Eunmi baru saja sampai ke rumahnya setelah pulang dari sekolah . Dia mengeluh perlahan . Beg sekolah dicampak ke tepi lalu dia melabuhkan punggung diatas sofa .
Rumah yang sunyi .
Seorang diri .
Kesunyian .
" Ah sudahlah Eunmi . Hidup kau seorang diri lebih baik berbanding duduk bersama mereka disana . " Gumamnya pada diri sendiri .
Tubuhnya disandarkan pada bahu sofa seketika untuk menghilangkan penat sebelum dia memulakan aktivitinya memasak untuk makan malam nanti selepas pulang kerja dan seterusnya pergi kerja .
Beberapa minit kemudian , terdengar bunyi ketukan pintu menyedarkan dirinya daripada terlena .
Terkebil kebil mata gadis itu beberapa saat sebelum bangun dan bergerak ke pintu untuk melihat gerangan yang mengetuk pintu rumahnya .
Ketukan semakin bertalu talu membuatkan dahi Eunmi berkerut .
" Iya , sabar . Aku datang ni ! " Jeritnya kemudian pintu dibuka .
Terpampang satu tubuh tegap seorang lelaki bersama hoodie menutupi rambut dan mukanya .
Eunmi mengenali hoodie yang dipakai oleh lelaki itu . Serta merta wajah lesunya tadi bertukar ceria . Bibirnya cepat mengukir senyuman manis yang lebar . Hatinya juga berbunga bunga , tidak sangka lelaki ini datang ke rumahnya buat pertama kali .
" Jungkook oppa ? " Soal Eunmi ceria .
Jungkook berdehem tetapi kepalanya masih lagi menunduk . " Iya . "
" Oppa kenapa ? Ada apa ? " Eunmi sedikit pelik melihat Jungkook .
Tak pernah Jungkook tidak memandang mukanya ketika mereka bercakap . Jungkook sakitkah ?
" Hmm .. Ah iya . Oppa mahu menjemput Eunmi untuk makan malam bersama oppa dirumah malam ini . Eunmi tidak keberatan , bukan ? " Suara Jungkook sedikit garau dari kebiasaan .
" Ahh , iya semestinya tidak ! Selepas waktu kerja tamat nanti Eunmi akan terus ke rumah oppa , ya ? " Hampir melompat Eunmi menjawab melawaan Jungkook .
Jungkook mengangguk lalu berpusing belakang . Tanpa disedari Eunmi , bibir lelaki itu tersumbing senyuman sinis .
" Oppa ! " Baru beberapa langkah Jungkook berjalan , suara Eunmi memanggilnya .
Langkah Jungkook terhenti .
" Oppa tidak apa apakah ? Oppa sakit ? " Sambung Eunmi .
Jungkook mengeleng lalu terus berjalan balik ke rumahnya tanpa menghiraukan wajah pelik Eunmi .
" Peliknya Jungkook oppa hari ini . " Gumam Eunmi sebelum masuk ke dalam rumah tanpa banyak fikir .
-
" Cantiknya kau hari ini , Eunmi . Ada apa apakah ? " Soal rakan sekerja Eunmi . Matanya membelek tubuh Eunmi yang lain dari lain hari ini .
Ketika ini mereka telah pun habis waktu bekerja dan sedang berkemas untuk pulang .
Eunmi tersenyum simpul mendengar pujian gadis itu . " Hmm .. Kau mahu dengar satu cerita ? "
" Apa ? "
" Jungkook oppa mengajak aku untuk makan malam bersamanya dirumah dia ! " Cerita Eunmi dengan nada teruja .
Mata rakannya itu membulat . " Oh iya ? Bertuahnya kau . Eh , bukankah kau kata Jungkook oppa kau itu akan pergi ke Seoul pagi tadi ? "
Eunmi terdiam . " Iya juga . Tapi dia yang mengajak aku tadi petang . Mungkin dia tidak jadi pergi . Lagipun tadi dia macam tak berapa sihat . "
" Ouh begitu . Aku harap kau baik baik saja . Okaylah Eun , aku balik dulu . Namjachin aku dah sampai . Hati hati ! " Nasihat gadis itu sebelum berlari masuk ke dalam kereta teman lelakinya .