Bab 5 | Selamat

80 6 4
                                    


"Ezlan..."

"Ezlan......"

"Ezlan!"

"Woi Manusia!"

Terus bangkit Ezlan daripada pengsannya selepas dikejutkan oleh Shahran yang terpaksa menggunakan suara jantannya demi menyedarkan kawannya itu.

"Ah? Shahran? Kita kat mana ni? Apa jadi?", bertubi soalan ditanya Ezlan dengan nada serak. Kepalanya yang terasa pening dipegang.

"I also donno hrmmm. Are you okay? Kau tak ingat ke yang kita semua dalam pesawat and tiba-tiba kapal kita terjunam and crash?", balas Shahran.

"Ouh. Ya ingat. Semua selamat ke? Where's the others? Are you all right?", tambah Ezlan.

"I am okay and I think semua selamat cuma pengsan je", jawab Shahran.

"Ah!", terjerit kecil Ezlan kerana merasa kesakitan yang menyucuk dikepalanya.

"Wait don't move! Your head..its bleeding! Okay open your seatbelt first! Let me see it...", jerit Shahran kerana terkejut apabila mendapati kepala Ezlan mempunyai luka yang mengalirkan darah.

"Maybe terhantuk kot masa terhempas tadi..", Ezlan memberi hipotesis.

"Wait kau tunggu sini, aku nak gerak Ainin. She will know what to do now. Just hope dia okay", kata Shahran.

Shahran terus bangun meninggalkan Ezlan lalu menuju kearah tempat duduk Ainin untuk mengejutkannya bagi membantu Ezlan.

***

Shahran : Ainin, wake up. Hello Nin wake up! BANGUNLAH Ainin!

Walaupun sudah naik satu oktaf Shahran menjerit sehingga anak tekaknya terasa hendak tercabut, Ainin masih tidak menyedarkan diri.

Selepas meninjau keadaan sekeliling, Shahran ternampak disebelah tempat duduk Ainin, ada sebotol air mineral. Akal mula menghantar isyarat lalu Shahran mencapai dan membuka botol air tersebut dan menuangkan air tersebut ke atas tangannya dan terus direnjiskan ke muka Ainin.

Shahran: Ainin, bangun! Aduh still tak bangun. Bangun lah! Direnjis -renjis dipilis, ditepungilah tawar, hai beras kunyit ditabur, disiram si air mawar.

Ainin : uhhh apa tempias-tempias ni? Hujan ke? Katak liar mana yang menanyi tu alamak! Nak tido pon tak senang lah!

Shahran : hoi! katak kau kata!? Excuse me! Someone is dying there! Bangunlah and tolong check kepala Ezlan! Sedarlah daripada dunia khayalan kau tu!

Bebelan Shahran tidak membuahkan hasil selepas Ainin sambung 'tidur' kembali. Terasa dicabar, lempangan maha hebat, laju menempeleng muka Ainin sehingga bangun terduduk dibuatnya.

Ainin : Mak kau hijau! Woi sakit ah!

Shahran : feel the wrath of Shahran!

Ainin : alah you ke Shahran? Aduhh kacau ah. Eh jup. Kita kat mane ni?! Shahran, ape dah jadi?

Shahran : I'll tell you later but now pergi kat Ezlan. Kepala dia berdarah tu! Aku nak gerak yang lain pulak.

Ainin : haa Ezlan kepala berdarah? Okay aku tengokkan.

Ainin pun terus bergegas menuju ke tempat duduk Ezlan. Ezlan yang kelihatan lemah sedang menahan luka dikepalanya dengan kain untuk cuba menghentikan pendarahan.

Ainin : Ezlan! Kau okay tak? Mari sini aku tengok kecederaan kat kepala kau tu.

Selepas beberapa ketika membelek kepala Ezlan, Ainin berhenti sejenak untuk menarik nafas lega.

Pakar Muda : Gempita Hutan PurbaWhere stories live. Discover now