"Warghhh akhirnya pinishhhh"
Aku melentokkan kepala diatas meja.Telefon Samsung Note aku keluarkan dari poket.Tak mampu lah nak beli Iphone.huhu.Mobile data aku onkan.Banyak chat keluar dari WhatsApp.
Duh! Apakah yini?
234 messages from a group only. What are they talking about? Tak penat ke baru balik sekolah.
Group kelas aku buka,
Bidadari Bidadara Syurga 4A1.
Trisyang syang
apa homework?Trisyang syang
jawab peleseee
onnn!lepastu mengarut malas aku nak taip,hahaha
"Sha!"
Aku tutup aplikasi WhatsApp lepas menyebok dalam group kelas dan menjawab chat yang lain..Nanti tak jawab kena bluetick pastu marah aku kang.Tak pasal pasal.
"Ye,akak? Napa?"
"Ni ha tolong jaga kafe ni jap ehh..akak nak jemput Rish dari sekolah"
"Uraitt buss! Ehh,Rish tak bawa bike kesayangan dia tu ke?" aku tanya.Yelah selalunya asyik berkepit je dengan girlfriend dia tu.
"Haii..girlfriend dia merajuk tu yang masuk hospital jap"
Aku hanya meng'o kan je.
"Jaga eh"
"Okay kak,Babaii" aku melambai ke arah kak Hasya aka akak si Harish.
Korang mesti pelik kan, aku kat mana? kafe? akak Hasya? Harish, aunty? apa mengena semua ini.
hahahha
okay ni kita explain jap.
Aku ambil part time kerja cafe kat taman rumah aku,Tak jauh pun naik basikal or jalan kaki 10 minit dah sampai. Kenapa aku kerja? Saje,tambah duit poket sendiri selain dapat juga belajar cara cara urus kafe.
Barista? Tu salah satu impian aku apatah lagi buka kafe. Kafe untuk ibu aku dan aku baristanya.Kebetulan pula kafe ni akak si Harish tu punya,so okaylah dah kenal sedia.Aku dengan Harish tu kenal dari lahir lagi.Jiran kan.Tu sebab aku rapat giler dengan keluarga dorang.Ha! Puan Aina aka Guru disiplin sekolah kitaorang tu mak si Harish, aku panggil aunty kekadang Mama sebab nak jeleskan si Harish..anak mak lah katanya.Tu lah cerita dia,dan lepas je balik sekolah jam 3 aku terus ke kafe jadi waitress,cleaner,cashier semualah katakan kecuali bab2 masak or buat air..kang tak sedap bankrap pula kedai ni.
Aku duduk di salah satu meja sambil membaca buku lebih tepat lagi komik sambil menunggu kedatangan mereka.
...
"Woii"
Aku menoleh ke arah pintu datangnya suara babun tu.
"Hahahahha,girlfriend masuk hospital.Patutlah tadi datang dengan kak Hasya" aku mengejeknya.
"Eihh..takpe nanti baik ahh awek aku , kena repair"
Dia tarik kerusi didepan aku meletakkan beg atas meja kafe.Necktie diloosekan,butang kemeja dibuka satu persatu.Lengan tangan ditarik paras siku.Rambut diraup tanda kepanasan.
Panas engkau! Ada aircond kot.Banyak sangat buat dosa tu lah pasal.
hahahha gurau.
"Kak! Nak latte" suaranya memenuhi kafe.
Aku mengetuk kepalanya dengan komik aku.
Dia mengadu kesakitan sambil menggosok kepala ,
"arhh! kau dah napa?""Akak penat ambik kau, senang2 je minta orang tu buatkan air."
"Sekati ahh" katanya sambil tangan masih mengosok kepala.
Aku ingin mengetuk lagi tapi dia duluan melarikan diri.
Eihh budak ni.
"Sha! Ni hah ibu call" kata kak Hasya.
Aku berlari menuju ke telefon kafe.
"Salam,bu."
"Walaikumsalam,ha ni kat mana ni?"
"kafelah..dah ibu call kat sini mestilah kafe"
"Emm yelah..tak reti nak balik?"Aku melihat jam dinding.Oh oh jam 6.00 patutlah ibu call.
"DIA TAKNAK BALIK..SHA NAK LARI DARI RUMAH TU BU"
"Hah!! Lari dari rumah!" aduhh sakit telinga aku..
Ehh kau ni Rish aku siat siat mulut kau ni nanti.
"Takde ahh tu Rish mengarut..Jap Sha balik ni"
"Ye...dengan Rish bukan sorang"
Gagang telefon aku letak.
Haih.
"KAU NI HARISH IQBAL BIN HIKMAL,AKU TEMBAK JUGA KANG!"
Dia lari ke belakang kakaknya.
"Dah..dah Rish pergi teman Sha balik rumah"
"Alaaa kak" mata dikedipkan.Ada jugak kena pelempang aku ni.Fikir hang comel ke?
"Sape suruh kacau?"
Akhirnya dia Harish Iqbal akur.Hahaha
....
"Taknak masuk dulu?" aku tanya setiba sahaja kami didepan rumah.
"Takpe lah,penatlah"
"Oh,orait..Baiii" aku melambai kearahnya sebelum masuk kedalam.
"Rish!"
Dia memberhentikan setapak langkahnya dan menoleh kearahku.
"Remember!"
"apologise to your mom,orait"
Dia mengangguk,bagi senyuman yang menampakkan dimple cutenya.
to be continued
YOU ARE READING
Lost brother
Teen FictionWell,this is my life. You know what? Bukan semua apa yang kita nak kita dapat. Setiap hari ada je serba tak kena,ada yang tak puas hati. That's life. A real life. So,bahagiakah insan bernama Julietta Danishha? She tried to be happy. Kedatangan seora...