Bahagian 1 : Gadis Di Dalam Kubur

6.6K 160 2
                                    

Di dalam kegelapan malam.Terbentang sebatang jalan kampung yang telah sunyi dan lenggang.Rumah-rumah penduduk pun sudah tertutup semua pintu-pintu rumahnya.Jalanan kampung tersebut masih menggunakan peneragan dari lampu minyak yang dipasang di tiap-tiap tiang buluh pada pagar halaman.
Didalam suasana keheningan malam seperti ini terdengar sayup kentong kayu yang dipukul orang dipondok jaga,menandakan saat telah pukul sebelas malam.Dijalan kampung itu kemudian terlihat sebuah beca melintas dengan gerak yang lambat.Beca itu memang dikayuh dengan perlahan.
Udara malam yang sudah sejuk itu masih juga membuat tubuh badan penarik beca tersebut berpeluh.
"Cik adik...abang beca rasa-rasa tak sanggup lagi nak mengayuh."kata penarik beca tersebut sambil merasakan nafasnya sendiri yang semput keletihan.
"Teruskan lah bang,tak jauh lagi rumah saya."jawap penumpang nya yang mempunyai suara yang merdu dan sedap untuk didengar.Kerana tak mungkin penarik beca tersebut menurunkan penumpangnya ditengah jalan.Maka walaupun keadaan tubuh badan nya letih,dia meneruskan juga mengayuh becanya.
Penarik beca itu terus mengayuh walaupun telah keluar dari kawasan kampung.Kerana mengingati penumpang nya berjanji hendak memberi upah yang memadai dengan kepenatannya,dia pun terus mengayuh.
   "Bang...,bila nanti abang ditegur seseorang ditengah jalan tanpa mengucapkan salam,maka ucapkanlah"A'udzu..dan sambungkan lah dengan bismillah".Kata Penumpangnya seakan mengingatkan.
"Yalah..."jawab penarik beca dengan singkat kerana nafasnya yg semput.Tak lama kemudian cahaya bulan yang terang menyinari alam sekitarnya itu,nampakkan dua org berdiri ditepi jalan yang berpakaian serba hitam.
"Hai berhentilah kalian,aku hendak bertanya."Tegur orang yang berdiri ditepi jalan tersebut dengan kasar dan ditangannya membawa benda tajam.
Penarik beca tersebut terus mengayuh dan mengucapkan A'udzu kemudian disambung dengan ucapan bismillah.Dua orang ditepi jalan tersebut tidak mengurnya lagi tetapi malah menjerit dengan kuatnya.
"Arghhhhhhh........"Suara itu membelah keheningan malam.
   Penarik beca tersebut sungguh kehairanan.Sambil mengayuh dia melihat kearah belakangnya.Orang yang menegurnya itu rebah ditanah dan entah kejadian apa seterusnya setelah rebah itu.Kawannya yang seorang itu terus berlari mengejar penarik beca dan cuba menghentikan beca yang sedang bergerak itu.
"Kalian sungguh tak bertimbang rasa.Hentikanlah beca ini kerana aku hentak bertanyakan sesuatu."Kata yang seorang lagi sambil berlari didepan beca.Penarik beca itu mengucapkan lagi kata-kata yang diajarkan penumpangnya.
   "Ooooohhhh...."Jerit orang yang menegur itu dengan kesakitan.
   Untuk kali yang keduanya penarik beca itu merasa hairan dan takjub.Ketika penarik beca telah jauh dari orang yang menegurnya dia pun berniat hendak menanyakan tentang kejadian yang baru dialami baru ini.
   "Boleh tanya sikit tak?"Tegur Penarik Beca.
"Ya bang.Tanyalah!"Jawab penumpangnya dengan lembut.
   "Apa kenenya dengan kejadian dua orang yang menegur abang tadi?"Soalnya.
"Bukankah sudah jelas,hanya hantu syaitan yang lumpuh anggota tulangnya bila ayat itu diucapkan.Sesungguhnya dia berusaha menggoda hati abang supaya membuat keburukan terhadap diri saya,apalagi saya seorang diri menumpang beca abang."Jawab penumpangnya dengan suara yang jelas terdengar.
   Bukan main terkejut hati abang beca tersebut.Bila disebut kata syaitan,maka mengigillah seluruh anggota tubuhnya,hingga mengayuhpun sering tidak tentu arah.Bulan telah menyinarkan sinarnya yang redup disebalik awan.Rasa seram dan takut mulalah menguasai perasaannya.
Kemudian penarik beca tersebut mengakui akan niat dirinya sendiri yang pada mulanya berpura-pura keletihan dan hendak memberhentikan beca ditepi jalan kemudian menodai kesucian penumpangnya.
"Alamak..,gadis ini tahu niat burukku..."Kata hati penarik beca.
Dengan mengayuh beca dia masih memikirkan segala kejadian yang baru dialami tadi.Rasa takutnya itu masih menguasai diri nya.Namun kerana penumpangnya itu mempunyai kebolehan menghindarkan diri dari perkara keburukan,penarik beca itu cuba menghalau ketakutannya.
   Tak lama kemudian penarik beca tersebut mendengarkan gadis penumpangnya itu mengucapkan sesuatu.Walaupun dia mengucapkan dengan perlahan,namun penarik beca itu dapat mengenal ayat yang diucapkan itu adalah ayatul azmi.Cahaya bulan telah bersinar kembali,sehingga nampak didepannya berdiri di tepi jalan.
Penarik beca terus mengayuh sehingga melintasi ketiga orang yang berdiri ditepi jalan.Ketiga orang tersebut telah membuat rasa seram dihati abang beca.Setelah beca yang dikayuhnya jauh dari tiga orang tersebut,mulalah penarik beca tersebut bertanya.
"Adik..,adakah mereka bertiga itu syaitan?"
"Mereka itu adalah manusia biasa yang kerjanya merompak dan mencuri.Kita terhindar dari perkara keburukan yang akan menimpa diri,kerana kita sntiasa ingat akan allah."Jawab gadis penumpang itu dengan suara jelas didengar.
Penarik beca tersebut terlepaslah dari perkara yang menakutkan hatinya.Sebaliknya hatinya menjadi lega dan hairan atas kebolehan gadis penumpangnya.Rasa seramnya beransur-ansur berkurangan.
Beca yang dikayuhnya kemudian berhenti didepan sebuah rumah yang sederhana.Gadis yang menumpang becanya itu turun dan berdiri disamping beca.
"Berapa abang nak upah itu?Dan abang berniat balik malam ini?.
"Perkara upah itu terpulanglah cik adik.Cukup memadai dengan segala kepenatan abang tadi jadilah.Hanya saja kalau abang nak balik malam ini,rasa seram itu adalah di hati abang.Maklum...,saya ni bukan berani sangat akan kegelapan malam.'Katanya menjawap pertanyaan tersebut.
   "Abang takut nak balik malam ini?"Soal gadis itu.
"Em....,begitulah."Katanya dengan menundukkan kepalanya kerana segan.
"Kalau begitu,bolehlah abang bermalam dirumah zainab."Zainab pun kemudian naik tangga rumahnya dan membuka pintu depan kemudian memasang lampu dibilik depan.
Penarik beca itu kemudian memasuki rumah zainab.Dia duduk dilantai depan yang beralas tikar pandan.Zainab keluar dari dalam biliknya kemudian membawakan bantal dan selimut.
"Abang tidur kat sini dan zainab tidur didalam ya.Dan ini sekadar upah dari za,bukan berupa wang tetapi bukalah setelah sampai dirumah abang nanti."Kata zainab sambil memberikan sesuatu yang dibungkus dengan kain putih.Penarik beca memasukkan didalam bajunya.
   "Abang nama apa?"Tiba-tiba zainab bertanya.
"Badrul Hamshah"Jawab badrul memberitahu namanya yang sebenar.
   "Baiklah bang badrul,selamat tidur."Kata zainab yang kemudian memasuki bilik tidurnya.Badrul pun merebahkan diri.Badrul tak dapat cepat nak lena.
Dia masih mengenang segala perkara yang menakutkan dan hal-hal yang seram tadi.Kemudian badrul mengenang kejadian di pasar minggu tadi.Seorang gadis bertudung dakwah berbaju kurung yang sopan menumpang becanya.Dia adalah seorang gadis yang mempunyai paras wajah yang cantik dan menarik.
   Kini diri nya menumpang dirumahnya.Alahai baiknya hati gadis zainab ini.Fikir badrul didalam hati.Bibir badrul tersenyum entah apa yang tersirat didalam hatinya.Hanya dirinya sendiri yang mengetahui.Terlintas didalam hatinya,sampai hari ini menginjak dirinya sudah berumur dua puluh lima tahun tak sesiapapun gadis yang melekat pada dirinya.
Sebelum badrul terlena,macam-macam fikiran yang menghimpit perasaannya terutama hal dirinya yang sering patah hati akibat selalu ditinggal oleh gadis-gadis yang diharap menjadi pasangan hidupnya.Kalaulah zainab ini benar-benar boleh diajak berkawan,alangkah berseri hati badrul.
Badrul kemudian terlena dalam tidurnya dengan perasaan indah.Tidurnya begitu nyenyak sehingga diri nya menyedari bahawa matahari telah pun memancarkan sinarnya yang cerah dipagi itu.Udara pagi yang seharusnya segar itu tercium oleh badrul bau bangkai yang menusuk hidungnya.
Badrul segera bangkit dari tidurnya dan masih duduk disitu.Dilihatnya kiri dan kanan.Badrul amat terperanjat.Disitu hanya terdapat kawasan lapang.Tiada dinding rumah tiada bilik.Apa yang dialami di pagi ini adalah badrul berada diatas kubur.
Kubur tempat tidurnya ini telah diselimuti oleh rumput lalang yang tinggi.Disebelah kirinya telah ditimbuni sampah sarap yang mula dikerumuni lalat.Tak jauh dari tempat sampah tersebut terdapat bangkai anjing yang telah busuk.Bila badrul menyedari apa yang telah berlaku terhadap dirinya,diapun mulalah menggigil seluruh tubuhnya.
   Sunyi saja disekitar kawasan tersebut.Beca badrul terletak jauh dari tempat kubur itu.Dengan perasaan yang dihimpit rasa seram yang sangat badrul segera berdiri dengan tubuh badan menggigil kemudian cepat-cepat beredar dari kubur itu dan menghampiri becanya.
Tanpa berkata apa-apa badrul terus menolak becanya.Nafas badrul tercungap-cungap disebabkan kejadian yang tak disangka-sangka ini.Bila becanya telah jauh...jauh dari kubur yang menakutkan itu,niat badrul hendak memecut becanya meninggalkan kawasan tersebut.Tetapi tiba-tiba sahaja dia membatalkan niatnya.Teringat pula kebaikan yang didapati dari gadis tersebut.Walau malam tadi dirinya telah berjumpa rohnya,namun bukan perkara keburukan yang didapatinya,sebaliknya dia mengajarku mengucapkan a'udzu dan bismillah.kata hati badrul.
Badrul kemudian dengan langkah perlahan dan agak diberanikan,dia mula menghampiri sebuah kubur yang berdekatan dengan tempat pembuangan sampah tersebut.Badrul mula membaca tulisan yang tersurat di kayu nisa.
Ia bertuliskan huruf jawi yang berbunyi "Zainab".Kejutan dihati badrul makin terasa bahawa zainab telah meninggal dunia.Bila ketakutan badrul mula reda,maka ketakutan itu menjadi kesedihan.Baru semalam berjumpa naik beca,tapi kini telah terkubur.Mungkin telah bertahun-tahun zainab meninggal dunia.
Perlahan-lahan badrul menundukkan diri dan jari-jari tangannya mengusap pusara zainab.Tak lama kemudian badrul telah pun mengerjakan sesuatu di sekitar kubur zainab.Dia membersihkan rumput lalang yang tumbuh menyemak di kubur zainab,sehingga tepi daun lalang yang tajam itu melukakan jari-jari tangan badrul.
Lama badrul membersihkan kubur zainab daripada rumput lalang dan sampah sarap yang hampir-hampir menimbus kubur tersebut.Kini kubur tersebut nampak bersih dari lalang dan kotoran sampah.Setelah demikian badrul pun kemudian bersila ditepi kubur zainab.
"Adik..,alangkah sedihnya.Baru semalam kita bertemu,kini kusedari kau dalam keadaan demikian.Terima kasih diatas pelawaan mu abang tidur dirumahmu.Sekarang abang mohon diri."Kata badrul seorang diri yang ditujukan kepada kubur zainab.
Badrul meninggalkan kubur itu.Fikirannya membayangkan gadis bertudung yang pernah naik becanya semalam.Dia mempunyai pandangan mata yang lembut dan ikhlas serta mendatangkan rasa mesra.Tak lama kemudian badrul pun telah mengayuh becanya dengan ingatan yang tak lepas dari peristiwa  yang dialaminya semalam.
Setelah badrul tiba dirumahnya sendiri,dia pun segera membersihkan diri dibilik mandi.Beberapa minit kemudian dia pun telah sarapan diruang bilik dapurnya.Setelah sarapan,dia baru teringat upah yang diterima dari zainab itu.Cepat-cepat badrul mengeluarkan pemberian zainab dari saku bajunya.
Hati badrul berdebar.Ianya memang bukan kejadian dalam mimpi.Semalam memang benar-benar badrul bertemu dengan zainab.Ternyata benda upah pemberian zainab itu ada didalam sakunya.Badrul kemudian memerhati benda yang terbungkus dalam sapu tangan putih.Dihujung sapu tangan putih itu bertuliskan "zainab".
   Hal ini membuatkan badrul hamshah makin yakin,bahawa peristiwa yang semalam adalah peristiwa yang menggerunkan yang baru dialami dalam hidupnya.Perlahan-lahan badrul membuka lipatan sapu tangan itu.Ketika terbuka isinya hanya seketul kunyit hidup .Badrul membau kunyit tersebut.Memang benar-benar kunyit.
Lama badrul termenung memikirkan dua benda yang diterimanya dari zainab.
"Sapu tangan ini menandakan tanda pengenalanku dengan zainab.Ha ini pun da jelas.Tapi apa kegunaan kunyit ini.Kunyit adalah kegunaan untuk memasala atau untuk ubat.Bila kugunakan untuk memasak hari-hari,tentu akan habis."Fikir badrul dalam hati.
Tak lama kemudian badrul pun tersenyum.Diapun kemudian pergi kehalaman belakang rumahnya.Tanpa tahu sesiapapun dia pun menanam kunyit tersebut,dengan harapan nantinya akan tumbuh dan boleh digunakan hari-hari apabila ia tumbuh subur nanti.
Seterusnya badrul pun pergi ke pekan seperti biasa mencari rezekinya.Sapu tangan pemberian zainab itu dibawanya dan dimasukkan ke dalam saku bajunya.Selama dia menunggu disitu dan berharap ada penumpang naik becanya,dia juga berharap akan bertemu kawan baiknya iaitu mat rahim.
Hampir menjelang tengahhari badrul belum juga dapat pelanggan.Ada rasa-rasa dihati badrul untuk meninggalkan kerjanya lamanya ini.Kerja menjadi penarik beca sudah merosot dengan adanya teksi.Lama sudah badrul memikirkan untuk tukar kerja yang lain.
Menjelang petangnya.Badrul mengembalikan beca yang disewanya kepada tuan empunya beca dengan membayar sewanya sekali.Selepas itu badrul pun berjalan ke suatu tempat yang digunakan oleh pemuda-pemuda untuk berjudi.Pondok usang itu terletak ditempat yang terpencil.Disitulah badrul dan kawan-kawannya mengadu nasib masing-masing.
Sementara badrul melangkah ke pondok usang tersebut,dia pun tiba-tiba teringat kata-kata zainab dimalam itu.
   "Kita terhindar dari perkara keburukan yang akan menimpa diri,disebabkan kita sentiasa ingat akan allah."Bila diingatnya kata-kata zainab,badrul mula menghentikan langkahnya.
Sementara dia melangkah di jalan pekan kecil itu,matanya nampak rosnah berjalan kaki dengan pakaian yang cantik bersama seorang teman perempuan.Melihat pakaian rosnah yang demikian cantiknya,tak sanggup rasanya badrul menatap keadaan rosnah.
   "Tentu nya kau telah mendapat kan teman barumu yang berpendapatan tinggi.Itulah sebabnya kau putuskan hubunganmu dengan ku."Kata hati badrul.Keresahan hati badrul kemudian membawanya ke kedai minuman yang biasa badrul ke situ  untuk meminum yang memabukkan.
Disini juga badrul teringat akan kata-kata zainab.Badrul yang telah pun duduk di kerusi kedai tersebut kemudian berdiri lagi dan pergi dari situ.Kedua tangannya dimasukkan dalam saku seluarnya dan dia berjalan mengikut langkahnya yang tak tentu haluannya.
Badrul baru menyedari bahwa dirinya telah berada dikumpulan orang ramai yang bertebaran dijalan raya yang penuh dengan peniaga yang akan memulakan perniagaannya malam nanti.Badrul nampak salah seorang pengunjung yang berada disitu bertudung putih dan itu yang mengingatkan dirinya akan gadis yang menumpang becanya.
"Z..Zainab...!"Kata hati badrul dengan perasaan yang berdebar.Gadis didalam kubur itu menampakkan kembali.Kata hati badrul sambil memerhati kearah gadis itu.
   Dari hujung kepala hingga ke kaki,badrul memerhati gadis yang bertudung tersebut.Kelihatannya dia seperti manusia biasa,dan kakinya yang memakai kasut itu bertapak di tanah.Siapapun tentu tak menyangka bahwa gadis itu sebenarnya sudah meninggal.
Barang-barang yang telah dibeli dibawanya ditangan sebelah kanan.Apa pula perlunya dibeli barang-barang seperti itu dialam kubur.Fikir badrul.Dengan perasaan yang mula berdebar-debar badrul terus mempercepatkan langkahnya untuk menghampiri gadis bertudung tersebut.
   "Adik...!"Tegur badrul sambil menunjukkan senyum diwajahnya.Gadis yang ditegurnya menoleh dan menunjukkan wajahnya yang masam.Badrul terkejut,dia kenal gadis itu.Gadis yang selalu diusiknya bila pergi belanja kepasar.Dan dia bukan zainab.Perasaan serba salah ini terus menyelimuti hati badrul.
"Oh..maaf saya tersalah orang."Kata badrul.
"Alaa...,tak kan tak tahu perangai awak.Tak tahu malu!"Kata gadis itu cukup membuat badrul macam-macam menahan perasaan.Tapi badrul yang sudah terlatih dalam bidang mengurat dia pun hanya sedikit terluka hatinya.
"Dah tahu tersalah orang pun,awak tak cepat-cepat pergi dari sisi saya."Kata gadis itu sambil berjalan agak didepan disisi badrul.Untunglah kata-kata gadis itu hanya cukup didengar badrul saja.Agaknya gadis itupun tidak terlampau sangat membuat badrul malu.Badrul pun makin memperlambatkan jalannya agar nampaknya tidak mengejut menjauhi gadis tersebut.
"Eeeee.... Badrul..."Tegur seorang perempuan tua yang menghampiri badrul.
"Lama makcik cari engkau.Jom kerumah makcik supaya kau tahu rumah makcik.Adalah makcik nak suruh kau buat kerja dirumah makcik."kata orang tua itu sambil mengambil barang yang ditangan gadis yang mengumpat pada badrul.
Gadis yang ditegur badrul tadi berjalan disisi orang tua itu.
   "Kerja apa pula makcik?"Tanya badrul.
"Nantilah dalam teksi baru bincang."Kata perempuan tua itu sambil meletakkan barang yang baru dibelinya.Badrul pun menggantikan membawa barang tersebut.
   Makcik kawan badrul itu mempunyai kebiasaan suka duduk didepan disamping pemandu bila setiap kali naik teksi.Maka kali ini pun dia duduk di depan di teksi yang disewanya.Badrul duduk dibelakang bersama gadis yang tersalah orang tadi.Teksipun kemudian bergerak meninggalkan pekan kecil itu.
"Ini orang gaji makcik ke?"Tanya badrul yang telah berseloroh pada makcik itu.Makcik itu menoleh pada badrul dan menghelengkan kepalanya.Setelah dia tersenyum dia pun menjawab.
"Tak kan kau tak tahu.Inilah sutinah jannet anak makcik itu."
"Jannet yang kecik dulu itu?"Soal badrul hampir tak percaya.
   "Iyeee...,anak makcik dari allahyarham tuan howard hoges itu,kan suami makcik orang putih."Kata orang tua itu menjelaskan dan merasa bangga dia pernah bersuamikan orang inggeris.
"Ya,ya...,saya ingat."Kata badrul sambil menoleh kepada sutinah jannet.Jannet cepat-cepat membuang mukanya dan melihat keluar dari cermin kereta.Lima belas minit kemudian sampailah kereta itu didepan rumah batu lama yang besar.
Badrul dipelawa duduk dibilik depan.Dan orang tua itu mula berbincang.
"Maksud makcik nak suruh kau kerja membaiki rumah ini.Syiling rumah dah pun reput nak kene ganti,juga dinding halaman batu-bata yang kopak itu."Orang tua itu kemudian menunjukkan kerja-kerja yang akan dibaiki.
"Marilah kita kebilik dapur.Lantai dapur itu dah pun pecah-pecah.Itupun makcik suruh kau membuat lantai yang baru."Kata orang tua itu kemudian ke ruang bilik dapur.Badrul mengikutinya dari belakang.Sutinah jannet nampak didapur membuat kopi o.Minuman itu diletakkan dimeja dapur.Kemudia dia membuat kerja lain didapur tersebut.
   "Nah..Badrul..,kau dahpun tahu kerja-kerja yang akan kau buat bila kau setuju."
"Baiklah makcik...,saya terima kerja ini dan lain kali saya akan datang kemari sekarang saya nak...,nak mohon diri."Kata badrul.
"Boleh,minum kopimu dulu."Pelawa orang tua itu.Badrul kemudian meminum kopi o tersebut dengan memejamkan matanya.Kopi itu tak habis hanya tinggal kurang dari separuh.Cara minum itu diperhati oleh jannet.
   "Terima kasih makcik.Dengan rancangan kerja ini.Saya balik dulu.."Kata badrul yang dibalas orang tua itu dengan menganggukkan kepalanya.Badrul terus berjalan keluar hingga meninggalkan kawasan rumah orang tua itu.Selepas badrul tiada.Jannet menaruh syak akan sesuatu.
   Dia kemudian memasukkan sudu didalam gelas minuman badrul dan merasai cairan minuman kopi tersebut.Jannet terkejut dan membulatkan matanya,mulut pun ternganga.Emak jannet yang melihat tingkah anaknya pun segera bertanya.
"Apa kenenya jannet?"
"Makk...!Jannet lupa..."Kata jannet dengan tersenyum.
"Apa yang awak lupe?"Tanya emaknya ingin tahu.
"Jannet lupa nak taruk gula dalam minuman kopi itu."Kata Jannet kesal.
"Padanlah...,budak badrul itu meminum kopinya dengan memejamkan matanya.Nampaknya dia minum kopi macam minum jamu pahit saja.Jannet...Jannet.Apa yang kau ingat."Kata emaknya yang kemudian terus meninggalkan bilik dapur.
Badrul tiba dirumahnya sebelum masa maghrib.
Dari dalam almari badrul mengeluarkan sejadah yang telah lama tak digunakan.Kini baru memulakan kembali apa yang pernah ditinggalkan.Selepas menunaikan sembahyang maghrib,barulah badrul rehat dilantai bilik depan.
   Ketika malamnya telah tiba,badrul tidak banyak berangan-angan,kecuali menunggu hari esoknya dan akan membawa peralantan kerjanya kerumah orang tua yang menjanjikan kerja membaiki rumah tersebut.Sebaik malam bermula itu badrul membungkus dirinya dengan selimut dan membaringkan dirinya.
Bagi badrul memang bukan perkara mudah untuk membuang kebiasaan untuk tidak melibatkan diri dengan teman-temannya dipondok usang itu dengan berjudi atau berborak sahaja sampai jauh malam atau merayau dipekan menunggu peluang untuk mengusik gadis-gadis yang suka berjalan malam.
Kali ini bila dirinya tinggal keseorangan dirumah tanpa kawan,alangkah asing dirinya.Biasanya malam-malam begini ada saja yang dikerjakan oleh badrul untuk menyeronokkan masa bujangnya.Sementara badrul susah nak melelapkan mata,terdengar ketukan dipintu depan rumahnya.
"Siapa tu..!"Suara badrul terdengar di keheningan malam.
   "Siapa lagi akulah..."Jawab suara itu yang badrul mengenal suara itu.Ianya suara mat rahim.Badrul segera bangkit dari tidurnya dan berjalan kepintu depan kemudian membukanya.
