olması: Eğer paranormal  veya fantastik tarzda bir kitap yazmayacaksanız inandırıcılık kitabınız için oldukça önemli bir husustur. Kurgunun sıkıcı olmasını önlemeye çalışırken inandırıcılığını da kaybeden kitaplar oldukça fazladır. Örneğin; kitabın ilgi çekiciliğini kaybetmemesi için,  anakarakterin başına her bölüm hayatını değiştirecek dozda bir olay gelmesi en sık yapılan hatalardan.


3) İlgi Çekici Olması: İşte bu madde, belki de en dikkat edilmesi gereken maddedir. Kitabınızın inandırıcılığını yitirmeden okuyucunun ilgisini çekmesine çok özen göstermelisiniz. Ayrıca, bu madde, kurgunun özgünlüğüyle de bağlantılıdır. Eğer, kurgunuz tamamen size özgü fikirlerle yazıldıysa diğer kitaplardan farklı demektir ve kurgunun ilgi çekici olması için de zaten farklı olması gerekir. Dolayısıyla, ilk maddeyi doğru uygularsanız bu maddenin de büyük kısmını tamamlamış olacaksınız. Geriye yalnızca okuyucuyu şaşırtacak ilginç ve beklenmedik olaylar eklemek kalır.


4) Ne Kadar Zaman Süregeleceği: Adından pek de anlaşılamayacağı -belki de anlaşılabileceği- üzre kurgunun ne kadar zaman devam edebileceği ve okuyucu ne kadar süre etkisi altında bırakabileceği ile ilgili maddedir. Diğer maddelerde de olduğu gibi, bu madde de diğerleri ile bağlantılıdır; kurgunuz ne kadar orjinal olursa o kadar ilgi çekici olacaktır ve ilgi çekici olduğu kadar da inandırıcı olması gerekecektir. Eğer bu dengeyi sağlayabilirseniz oldukça güçlü bir kurguya sahip olacağınız konusunda şüpheniz olmasın. Böyle güçlü bir kurguya sahipseniz -yani tüm maddelere uyan bir kurgunuz varsa- kitabınızı uzun zaman sorunsuz şekilde devam ettirebilirsiniz. Eğer okuyucuyu daima elinizde tutmak istiyorsanız, arada bir okuyucu şaşırtacak olaylar üretebilirsiniz ve bu sayede kurgunuzun sizi finale kadar götürmesini sağlayabilirsiniz. 




Oluşturacağınız kurguyu bu maddeler doğrultusunda hazırlarsanız kitabınızın ilk bölümünden son bölümüne kadar hiçbir sıkıntı çekmezsiniz. Fakat bu konu ile ilgili olarak çok önemli bir ayrıntıyı tekrar  hatırlatmak istiyorum; tüm maddeler birbiriyle bağlantılıdır, bu yüzden eğer birinde bile sorun olursa dolayısıyla diğerlerinde sorunlar olacaktır.



Peki, artık kurguyu oluştururken nelere dikkat etmenizi ve neler yapmanız gerektiğini biliyorsunuz. Ama yine de özgün olmaya çalışırken aklınıza bir fikir gelmiyor mu? O zaman, sevdiğiniz bir kitabı (Wattpad kitabı da olabilir, günlük hayatta okuduğumuz kitaplar da olabilir.) tarafsız bir şekilde  inceleyin. Bu kitabı neden sevdiğinizi ve kitaba neler eklenirse daha çok sevip sevmeyeceğinizi düşünün. Daha etkili olması açısından  sevdiğiniz bir film de olabilir. Kendimden örnek verirsem; en sevdiğim film, kitabı da olan "Uyumsuz". Bence bu filmi  sevmemin nedeni oldukça farklı bir ortamda geçmesi ve sıradışı olaylar yer alması. Eğer bu filmin yazarı da Alacakaranlık gibi bir vampir öyküsü yazmış olsaydı bu kadar başarılı olmazdı. Siz de bunun gibi sonuçlar çıkararak filmi ya da kitabı inceleyin.


