Bab 4

4.5K 158 30
                                    

EL POV

Aku turun ke ruang tamu selepas mendengar suara mama memanggil mengatakn kawan kawanku telah tiba. Sewaktu aku menyelongkar laci meja study, sekali lagi perasaanku terasa bagai dihempap dengan Batu besar. Aku mengambil buku bewarna hitam Dan terpaparlah gambar aku Dan jas dihadapan kulit buku. Lama aku memerhatikan gambar itu sebelum lamunanku terganggu dengan ketukan di pintu. Aku segera mengambil buku nota dan turun kebawah.

Sewaktu turun kulihat syaf Dan mama sedang rancak mentertawakan sesuatu.Baru aku perasan mereka sedang menunjukkan gambar aku kepada ju. Khai, aina Dan Iman ada di meja makan. Aku segera menghampiri mama dan syaf. Mereka sedang melihat album gambar milikkku. Tardapat juga gambar kami berlima sewaktu kecil. Kami memang rapat dari kecil. Aku memerhatikan ju Yang sedang asyik ketawa. Hmmm not bad ju ni. Dari tepi aku boleh nampak senyuman Yang selalu hadir dalam bayanganku. Aku tersentak apabila album diselak ke helaian seterusnya. Begitu juga syaf.

"Ehh baru mama perasan muka ju sama macam jas kan syaf?"mama memandang kami berdua. Sememangnya mereka memanggil mamaku sebagai mama.

"Eh haaah baru syaf perasan."syaf menjawab dalam nada bersalah.

"Eh aunty kenal ka dengan kakak kembar saya"zuppp!bagai ditusuk dengan bilah pisau mendengar perkataan dari mulut ju. Jas tak pernah cerita dia Ada adik kembar.

"Ouh kamu adik jas la ye? Dia tak pernah pun cerita dia Ada kembar. Kenal sangat dengan jas ni. Dulu rapat dengan budak budak ni selalu datang sini tapi semenjak pindah sekolah dan tak nampak rupa. Kamu tolong kirimkan salam aunty kat dia ye?"Kata mama seraya bangun untuk ke dapur.

Aku pula masih tegak di sisi syaf Cuba untuk menghadam maklumat Yang baru kuterima sebentar tadi.

"Eh ju betul ke kau adik jas, jas tak pernah cerita pun dulu"syaf seakan faham bertanya mewakili aku.

"Hmmm dulu waktu kecil aku kena tinggal dengan opah aku. Jas pun taktahu yang dia ada adik. Opah ambil aku sebab dia tak suka dengan abah kawin dengan umi lepas ibu meninggal waktu lahirkan kami.opah ambil aku sebab dia kata muka aku macam ibu. So aku duduk dengan opah aku sampai umur aku 15.Abah ambil aku lepas sehari opah meninggal. Sebelum ni aku langsung taktahu pasal jas sebab abah selalu datang melawat aku sorang sorang. Tu pun sekali ja sebulan. So aku Baru kenal kakak kembar aku this year sebab tu rekod aku dengan jas anak tunggal"panjang lebar ju menceritakan sejarah kehidupannya. Aku hanya mampu mendengar. Fikiranku melayang mengingati wajah jas.

"Jas macam mana? Sihat?"aku bertanya tanpa sedar.

"Alhamdulillah dia sihat.Sekarang ni dia rapat dengan ikhwan. Budak sekolah seri sentosa. Kelas dia jugak. Bila aku Tanya dia kata kawan ja. Tapi dia ada hobi pelik. Dia suka termenung hhahahhahah"ju ketawa selepas mengutuk kakaknya sendiri.

Aku kecewa selepas mengetahui jas sedang bahagia di sana. Tapi kalau dia boleh kenapa aku tak?

Sepanjang dua jam setengah study aku hanya memerhatikan ju. Ya aku Sudah mula sukakan ju. Perasaan yang selama ni aku Cuba elakkan kerana takut Akan kecewa. Wajah ju nampak lebih ayu apabil memakai shawl bewarna merah dipadankan dengan blouse bewarna putih biru. Tanpa secalit mekap wajah itu nampak berseri.

"Ummm el ada Nota ke kat muka ju yang kau asyik tenung dari tadi tu?"sepantas kilat ku memalingkan muka dan menghadiahkan satu cubitan di perut iman. Haihh makhluk sekor ni taksah kalau tak kacau aku tengah bahgia.

"Eh eh pipi el merah laaa guys! Woooo dah lama tak nampak dia malu macam ni"khai pula memburukkan keadaan.huwaaa mama tolong el sobs sobs >_<

"Ju kau nak tahu el ni payah Nak malu sampai merah muka muka ni hhahah"-iman

"Tulha aku tabik laa kat kau tengok muka kau pun dah boleh buat dia senyum sorang sorang ni kan pulak kalau kau main mata dengan dia"-syaf

Only You (GxG) ✔Where stories live. Discover now