Lega juga hati badrul bila kawan karibnya itu muncul didepannya.
   "Tak seronok aku borak-borak kat warung kopi mak ijah itu tanpa ada kau badrul.Dipondok usang tempat kau berjudi itupun kau tak ada.Kat pekan pun kau tak nampak kat sana.Eh..kau dah buang tebiat nampaknya badrul."Kata mat rahim.
Mat rahim terus duduk dilantai dekat tempat badrul membaringkan diri.
Makcik yang empunya rumah sewa aku bagi tahu yang kau cari aku.Apa halnya?
"Adalah aku nak bincang denga kau pasal..."Kata badrul.
   "Pasal Perempuan?"Mat rahim meneruskan kata-kata badrul.
   "Ya ada juga kene mengene dengan perempuan.Gadis itu bernama sutinah jannet."
"Pelik nama gadis itu macam orang putih."Menyampuk mat rahim.
   "Dengarlah dulu.Emak gadis ini meminta aku untuk membuat kerja membaiki rumahnya.Aku agak boleh siap dalam masa cukup lama.Itulah aku nakkan kau membantu aku bekerja."Kata badrul.
"Eh badrul...,elok kita borak-borak bincangkan perkara ini diwarung kopi mak ijah.Kau bukannya tak tahu.Kemana tumpahnya perasaaan bujangan kita,kalau tidak lepak warung kopi mak ijah.Ha disana ada juga yang menghibur sambil minum kopi."
"Kalau nak minum kopi,jom kita kedapur buat kopi.Kau tolonglah ambil kayu api kat luar,aku nak hidupkan api dulu."Kata badrul yang kemudian pergi dapur mengikuti mat rahim.
   "Kalau lah nak kenekan anak dara mak ijah yang dua orang itu,modal kita hanya jalan kaki.Tentulah kalah dengan yang empunya motosikal atau drebar teksi."kata badrul memberikan komennya.
Mat rahin tak menjawab.Dia terus keluar dari dapur.Diluar keadaan gelap kerana bulan belum timbul.Mat rahim menghampiri kayu getah yang bertumpuh di luar,kemudian tercium bau wangi yang memeranjatkan.Kemudian mat rahim merasakan angin bertiup menyentuh tubuhnya.
Mat rahim membatalkan niatnya mengambil kayu getah tersebut,walau jari-jarinya telah menyentuh kayu getah tersebut.Dia kembali ke dapur dan terus duduk dibangku panjang.Badrul memandang mat rahim dengan kehairanan.
   "Kau ambil kayu itu,biar aku tunggu disini."Kata mat rahim.
   Didapur,kayu api telah mengepul asap yang tebal kerana kayu api itu belum lagi menyala.Agaknya kerana kayu api getah itu masih lagi basah.Badrul meninggalkan dapur itu dan pergi ke luar.Mat rahim pun menghampiri dapur tersebut dan meniup-niup agar api itu menyala.Tapi asap tebal yang memenuhi ruang dapur.
   Mat rahimpun beredar dari dapur tersebut hendak mencari getah tiub.Tetapi tidak lama kemudian dapur yang berasap itu pun menyala dengan sendirinya.Badrul masuk kedalam dapur dengan membawa kayu getah ditangan nya.
   "Pandai kau nyalakan dapur kayu api."Kata badrul sambil meletak kayu.Setelah badrul mengisi air dalam cerek,diapun meletakkan cerek tersebut diatas dapur tersebut.
   "Aku tiup-tiup api itu tak nak jugak menyala,tetapi bila aku tinggal sekejap akhirnya ia menyala.Ajaib dapur kau tu."Kata mat rahim.
"Kadang-kadang memasak dengan menggunakan dapur kayu memang macam itu."Kata badrul,yang kemudian terus duduk dibangku panjang disamping mat rahim.
   "Jadi macam mana dengan kerja membaiki rumah itu?"Soal mat rahim lagi.
"Perkara upah belumlah saya bincangkan.Tapi itu tak kisah sangat kita kerja sahaja lah,orang tua itu cukup baik."Kata Badrul.
"Bila kita kerja membaiki rumah itu?"Rahim ingin tahu.
"Bila awak sudah bersedia,kita mulalah."Jawab Badrul.
