Bab 8 | Tidak Keseorangan

84 5 0
                                    


"Woah.....", Terkesima, masing-masing melopong melihat keindahan yang belum pernah mereka lihat secara dekat dan nyata.

Kelihatan di langit, terdapat beribu, mungkin berjuta, gugusan bintang yang sangat memukau pandangan mereka semua.

Brian : we are right to set our campfire here. There are no trees grow here, that's why we get a direct view of the sky.

Shahran : this kind of sky view is bae you know! I've never had a chance to see a wonderfull scene like this!

Maizatul : korang, lawanya...

Khairil : Banyaknya gugusan bintang. Terang-terang pulak tu!

Ezlan : kalau kat bandar, memang tak dapat lah merasa tengok pemandangan seindah ni.

Izzah : First time weyh aku tengok gugusan bintang yang banyak macam ni!

Ainin : ibarat selembar kain hitam ditaburkan dengan debu putih yang byk. Aih cantik sangat!

Izzah : Spoil lah, aku tertinggal fon aku kat dalam pesawat. Kalau tak aku dah tangkap beratus pic langit tu!

Shahran : It's okay. Atleast kita dapat jugak merasa tengok bintang pada langit malam macam ni.

Raimi : Hati aku rasa tenang, tapi apa jaluran putih yang bersinar dan besar tu?

Ezlan : benda yang kau tengok sekarang ni, nama dia galaksi bima sakti atau in English, Milky Way Galaxy. Ada berjuta malah mungkin berbilion bintang terkandung dalam galaksi ni dan sistem solar kita terletak dalam galaksi ni lah.

Shahran : so, kita sekarang ni....

Ainin : tengah tengok...

Maizatul : galaksi...

Izzah : tempat tinggal kita...

Khairil : woah...

Jauh disudut hati mereka dirasakan betapa kerdilnya mereka. Keindahan ciptaan tuhan amat hebat dan amat indah untuk ditatap buat mereka.

Brian : It's pretty hard to look at our own galaxy. So, this kind of night scene is super rare. Not many of us have that opportunity to see this so you all must be grateful.

Ezlan : you're right Brian. Even we are now in the middle of nowhere, but I think that is okay. We got the rare opportunity to see this breathtaking scene. It's phenomenal.

Shahran : I might cry. This is a great masterpiece!

Brian : go ahead Shahran. We won't judge hahaha.

Izzah : Hahaha nangis jelah Shahran. Aku faham. Lawa gila kot! Kalau boleh kawin dengan bintang, aku sanggup jadi perigi untuk cari timba. aku lamar terus!

Ainin : macam-macam kau ye Zah. Habis kan sekolah dulu!

Khairil : Tapi, kenapa dekat bandar kita tak dapat pun pemandangan camni?

Raimi : ha ah kan? Kalau ada bintang pon, satu dua je. Itu pon macam hidup segan mati tak mahu je. Tak terang.

Ezlan : Kelas sains bermula kembali. Macam ni korang, kita tak boleh tengok galaksi or even bintang kat bandar sebab dekat bandar terdapat banyak sangat pencemaran cahaya or pencemaran kilau. Dalam English we called as "photopollution".

Raimi : apa tu? kenapa?

Ezlan : Sebab bandar menghasilkan cahaya tiruan yang terlalu banyak sehingga menyebabkan pengurangan kontras antara langit malam dengan cahaya bintang sehingga sukar untuk seseorang itu memerhatikan bintang.

Maizatul : tapi kat kampung boleh jugak nampak tapi tak secerah dan secantik ni la.

Ezlan : sebab kat kampung pencemaran cahaya lebih minima daripada bandar sebab tu kita boleh lagi tengok bintang di kawasan luar bandar macam kampung.

Pakar Muda : Gempita Hutan PurbaWhere stories live. Discover now