bab 6

62 9 0
                                    

2 years ago.

"miss bagi rm2 tu karipap. Sama tu kuih lidah rm1" sekali sy kurik beg cari dompet, tiada dompet sy. Sy bakaras sekejap mau ingat di mana sy simpan tu dompet. Omg! Sana masih d atas meja belajar. Silaka.

"miss cancel-lah.." tdak sempat bah sy minta cancel tu makanan sdah sampai sana kaunter. Takkan lari saja trus. Huhu. Sy berdiri sana depan kaunter. Sy cakap sama tu abang cashier "bang, sy tdak jadi beli lah. Sy lupa pula dompet sy. Sorry" sy bilang trus jalan. Tahan malu saja la ada orang lain di belakang sy.

Sampai lah sy tunggu bus mau naik hostel "nah" debilang satu suara. Sy pusing tgok siapa, sy tdak kenal. Sy pusing lah balik tgok depan.

"miss, nah makanan kau" debilang lagi. Tapi sy tdak tgok belakang. Sbb sy tdak tbeli pun tu makanan tadi.

"karipap sama kuih lidah. Nah. Kesian kau. Sy belanja bah. Ambil lah" dia p depan sy. Cis. Sy kelaparan betul ni.

Masih blur pikiran sy, sama makanan yg di depan sy, sy ambil ja and say thanks.

"final year kah?" dia tanya.

Mau mengurat lah ni. Macam sy tdak tau kalau lelaki begini. Pura2 belanja konon. Nnt minta nombor lah ni kan. "ya"

"sy pjj sni. Tpi mau habis sdah ni tahun. Kau siapa nama?" dia tanya

"ada sy tanya?"

"aik. Hahahah. Sdah kena belanja begitu pula. Nama saja pun "

"aik. Pandai mengungkit pula. Nah lah. Nah. Sdah sy makan sparuh tu karipap. Kalai kau mau sy kasi muntah balik ni tdak dpat ni. Sebab sy lapar. Ambil balik" sambil sy kasi tu plastik makanan p tangan dia.

"yoi. Sdah sy belanja.buruk siku sy nnti. Makan lah. Tdak apa lah, nama sy c hensem. Bah babye ah" - hensem.

Kurang asam trus dia jalan ah. Eh lupa pula sy on handphone sy. Sy kasi on tunggu kalau2 ada chat, em tiada juga. Packing mau balik juga ni petang. Sy kasi turun sedia sy punya brang, beg and kotak. Smua ada nama sy tulis sekali dengan nombor handphone.

Jam 5 gtu sy turun sdah balik tiada sdah satu kotak sy. Silaka semua sy punya buku2 sana. Masih sy mau guna mau simpan. Kurang ajar terang2 sy punya nama sana.
Nasib bukan barang baju. Huh! Tapi buku rujukan penting juga bah. Satu buku nau 100+ lebih juga. Yang penting sy final, last sdah exam. Tggal konvo lagi sy bilang.

Sampai rumah sy sana kampung sy ada kena call. Tpi sy tdak terangkat. Unknown number 4x dia call sy. Siapa ni.. Harap2 tu penakau ambil barang sy. Buku sja dia terambil.

Time sy mau tdur sdah tu sy kena call. Tpi laju ni tangan mau angkat. "hello? Kau kah ambil barang sy?" hahaha. Itu sja kan sy panas2 hati dari tadi petang.

"hello. Ya. Sorry. Sy terambil kotak kau. Nma kau sama adik sy sma sja. Sy ternampak tu Valencia sja trus sy angkat. Kau di mana? Kira mau kasi balik" debilang tu lelaki.

"kau makan lah tu. Sy jauh sdah sni di kampung sy. "

" sorry ah mandak. Sy tdak sngaja ni. Kalau sy mau curi pun sy tdak juga mau call kau ni" ya kan. Ada betul dia juga.

"tdak apa lah. Kau kasi sja adik kau. Kalau tdak pun suruh dia derma sja sma student lain masa buka sem nanti" sy bilang. Malas sy mau kasi panjang.

Tpi dia berkeras jga mau jumpa sy kasi balik tu barang. Last2 sy okay. Bla dia bilang adik dia pun ikut kasi balik barang lah.Tpi itu pun ngam2 juga kampung dia dekat2 sy juga. Satu daerah juga.

So bah di sini lah bah sy kebuduhan. Sy ada kasi tau mama sy sy p ambil tu brang di pekan. Sy jalan sndri tu sbab mama sama bapa mau kerja sna kebun. Mungkin sy men berani atau pun minta puji, sy terima dia punya pelawaan hantar sy balik. Tpi sy sedar sana simpang tiga dia ikut arah lain. Kampung betul bah sni masih. "kau mau p mana ni? Silap ni. Salah jalan ni. Kampung sy yg seblah snaa. Lawan arah sdah ni" sy blang.

HIS TO BE LOVEDWhere stories live. Discover now