"Baiklah,nanti aku akan bagitahu kau masanya."Kata rahim yang kemudian diam.Api dapur itu sedang marak.Tak lama kemudian air dalam cerek itu pun mendidih.Kemudian badrul pun membuat kopi o dua cawan dan meletakkan dimeja.
Rahim memandang badrul seakan hendak menceritakan sesuatu.Tetapi rahim enggan hendak menceritakan sesuatu itu.Dia kemudian meminum kopi nya.Setelah dua tiga teguk meminum kopi itu,kembali rahim memandang wajah badrul dengan tanda tanya.
"Kau tidak nampak sesuatu diluar ketika mengambil kayu tadi?"Tanya rahim.
Badrul menggelengkan kepalanya.Soalan rahim itu membuat badrul mula memerhati wajah rahim.Seakan rahim mengalami sesuatu yang mengejutkan.Jantung badrul kemudian berdebar-debar kerana mengingati sesuatu.
   "Gara-gara aku memandang perempuan-perempuan dipekan itu,terbayang pula aku seseorang diluar sana sedang mengambil kayu getah.Ternyata itu hanya khayalanku saja.Itulah tadi aku cepat-cepat masuk kerana seram."Kata rahim mengaku.
"Apa...,kalau begitu dia telah datang."Kata badrul dengan wajah yang tenang.
Rahim tidak berusaha bertanya.Tetapi kata-kata badrul itu sudah cukup membuat perasaan rahim syak dengan sesuatu.Maknanya diri rahim telah melihat sesuatu yang benar adanya.Kemudian nampak kaki badrul yang berjuntai itu diangkat diatas bangku.Kemudian wajah badrul menunjukkan antara gembira dan takut.
"Kau jangan nak menakutkan aku badrul,kejadian apa pulak yang berlaku dirumah ini.Dan...,dan aku pun membau wangi diluar sana.Ceritakanlah apa yang telah berlaku."Kata rahim yang mula dikuasai perasaan takut dan seram.
"Kau takkan percaya apabila aku menceritakan hal ini.Tapi apa yang kau lihat diluar sana tadi dialah tu.Diapun menghidupkan api dapur itu.Mari kita kebilik depan,bawa kopimu."Kata badrul sambil membawa kopinya.Rahim cepat-cepat berlalu disamping badrul sambil membawa kopinya.
Mereka berdua kemudian duduk dilantai dengan kopi masing-masing terletak disamping mereka.Sebelum bercerita badrul mengeluarkan sapu tangan warna putih dari saku bajunya.
"Kerana kau kawanku,maka aku bersedia menceritakan sesuatu hal yang mengejutkan diriku.Jangan lah kau ceitakan hal ini dengan orang lain.Biarlah kita bedua yang mengetahui hal ini."Kata badrul kepada rahim.
"Baiklah aku berjanji badrul..."Kata rahim memastikan.
"Kau ingat tak gadis semalam yang menumpang becaku."Kata badrul.
"Ya aku ingat ada seorang gadis cantik dan bertudung."Jawab rahim.
"Aku menghantarnya sampai dirumahnya.Kerana hari telah jauh malam aku bermalam dirumahnya.Ketika pagi harinya aku bangkit dari tidur,aku telah berada disamping kuburnya."Kata badrul menerangkan.
"Di...dia telah meninggal?"Soal rahim dengan terkejut dan membayangkan rasa seram dalam perasaannya.Dan kini rahim pun menjadi seram dan diselimuti ketakutan yang luar biasa.
"Be...benarkah cerita kau ini?"Rahim memastikan.Rahim kemudian berpindah tempat dan menyandarkan punggungnya didinding,kerana seran da perasaannya was-was.
Badrul kemudian menceritakan seterusnya dari awal sampi akhir.Rahim rasa terkunci mulutnya bila diakhir cerita itu badrul menunjukkan bukti sapu tangan berwarna putih.Rahim merasakan seakan hal itu dia sendiri yang mengalaminya.Maka kini dia duduk dengan perasaan tidak tenteram.
Setelah bercerita,dalam ruang bilik depan itu kemudian menjadi sunyi.Diluar terdengar angin bertiup dan menggugurkan daun-daun kering yang membuat keduanya mula terhimpit dek perasaan seram.

Memuja Ratu Syaitan Where stories live. Discover now