Capitolul 15

22 8 0
                                    

Stiati ca ?

Forma cea mai veche a filosofiei chineze este reprezentata de " Cartea Oracolelor " – I Ging .Scopul acestei filosofii este de a dezvolta o viata armonioasa prin intermediul intelepciunii.

Stiati ca ?

Magna Charta ,impusa regelui Ioan ,in anul 1215 ,de catre baronii englezi ,este primul document al libertatii . Acesta continea  o lista de libertati pe care regele a promis sa nu le incalce .Conform Chartei ,"omul liber" era persoana care nu putea fi intemnitata sau deposedata de averea sa ,decat in urma unei judecati bazate pe „legea pamanteasca „.

Stiati  ca ?

In revolutia de la 1789 ,din Franta ,oamenii au luptat pentru „libertate,egalitate si fraternitate „,nazuind sa se manifeste ca o forta capabila sa se autoguverneze ,adica sa adopte decizii in probleme de interes public .

Stiati ca ?

Fondatorii S.U.A. au dorit ca in tara lor cetatenilor sa li se garanteze libertatea. In acest scop au inclus in Constitutie " Declaratia Drepturilor Omului " ,astfel incat nimeni sa nu poata atenta la libertatea unei persoane fara ca ,prin  aceasta ,sa nu se incalce legea fundamentala .

constitutia SUA

Stiati ca ?

Intre  anii 1923 si 1929 ,in Romania a functionat Liga Drepturilor Omului care l-a avut ca secretar pe C.G. Costa-Foru .Personalitatile epocii erau chemate sa sprijine realizarea idealurilor inscrise in „Declaratia Drepturilor Omului si Cetateanului „.

Stiati ca ?

In ciuda faptului ca Romania era un stat totalitar ,in decembrie 1989 detinea una dintre vicepresedintiile Comisiei pentru Drepturile Omului de la O.N.U.

O.N.U.

Stiati ca ?

In perioada preislamica, arabii credeau, sub raport cosmologic desigur, ca lumea traia pe coarnele unui taur imens, stand pe spatele unui peste urias si ca dupa moarte se intalnea cu trei realitati fundamentale: Firdaws(Paradisul), Araf (Purgatoriul) si Djahannam (Infernul). Calendarul arab are un caracter semi-lunar, adica recunoaste 12 luni intr-un an, dar intr-un ciclu de 30 de ani, cu 11 bisecti. Astfel incat, luna musulmana incepe la fiecare luna noua, zilele saptamanii fiind calculate in functie de rasarit si apus. Singura diferenta semnificativa fata de calendarul fratilor vitregi, evreii, constand in desemnarea Sabatului in cea de a cincea zi a spatamanii, numita Jum'a, o zi dedicata rugaciunii si nu odihnei. Jum'a incepe la apusul zilei de joi si se incheie la apusul zilei de vineri.

stiati ca arabii masurau timpul altfel in trecut

Stiati ca ?

Cea mai apropiata stea de Soare este tripla si se afla la 39 de mii de miliarde de kilometri ,adica la 4,22 ani lumina .Se numeste Proxima Centauri ,o mica stea ce se roteste in jurul altor doua ,numite Alfa Cenatauri A si B ,alflate la numai doua mii de miliarde de kiloemtri departare .Proxima este mai mica ,dar mai activa decat Soarele ,adica erupe mai des si mai intens .Apar imense eruptii stelare ,limbi gigantice de plasma ,la peste 20.000.000 de grade ,orbind mediul inconjurator cu raze X ,lumina total neprietenoasa cu viata .Stelele in jurul carora se roteste Proxima Centauri formeaza si ele un sistem binar ( doua stele care se rotesc in jurul centrului comun de masa ) ,cu perioada de 80 de ani .Una este o data si jumatate mai luminoasa decat Soarele ,iar cealalta pe jumatate ,varsta lor fiind asemanatoare cu a acestuia ( 5 miliarde de ani ) .Sistemul acesta solar se afla in directia constelatiei Centaurus .

proxima centauri si alfa centauri

Stiati ca ?

Știați că?Unde poveștirile trăiesc. Descoperă acum