CHAPTER 05

727 46 1
                                    

Me: Hai semua!!!! Author yang comel nih is back!!!!😆 Ada yang rindu dengan author tak?

Hali: Tak ada yang rindu dengan kau😒

Me: Hiks...😢 Iye lah. Aku nih tak penting dalam hidup korang😢

Hali: Memang pun.

Me: Huwaa..... 😭 Hali jahat!!!!

Taufan: Hali, tengok apa yang kau dah buat! Kau dah buat author kita yang comel nih menangis *peluk author* cup cup cup. Dah dah. Author jangan nangis lagi ye. Author kan penting dalam hidup aku.

Me: *blushing..... Eh, Taufan. Lepaskan aku, boleh tak? Malu nih di tengok orang ramai.

Taufan: Tak nak. Aku tak kan lepaskan author.

Gempa: Taufan, lepaskan jelah. Kesian author. Nanti tak dapat nak tulis citer nih.

Taufan: Iyelah *lepaskan pelukan

Me:*masih blush.... O.. Ok. Mari kita mulai citer nih.

Blaze: Uuu.... Author blushing~

Me: D.. Diamlah *masih blushing

Ok. Happy Reading😉

Di Kedai Kokotiam Tok Aba, terlihat Anaya dan Boboiboy sedang bersantai dengan teman-temannya. Yup, Anaya sudah mulai terbiasa bersosialisasi dengan yang lain. Mereka sedang berbicara tentang diri mereka sendiri.

"Oh, jadi korang dapat kuasa nih dari Ochobot lah ye?" Tanya Anaya memastikan. "Ye, Anaya. Kitaorang dapat kuasa nih dari Ochobot." "Em, apa kuasa korang?" "Hah, aku ada kuasa manipulasi molekul. Maknanya aku boleh tukar benda jadi apa pun. Hebatkan?" "Memanglah hebat, tapi boleh tukar jadi makanan je." sahut Fang. "Kenapa pulak?" Tanya Anaya.

"Sebab di pikiran dia cuma ada makanan je. Aku pulak ada kuasa manipulasi bayang. Aku boleh buat macam-macam menggunakan bayang." kata Fang sambil menjelaskan. "Hah, kalau aku ada kuasa manipulasi graviti dan boleh angkat benda berat." Kata Yaya "Saya ada kuasa manipulasi masa dan boleh lari laju." Kata Ying

"Oh, erm, kuasa abang pulak apa?" Tanya Anaya pada Boboiboy. "Kuasa aku? Oh, kuasa aku ialah kuasa elemental. Dan aku boleh berpecah kepada semua elemental tuh. Hah, yang semalam ko tengok ialah Halilintar, salah satu kuasa elemental abang. Dan dia tuh tsundere sikit." "Oh, ok. Anaya dah tahu semua kuasa korang."

"Tapi, aku masih kurang paham sikit. Boleh korang tunjukkan kuasa korang tak?" Pinta Anaya. "Heh, tiada masalah. Harimau bayang!" Kata Fang sambil mengeluarkan jurusnya. "Wah, boleh jadi harimau. Hebatnya!" puji Anaya.  "Dey, apasal kau tunjukkan kuasa kau dulu?" protes Gopal. "Hm, kau yang lambat sangat."

"Ok, giliran aku pulak. Tukaran makanan!" "Wah, batu pun boleh bertukar jadi gula-gula getah? Bestnya!" "He he, biasalah." kata Gopal sambil membanggakan diri. "Hah, sekarang Yaya pulak." "Baik. Apungan graviti!"  Yaya mengangkat beberapa batu besar tanpa menyentuhnya. "Wah, kuatnya. Ok, sekarang Ying pulak."

"Hihi, tiada masalah. Larian laju!" Ying pergi entah kemana dan kembali sedetik kemudian sambil membawa erk penguin bersamanya. "Eh, penguin? Comelnya. Mana kau jumpa dia nih?" "Hihi, Kutub Selatan. Nama dia Popo." "Oh, jauh juga kau berlari. Ying, baik kau pulangkan dia balik. Dia kepanasan kot." "Baik. Jom Popo. Larian laju!" "Erk, lajunya dia lari."

"Ok. Sekarang tinggal abang je yang belum tunjuk kuasa abang. Bolehkan bang?" "Erk, ok. Boboiboy kuasa 7!"Tak lama kemudian, muncul 7 orang yang memiliki wajah seperti Boboiboy dengan pakaian dan posisi topi yang berbeda satu sama lain.

"Hai Anaya." sapa seorang dari mereka dengan posisi topi yang sama dengan Boboiboy asli. "Wah, inikah Anaya? Comelnya dia nih." sahut seorang dari mereka dengan topi miring ke kanan. "Hai Anaya. Jom kita wefie." kata salah satu dari mereka yang memakai kacamata. "Wah, dia ke yang jadi adik kita sekarang? Comelnya dia!"

"Hoam.... Korang, sudahlah tuh. Anaya kan belum kenal sangat dengan korang." ucap salah satu dari mereka yang memakai topi ke depan dan memakai hoodie jaketnya. "Baiklah, mari aku kenalkan pada kau. Nama aku Boboiboy Gempa. Panggil je aku Gempa. Kau mesti dah kenal dengan Hali kan?" Anaya menganggukkan kepalanya. "Yang ni Taufan. Yang tuh Blaze. Yang tadi bercakap ialah Ice, yang tuh Thorn dan yang ajak kau wefie tadi Solar."

"Hi Anaya. Aku Solar, Boboiboy paling hensem dan popular." kata Solar. "Ck, jangan jadi terlalu perasan popular sangat. Yang paling popular kat sini ialah aku ok." kata Fang kepada Solar. "Ish, apa kau cakap!?" "Apa!? Memang betul kan!?" kilatan petir terlihat di antara kedua mata mereka.

Anaya hanya bisa sweatdrop melihat tingkah laku mereka berdua yang seperti anak kecil itu. Tiba-tiba, ada sekuntum bunga yang muncul dihadapannya. Itu adalah bunga mawar putih, bunga kesukaan Anaya. Dia melihat siapa yang memberikan bunga itu.

Ternyata pemberi bunga itu adalah Thorn. "Eh, ini untuk aku ke?" tanya Anaya. "Ye, nah. Untuk adik aku yang comel." Thorn memberikan bunga itu pada Anaya dan Anaya menerimanya. "Hm, harumnya bunga nih. Terima kasih abang Thorn." ucap Anaya sambil tersenyum manis. "Hehehe, sama-sama." "Oh ye. Aku belum tahu kuasa korang semua." "Eh, terlupa pulak nak cakap kat kau pasal kuasa kitaorang. Mari aku jelaskan. Aku memiliki kuasa tanah, Hali kuasa petir, Taufan kuasa angin, Blaze kuasa api, Ice kuasa ais, Thorn kuasa tanaman, dan Solar kuasa cahaya." jelas Gempa.

"Kami ni sekarang adalah tahap kedua dari kuasa kami yang pertama. Aku tahap kedua dari Tanah, Hali tahap kedua dari Petir, Taufan tahap kedua dari Angin, Blaze tahap kedua dari Api, Thorn tahap kedua dari Daun, dan Solar tahap kedua dari Cahaya." jelas Gempa dengan panjang × lebar = luas :v

"Boleh tunjuk kuasa korang sikit tak?" pinta Anaya. "Boleh. Ok, siapa yang nak mula tunjuk kuasa dulu?" tanya Gempa. "Biar aku mula dulu. Pedang Solar!" Tiba-tiba muncul sebuah pedang yang terbuat dari cahaya di tangan Solar. "Wow, hebatnya." "Heh, biasalah tu." "Hah, aku pulak, aku pulak."

"Ok, sekarang abang Blaze." "Yeah, korang tengok nih. Bebola api!" muncul bola api berukuran sedang di kedua tangan Blaze. "Giliran aku pulak. Pecutan Taufan!" "L.. Lajunya." kata Anaya. "Ok, sekarang abang Ice pulak. Eh, mana abang Ice pergi?" "Tuh, kat bawa pokok. Tengah tidur lah tu." ujar Solar.

"Erm, tak pe lah. Biarkan abang Ice tidur dulu. Sekarang Gempa pulak." "Oh, ok. Golem Tanah!" muncul sebuah golem berukuran besar yang terbuat dari tanah muncul dari dalam tanah. "Wah, besarnya golem tuh." ucap Anaya. "Ok, sekarang abang Thorn pulak." "Ok. Akar menjalar!" Thorn langsung bergelayutan kesana kemari menggunakan akar menjalarnya.

"Wah, hebatnya. Sekarang abang Hali pulak." "Eh, bukannya Hali dah pernah tunjuk kuasa kat kau ke?" tanya Blaze. "Ye, tapi aku belum tengok kuasa dia yang lain. Erm, bolehkan abang Hali?" tanya Anaya ragu-ragu. "Hm, boleh." kata Hali dengan nada yang dingin sedingin es di kutub selatan :v.

"Pedang halilintar!" seketika itu juga muncul dua bilah pedang berwarna merah di tangan Halilintar. "Wah, hebatnya." puji Anaya. "Sekarang, tinggal abang Ice je yang belum tunjuk kuasa." kata Anaya. "Perlu ke aku dan Blaze yang kejutkan dia?" kata Taufan sambil tersenyum dengan arti. "Erm, boleh ke? Aku takut nanti kita kacau dia pulak." "Jangan risau. Kitaorang akan guna cara biasa untuk bangunkan dia, kan Taufan?" "Iye, betul tuh. Jom Blaze, mari kita kejutkan dia." "Jom!"

Blaze dan Taufan mendekati Ice yang sedang tertidur pulas dengan perlahan. Blaze memegang sebuah jarum manakala Taufan memegang sebuah balon di tangannya. Taufan mendekatkan balon itu ke arah wajah Ice dan...

BOOM!!!

"OPOCOT OCHOBOT!" "Pftt... Bhahahahahaha......" suara tawa mereka berdua terdengar sangat kencang. Yups, mereka meletuskan balon di depan wajah Ice. Akibatnya, ya kalian bisa tahu kan? "Ish, korang nih... Meriam pembeku! Tembakan pembeku!" Alhasil, Taufan dan Blaze menjadi patung es di siang yang panas itu. Sedangkan Ice hanya berkacak pinggang dan Anaya merasa kasihan pada Taufan dan juga Blaze. "Cih, kacau tidur aku lagi." "H.. Hebatnya kuasa abang Ice." ujar Anaya dengan agak terbata-bata. Itulah akibat dari mengganggu tidur Si Polar Bear a.k.a Boboiboy Ice.

Bersambung.....

Me: Hai semua!! Maafkan author yang lambat publish cerita nih. Author tahu yang korang dah lama tunggu cerita nih. Oh, ye. Untuk bagian seterusnya, author akan membuka QnA. Jadi, bagi sesiapa yang ingin memberi pertanyaan bagi diaorang atau author, dipersilahkan untuk bertanya. Jangan lupa untuk votte and comment cerita author ini ye. Bye!!!

AUTHOR SESE ROGER AND OUT.

MY SWEET BROTHER (HIATUS)Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang