Boboiboy sedang dalam perjalanan pulang ke rumahnya. Dia sudah tidak sabar untuk bertemu dengan adik angkatnya itu. Memang setelah dia pindah ke pulau rintis, dia merasa rindu dengan keluarganya. Apalagi, dia adalah anak tunggal.
Begitu,Boboiboy sampai di rumah, dia melihat seperti tidak ada orang di rumah itu.' Eh, tak de orang.Hah mesti diorang ade kat kedai Tok Aba' batin Boboiboy. Dia pun segera naik ke kamarnya dan berganti pakaian.
Setelah selesai, dia segera berangkat ke kedai atoknya itu. Dia tak menyadari bahwa, Anaya, adik angkatnya sedang tidur pulas di kamar sebelah kamarnya.
Saat Boboiboy dalam perjalanan ke kedai atoknya, dia bertemu dengan Yaya." Hai, Yaya" " Oh,hai Boboiboy "
" Ape yang kau bawak dalam bakul tu,Yaya?" tanya Boboiboy. " Oh,ini untuk adek kau lah, Boboiboy " jawab Yaya.'Adek aku' batin BoboiboAba Boboiboy, kau ok, ke?" tanya Yaya.Boboiboy tersadar dari lamunannya." Oh, aku ok je Yaya." jawab Boboiboy. " Kau nak kemana,Yaya?" tanya Boboiboy." Oh, aku nak ke kedai Tok Aba." " Kalau macam tu, kite jalan same nak? Aku nak ke kedai Tok Aba jugak." " Ok lah kalau macam tu." jawab Yaya.
Skip time
Boboiboy dan Yaya sudah berada di kedai Tok Aba. Boboiboy tak melihat Tok Aba disana." Ochobot, mane Tok Aba? " tanya Boboiboy kepada robot kuning yang sedang membersihkan gelas. " Oh, Tok Aba pergi sekejap. Nak beli barang- barang untukBoboiboy.
" Anaya? Siapa pulak tu?" Tanya Boboiboy. Ternyata Boboiboy belum tahu tentang Anaya.( Au: Ish 3×,tak patut.Bbb: Diamlah)."Anaya tu adek perempuan kaulah, Boboiboy.Dia baru datang tadi, jadi atok pergilah beli bebarang untuk dia. Lagipun, atok dah daftarkan Anaya di sekolah kau tu Boboiboy. Jadi, bolehlah kau pergi ke sekolah dengan dia hari- hari." Kata Tok Aba yang muncul entah darimana.
" Oh.... Macam tuh. Aik, sejak bila atok ada kat sini? Boboiboy tak perasan pun." Tanya Boboiboy kepada atok kesayangannya itu. " Bertuah punya cucu. Atok datang pun kau tak perasan." " He he, sorry tok."jawab Boboiboy sambil menggaruk kepalanya yang tertutup topi dinonya itu." Boboiboy, apasal kau ada kat sini? Kau sepatutnya ada kat rumah untuk jaga adek kau tuh." " Eh... Jadi, Anaya dah ada kat rumah lah,ye?" " Ha' ah. Dia dah ada kat rumah sebelum kau balik sekolah tadi." " Jadi....Alamak. Atok, Boboiboy balik dulu. Nak jumpa Anaya!" Seru Boboiboy. " Dah dah, tak payah. Baik kau tolong atok dulu. Pandai Anaya jaga diri." Kata Tok Aba. " Tapi, tok...." " Tak ada tapi tapi. Dah, mari tolong atok angkat ting koko nih" Suruh Tok Aba. " Hmm, baik tok." jawab Boboiboy sambil menghela nafas. Dia tak percaya bahwa dia meninggalkan adik perempuannya sendirian di rumah.
Setelah selesai membantu Tok Aba, Boboiboy segera berlari pulang ke rumahnya. Dia takut terjadi sesuatu kepada adiknya itu. Begitu dia masuk ke dalam rumah, dia mencium bau masakan. Dia segera menuju ke dapur dan melihat seorang gadis sedang memasak. Gadis itu memiliki rambut hitam yang panjang, memakai T- shirt berwarna biru dan celana jeans hitam, dan memakai celemek.
Gadis itu segera menaruh masakannya di piring dan menatanya dimeja. Saat gadia itu berbalik badan, Boboiboy ada dihadapannya. Tentu saja, gadis yang ternyata adalah Anaya terkejut. Beruntung piring yang dipegangnya tidak jatuh.
" S... Siapa awak sebenarnya?" tanya Anaya kepada Boboiboy yang memandang ke arahnya." Oh... Perkenalkan, nama saya Boboiboy. Awak pula, siapa nama awak dan kenapa awak ada di rumah saya?" tanya Boboiboy kepada Anaya.' Oh, ini rupanya abang Boboiboy.' kata Anaya dalam batin." Oh, nama saya Anaya cristina putri, panggil saya Anaya atau Ana. Suka hati abang jelah nak panggil saye" kata Anaya sambil memperkenalkan diri.
" Apa yang Anaya masak nih? Bau macam sedap je." Kata Boboiboy kepada Anaya yang sedang memasak. " Oh, aku tengah masak kari ayam. Abang Boboiboy suke tak?" tanya Anaya. " Meh, bagi aku rase dulu." Anaya pun mengambil sesendok kari ayam itu dan memberikannya kepada Boboiboy. " Hmm, sedap jugak. Pandai rupenye engkau masak," " Eh, terima kasih." jawab Anaya dengan agak tersipu.
Skip time
Setelah makan malam, Anaya mencuci piring kotor dan menaruhnya di tempat yang seharusnya. Setelah selesai, Anaya segera naik ke kamarnya dan berbaring diatas kasurnya. Dia mengamati kamar barunya itu. Dia tidak percaya kalau akan ada orang yang akan mengangkatnya menjadi anak dan peduli padanya. Dia juga tidak percaya, kalau kakak lelaki angkatnya adalaj superhero di pulau rintis. Oh, salah bukan hanya pulau rintis, tetapi juga superhero bumi. Hah, dia tidak ingin memikirkan itu sekarang. Anaya melirik ke arah jam. Ini sudah jam 21.05. Anaya segera bersiap untuk tidur.
Setelah selesai menyikat gigi dan aktivitas sebelum tidur lainnya, dia segera naik ke kasurnya dan ingin memejamkan matanya secepat mungkin, karena dia tidak ingin terlambat di hari pertamanya bersekolah, yaitu besok. Dia pun memejamkan matanya dan segera masuk ke alam mimpinya.
Waaahhh citer mengarut apekah ini!!?? Author betul- betul tak pandai buat citer nih lah😭😭😭😭
Oh, ye. Untuk yang dah bagi vote kat citer nih, author ucapkan banyak terima kasih.
Tolong jangan lupa untuk vote dan comment dan terima kasih sebab dah sudi nak baca citer mengarut milik author ini.
AUTHOR SESE ROGER AND OUT
KAMU SEDANG MEMBACA
MY SWEET BROTHER (HIATUS)
RandomKehidupannya berubah seketika begitu ia bertemu dengan Boboiboy, kakak lelaki angkatnya.Namun, kenangan masa kecilnya membuat dirinya tidak bisa menerima Boboiboy.Kenangan tentang keluarganya.Bagaimanakah kisahnya? Dan bagaimana cara Boboiboy agar b...