Love Me Right | NCT Lucas

31 2 1
                                    

Yejin merenung smartphonenya. Fikirannya bercelaru. Dia asyik memikirkan apa yang rakan-rakannya perkatakan.

"Yejin-ah, kitorang semua ada boyfriend. Kau tak teringin ke bercinta and ada boyfriend macam kitorang? hehe." soal salah seorang rakannya.

Yejin buntu. Dia tidak tahu apa yang harus dia lakukan. Di benak fikirannya, beribu-ribu soalan yang bermain di kepalanya.

Perlu ke aku cari boyfriend?
Perlu ke aku bercinta macam rakan aku yang lain?
Boleh ke aku dapat boyfriend dengan gaya aku yang selekeh macam ni?
Siapa yang nak perempuan selekeh macam aku ni?

Dan, berbagai-bagai lagi soalan yang muncul dalam fikirannya.

"Kalau aku tak ada boyfriend, nanti diorang gelakkan aku and tak nak berkawan dengan aku lagi. hmm~ apa yang harus aku lakukan?" bisik Yejin sendiri.

'ding!'
bunyi satu mesej masuk.

Yejin membuka smartphonenya dan membaca mesej dari rakannya itu.

'Yejin-ah! Kitorang cabar kau cari boyfriend and less than 3 months, kau ajak dia kahwin. Boleh? Kalau tak, kau tak boleh masuk geng kitorang lagi.' - Juna

"WHAT?!" mata Yejin membutang apabila membaca mesej dari rakannya itu.

Lalu, jari jemari Yejin laju menaip keyboard untuk membalas mesej itu.

'Apa ni, Juna? Kau janganlah buat aku macam ni. Aku bukan lawa macam korang. And, aku bukannya pandai tackle orang. Kau kenal aku kan?!' - Yejin

'No excuses. Kitorang teringin jugak nak tengok bakal boyfriend and suami kau tu. hee. Ingat tau! Less than 3 months! Aku tunggu tau.' - Juna

Satu keluhan dilepaskan dari Yejin. Smartphonenya ditenung kembali. Saat itu, dalam hatinya hanya nekad untuk menyahut cabaran rakannya, Juna, itu.

"Geurae! Aku akan buktikan pada korang, yang aku pun boleh dapat boyfriend!" ujar Yejin.

***

3 minggu kemudian..
Di Coffee Shop.

"Yejin-ah, kau dah jumpa belum calon yang sesuai untuk kau bukti dekat kawan sekolah kau tu?" soal Sora, teman baiknya.

Mendengar soalan Sora itu, riak wajah Yejin terus berubah menjadi monyok.

"Tak!" Yejin mengeluh kecil.

"Alah, kau tak payahlah sahut cabaran diorang sangat. Diorang tu mungkin nak main-main dengan kau jer kot." kata Sora sambil meneguk minumannya.

"Entahlah, Sora. Aku pun tak tahu yang diorang tu serius atau main-main. Terkadang diorang asyik tanya jer aku pasal benda ni. Aku jadi rasa serba salah. Tak tahu nak cakap macam mana. Hmm~"

"Macam ni laa. Apa kata aku tolong cari calon untuk kau? Aku yakin. Dalam 1 bulan pun kau dah boleh bukti dekat kawan kau tu yang kau boleh dapat boyfriend and ajak kahwin sekali. Amacam? Kau nak?"

Air muka Yejin terus berubah apabila mendengar kata-kata teman baiknya itu. Dia memandang ke arah Sora dengan sekuntum senyuman dibibirnya.

"Betul ke ni?" soal Yejin.

"Eung! Tapi..."

"Tapi apa?"

"Cara ni agak harsh laa sikit. hee. Kau ok ke?"

"Harsh macam mana? Sora, aku tak kisah macam mana pun, yang penting aku dapat tunjukkan dekat diorang yang aku boleh buat apa yang diorang cabar tu. Please, Sora!"

Mata Sora liar memandang sekeliling. Kemudian, matanya terpaku kepada seorang jejaka yang tinggi lampai dan kacak yang berdiri di kaunter pembayaran di coffee shop itu.

MY ONE SHOT COLLECTION | Variety CastsWhere stories live. Discover now