Bunu yapmanızdaki amaç kitabı ya da filmi neden sevdiğinizi bulup bu doğrultuda kurgunuzu oluşturmaktır. Yine kendimden verdiğim örnekten gidersek ben içerisinde sıradışı olaylar geçen bir filmi seviyorum, yani bu tarz bir kurgu oluşturursam benim için eğlenceli olabilir. Siz de bu şekilde kurgunuzu oluşturabilirsiniz. Ancak bu sizin için faydalı olmadıysa bir yöntem daha vardır:  Tüm kitapları bir kenara atıp aklınızdaki film sahnelerini silmek!  Belki de özgün olabilmek için en etkili yol budur. Öyle ki ünlü yazar Montaigne de kitaplarını bu yol doğrultusunda yazıyormuş. Bence de oldukça zor ancak etkili olan bu yöntemi deneyebilirsiniz. Tüm bildiklerinizi  unutup ilham perisini beklemeye başlayabilirsiniz. Eğer bu bahsettiğim yöntem de işe yaramadıysa kendinize özgü bir yöntem bulmalısınız; müzik dinlemek, duş almak, uyumak vb...


Kurguyu oluştururken tüm bunların dışında, değinmemiz gereken son bir nokta daha var; güçlü bir kurgu oluşturayım derken kendinizi sıkmayın, eğer yazmaktan keyif almayacağınız bir kurgu oluşturursanız kitabınızın öyle bir kısmında tıkanırsınız ki yeni olay üretemez ve kitabı yarıda kesmek zorunda kalırsınız.



Evet, artık kurguyu oluşturdunuz diyelim. Peki kitabınızı yazmaya hazır mısınız? Tabii ki hayır! Yazmaya başlamadan önce yapmanız gereken son bir şey daha var: Anakarakterlerin temel özelliklerini belirlemek. Bunu, kurguyu oluştururken elbette kafanızda belirlemişsinizdir. Ama yine de bu özellikleri kağıda dökmenizde fayda var. Kalemi kağıdı elinize alın ve karakterlerinizin gözünden hayatlarını yazın, daha sonra karakter özelliklerini, ne sevip sevmediklerini vb.  şeyleri kağıda dökün. İsterseniz karakter özelliklerini belirten bir şema da hazırlayabilirsiniz. Bunu uygulamanızda ki amaç ise kitabınızın ilerleyen bölümlerinde oluşacak karakter özellikleri karmaşasını önlemektir. Örneğin; başkahramanınız en belirgin özelliklerinden biri maço olması ve siz de kitabınızına bu özelliği belirten bir isim verdiniz. Ancak elinizde olmadan başkahramanınızın bu özelliği değişiyor, işte o zaman buna karakter özelliği karmaşası denir. Fakat kıskançlık, utangaçlık gibi karakter özellikleri bazen değişebilir. Sonuçta hepimiz insanız ve bu tür değişimler hayatımızın bazı dönemlerinde olasıdır. Fakat bu özellik kitaba ismini verecek güçte ya da kitabın gidişatını etkileyecek tarzda bir özellikse bu değişim büyük sorunlara yol  açabilir. Ama kitabınızı yazmaya başlamadan önce karakterlerin değişebilecek ve değişemeyecek özelliklerini belirlerseniz ilerde karşınıza olası bir sorun çıkmaz.


Eğer bu bölümde geçen özelliklere sahip bir kurgu oluşturduysanız ve karakterlerinizin özelliklerini tam olarak belirlediyseniz artık kitabınızı yazmaya başlayabilirsiniz! Ayrıca, sizlere bu bölümde aktardıklarımı yazmaya başlama hazırlığı süresinde kurgunuza doğru yansıtabildiyseniz iyi bir kurguya sahip olacağınızı ve kitabınızı yazarken iyi bir başlangıç yapacağınızı garanti ediyorum! 


Son olarak bu kitabı birilerinin faydalanması için yazdığımı unutmayın, eğer kitapta bir sorun fark ederseniz lütfen belirtin. Umarım bu bölümde sizlere yardımcı olabilmişimdir. Okuyan herkese şimdiden çok teşekkür ederim :)

♢Wattpad Yazarı OlmakHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin